Na vatikánskej tlačovej konferencii k Synode o rodine podotkol anglický hovorca pre Synodu, otec Thomas Rosica, že odznela veľká diskusia ohľadom jazykových výrazov používaných v synodálnych debatách.
Otec Rosica vysvetlil, že to považuje za „jednu z najvýraznejších intervencií“ dňa, keď podľa navrhovateľa „jazykové výrazy ako ‚žiť v hriechu,‘ ‚vnútorne neusporiadaný‘ a ‚antikoncepčná mentalita‘“ nie sú práve slovami, ktoré by pozývali ľudí bližšie ku Kristovi a Cirkvi.
„Existujú silné tendencie, že sa náš jazyk musí zmeniť tak, aby sme mohli čeliť konkrétnym situáciám,“ dodal rečník.
„Manželstvo mnohí vnímajú cez filter prísneho jazyka Cirkvi. Ako by sme mohli urobiť ten jazyk príťažlivým, milujúcim a pozývajúcim? Nehovoríme o pravidlách alebo zákonoch, hovoríme o osobe, ktorou je Ježiš, ktorý je zdrojom viery, vodcom Cirkvi. On je ten, kto nás uvádza do tajomstva.“
Aj keď Vatikán poskytuje zhrnutie obsahu niektorých intervencií, ktoré odzneli na Synode, neuvádza mená osôb, ktoré toto prezentovali.
Jazyk Katechizmu Katolíckej cirkvi ohľadom homosexuality bol dlho terčom kritiky istých frakcií Cirkvi.
Katechizmus píše: „Tradícia, opierajúc sa o Sväté písmo, ktoré predstavuje homosexuálne vzťahy ako veľmi závažnú zvrátenosť, vždy hlásala, ‚že homosexuálne úkony sú svojou vnútornou povahou nezriadené‘“.
Čo sa týka osôb s príťažlivosťou k rovnakému pohlaviu, dodáva: „Táto objektívne nezriadená náklonnosť je pre väčšinu z nich skúškou. Treba ich prijímať s úctou, súcitom a jemnocitom a vyhýbať sa akémukoľvek náznaku nespravodlivej diskriminácie voči nim.“
Katechizmus takisto objasňuje, že umelá antikoncepcia je „vnútorne zlá“ a dôrazne kritizuje spolužitie partnerov pred manželstvom slovami: „ Telesné spojenie je morálne oprávnené iba vtedy, keď sa utvorilo definitívne spoločenstvo života medzi mužom a ženou. Ľudská láska nepripúšťa ‚skúšku‘. Vyžaduje úplné a definitívne vzájomné darovanie sa osôb.“