Osobný tajomník pápeža Benedikta poskytol prekvapivý rozhovor ohľadom niektorých pálčivých otázok mimoriadnej Vatikánskej Synody o rodine. Vo svojich názoroch ide v šľapajach toho, čo pápež Benedikt vyjadril v čase, keď bol ešte kardinálom a úradujúcim pápežom.
V rozhovore, ktorý minulý týždeň uverejnila tlačená verzia časopisu Chi, arcibiskup Georg Gänswein povedal: „Cirkev vždy vyhlasovala – a to na základe Písma a Tradície - že homosexuálne úkony sú vnútorne nezriadené. Takéto skutky,“ povedal, „sú v rozpore s prirodzeným zákonom, pretože bránia daru života, ktorý je cieľom pohlavného styku.“
Gänswein pokračoval a pripustil, že pre ľudí, ktorých priťahuje rovnaké pohlavie, môže byť ich situácia trápením. „Títo ľudia,“ povedal, „sú povolaní žiť Božiu vôľu vo svojom živote a, ak sú kresťanmi, spojiť svoju obetu s Pánovým krížom a s ťažkosťami, ktoré z toho plynú.“
Jeho postrehy sú akoby ozvenou Katechizmu katolíckej cirkvi, ktorý bol uverejnený v roku 1992, keď bol na čele vatikánskej Kongregácie pre náuku viery (CDF) kardinál Joseph Ratzinger. Nesú tiež známky podobného jazyka ako v Liste biskupom Katolíckej cirkvi o pastorácii homosexuálnych osôb z roku 1986, ktorý vydala s podpisom kardinála Ratzingera tá istá Kongregácia.
„Tradícia, opierajúc sa o Sväté písmo (, ktoré považuje homosexuálne vzťahy ako veľmi závažnú zvrátenosť), vždy hlásala, že homosexuálne úkony sú svojou vnútornou povahou nezriadené,“ hovorí Katechizmus. „Sú proti prirodzenému zákonu. Zatvárajú totiž pohlavný akt pred darom života.“
V liste, týkajúcom sa pastorácie homosexuálov, kardinál Ratzinger napísal: „Čo majú teda robiť homosexuálne osoby, ktoré sa snažia nasledovať Pána? Predovšetkým sú povolaní prijať Božiu vôľu vo svojom živote tým, že budú s obetou Pánovho Kríža spájať akékoľvek utrpenie, ktoré vyplýva z ich situácie.“
Hoci sa arcibiskup Gänswein priamo nevyjadril k toľko diskutovanému návrhu kardinála Waltera Kaspera - aby mohli rozvedení a znovu zosobášení katolíci v niektorých prípadoch pristupovať k svätému prijímaniu - dal jasne najavo, že je proti nemu. O prípade, keď sa manželský pár oddelí, sa vyjadril: „Zakladať nový zväzok je v rozpore s tým, čo nám zjavil Pán.“
Keď sa ho priamo opýtali, či by malo byť povolené katolíkom, ktorí sa rozviedli a následne vstúpili do ďalšieho manželstva, pristupovať k svätému prijímaniu, povedal: „To je veľmi chúlostivá otázka. Podľa katolíckej náuky je sviatosť manželstva nerozlučiteľná - rovnako ako láska Boha voči človeku.“
„Cirkev nezatvára oči pred ťažkosťami veriacich, ktorí žijú v chúlostivých a problémových situáciách,“ dodal Gänswein. „Avšak Cirkev musí ponúknuť úprimné odpovede, ktoré sa neriadia duchom danej doby, ale Evanjeliom - slovom Ježiša Krista, ktorý je Boží Syn.“
„Posolstvo Evanjelia vyžaduje veľa úsilia, žiť podľa neho však stojí za to,“ povedal. „Boh prijíma a odpúšťa - to je pravda, ale je tiež pravda, že vyžaduje obrátenie.“
Vatikánski pozorovatelia sa pre LifeSiteNews vyjadrili, že to, že osobný tajomník emeritného pápeža Benedikta narážal na Benediktove vlastné myšlienky, sa nestalo po prvý raz. Najviac to bolo vidno v marci tohto roku počas rozhovoru pre nemeckú televíziu, kde arcibiskup Gänswein prezradil, že pápež Benedikt napísal pápežovi Františkovi 4-stranovú kritiku na kontroverzné interview s jezuitským časopisom. V ňom pápež povedal, že Cirkev, „nemôže trvať len na otázkach týkajúcich sa potratov, sobášov homosexuálov a používania antikoncepčných metód.“
Publikovanie rozhovoru s arcibiskupom Gänsweinom prišlo krátko po publikácií interview s pápežom Františkom. Rozhovor, o ktorom Vatikánska tlačová kancelária pred jeho vydaním nevedela, publikoval v deň otvorenia Synody argentínsky denník La Nacion.
V rozhovore zverejnenom 5. októbra sa pápeža Františka pýtali na kardinálov kritizujúcich návrh kardinála Kaspera - povoliť prijímanie rozvedeným a nanovo zosobášeným katolíkom. V reakcii sa pápež František dištancoval od „príliš konzervatívnych“ biskupov. Dodal však, že s nimi rád „diskutuje,“ pokiaľ sú tieto diskusie „na vysokej intelektuálnej úrovni.“
Pápež tiež povedal, že cirkev nesmie „stigmatizovať“ a „napádať“ tých, ktorí žijú spolu mimo manželstva - teda v stave, ktorý Cirkev nazýva „neregulárnym."
„K sociálnym konfliktom, novým aj starým, sa musíme priblížiť a snažiť sa podať im pomocnú ruku, nie ich stigmatizovať alebo napádať,“ povedal pápež František.
„Toľko mladých ľudí dáva prednosť tomu, že žijú spoločne bez sobáša,“ dodal. „Čo by mala urobiť Cirkev? Vylúčiť ich? Alebo namiesto toho sa k nim priblížiť, objať ich a pokúsiť sa priniesť im Božie slovo? Ja som za tú druhú možnosť.“