Podanie sťažnosti na odmietnutie kampane One of Us by mohlo EÚ prekážať

1,839
Kultúra života

Po plytkom odmietnutí Európskej Komisie prijať všetky opatrenia reagujúce na úspešnú európsku Občiansku iniciatívu One of us (Jeden z nás) organizátori iniciatívy podali proti výkonnej moci EÚ oficiálnu žalobu. 

V 30 stranovej žalobe občiansky výbor starostlivo odhaľuje nedostatok argumentov a intelektuálne chudobnú odpoveď Komisie na podnet, ktorý podpísalo takmer dva milióny občanov. Došli k záveru, že táto odpoveď bola nedostatočná, a teda porušuje povinnosti Komisie. 

Sledovať ďalší vývoj tejto žaloby bude veľmi zaujímavé. Nedostatočnosť odpovede Komisie na tento podnet je celkom zrejmá každému, kto číta dobre navrhnutú sťažnosť. Je teda nepravdepodobné, že by sudcovia EÚ pochválili spôsob, akým Komisia reagovala na legislatívny návrh zakazujúci financovanie potratov z rozpočtu EÚ. Avšak zásadná otázka, ktorú bude musieť Súdny dvor zodpovedať, je iná: či Nariadenie EÚ 211/2011, ktoré dáva právny základ pre takéto formálne petície, dáva Komisii právo dať nedostatočnú odpoveď na nežiaduce iniciatívy občanov. 

Inými slovami: to už nie je o potrate. Je to skutočný test Európskej demokracie. Výsledok tejto žaloby rozhodne nielen o budúcnosti Iniciatívy One of us (ktorá každopádne navrhla politický program, ktorý pravdepodobne zostane na stole celé roky), ale o Európskych Občianskych iniciatívach ako nástroji participatívnej demokracie vôbec. 

Súdny dvor tak čelí dileme: na základe striktného výkladu znenia Nariadenia 211/2011 sa môže prísť na to, že Komisia má takmer úplne voľnú ruku pri jednaní s úspešnými občianskymi iniciatívami, a tak by ich mohla odmietnuť na základe čo i len chatrného zdôvodňovania (alebo - v krajnom prípade - i bez akéhokoľvek zdôvodnenia vôbec). To by však jednoducho znamenalo, že nemá zmysel, aby občania tento nový nástroj používali. Na druhej strane, ak sa potvrdia nároky žalobcov, znamenalo by to, že by sa mohol skončiť monopol Komisie na legislatívne iniciatívy. 

Súd môže čeliť silnému pokušeniu vykrútiť sa z tejto dilemy tak, že nájde nejaký formálny úskok na to, aby túto sťažnosť odbavil. Ale takáto stratégia by nefungovala. Zamietnutie tejto sťažnosti len z formálnych dôvodov by jednoducho znamenalo, že občania nemajú možnosť právne napadnúť odpoveď Komisie týkajúcu sa ich iniciatívy, a to aj v prípade, že je odpoveď úplne nepostačujúca. A to by zase znamenalo, že občianske iniciatívy, ktoré boli zavedené v roku 2011, aby tak Európskej Únií pridali prvok demokracie, nie sú ničím iba prázdnym sľubom. 

Niet cesty von. Občania EÚ chcú vedieť, na čo je vlastne dobrá Európska Občianska Iniciatíva. A Súdny dvor im musí dať odpoveď – či už takú alebo onakú.