Top kardinál uviedol pre BuzzFeed News, že celosvetové stretnutie cirkevných predstaviteľov, ktoré sa odohrávalo v Ríme, bolo podľa všetkého naprojektované tak, aby „oslabilo cirkevné učenie a prax“ so zjavným požehnaním pápeža Františka.
Monsignor Raymond Burke, americký kardinál na čele Najvyššieho vatikánskeho súdu kanonického práva, povedal tieto poznámky počas telefonického interview z Vatikánu, kde sa zúčastnil na Mimoriadnej synode o rodine. Predbežná správa zo synodálnych diskusií, ktorú uverejnili v pondelok 20. októbra pod názvom Relatio, vyvolala rozsiahly odpor medzi konzervatívnymi biskupmi, ktorí tvrdia, že naznačuje radikálne zmeny v cirkevnom učení v otázkach ako je rozvod a homosexualita.
Burke povedal, že ak pápež František vybral niektorých kardinálov, aby viedli stretnutie smerom k presadeniu jeho osobných pohľadov na tieto témy, tak sa nedrží mandátu, ktorý mu náleží ako vodcovi Katolíckej cirkvi.
„Nie, podľa môjho porozumenia cirkevného učenia a poriadku, toto by nebolo správne,“ vyjadril sa a dodáva, že pápež „urobil veľa škody“ tým, že neuviedol „otvorene, aký je jeho postoj“. Burke povedal, že pápež robil dojem, že odobruje niektoré z najkontroverznejších častí Relatio, osobitne v otázkach rozvodu. Vidno to na výbere nemeckého kardinála Waltera Kaspera, aby otváral synodálne diskusie. Tento kardinál mal (už pred Synodou, vo februári 2014, pozn. prekl.) dôležitý prejav, kde naznačoval spôsoby, ako dovoliť ľuďom, ktorí sa rozviedli a znovu zobrali, pristupovať k Prijímaniu.
„Pápež, ako pastier všeobecnej cirkvi, je viac ako ktokoľvek iný viazaný slúžiť pravde,“ vyjadril sa Burke. „Pápež nemá právomoc meniť cirkevné učenie vo veci nemorálnosti homosexuálnych skutkov alebo nerozlučnosti manželstva alebo akéhokoľvek iného učenia viery.“
Burke sa verejne dostával do rozporov s pápežom, odkedy František prevzal úrad v roku 2013 a stal sa prototypom kultúrnych bojovníkov v cirkvi vytláčaných do úzadia. Burkea vyzdvihoval pápež Benedikt počas svojho pontifikátu a podobne aj kardinál Jozef Ratzinger, najvyšší vieroučný cirkevný úradník pod Jánom Pavlom II. Svojho času Burke spôsobil kontroverziu v USA, keď ako biskup zo St. Louis povedal, že katolíci, ktorí volili politikov podporujúcich potratové práva, by nemali pristupovať k Prijímaniu. V roku 2013 mal zase v katolíckej televízii na poznámky pápeža Františka v interview, že cirkev je „posadnutá“ potratmi a sexualitou, a tým sa zabúda venovať iným otázkam, túto odpoveď: „O týchto veciach nikdy nemôžeme hovoriť dosť, kým je v našej spoločnosti nevinný a bezbranný ľudský život atakovaný tým najsurovejším spôsobom.“ Zatiaľ čo František už slávne odpovedal na otázku o homosexualite v roku 2013 protiotázkou „Kto som, aby som súdil?“, Burke opísal homosexuálne „skutky“ ako „vždy a všade nesprávne [a] zlé“, počas interview v polovici októbra.
V interview pre BuzzFeed News Burke prvý raz verejne potvrdil chýry, že mu odkázali, že František ho plánuje odvolať z pozície najvyššieho cirkevného strážcu kanonického práva a preradiť na drobný post kardinála patróna Suverénneho rytierskeho rádu na Malte.
„Túto službu som si zamiloval a rád som ju robil, takže je sklamaním ju opustiť,“ povedal Burke, aj keď dodal, že ešte nedostal formálne oznámenie o presune. „Na druhej strane, sme v cirkvi ako kňazi a vždy musíme byť pripravení akceptovať akúkoľvek úlohu, ktorú nám dajú. A tak v dôvere prijímam túto úlohu a verím, že mi Boh bude žehnať. To je nakoniec to najdôležitejšie.“
Keď pápež prevzal úrad, jeho odklon od zdôrazňovania otázok sexuality bol skôr vecou osobného štýlu ako zmien v cirkevných pravidlách alebo personále. Objavili sa síce chýry, že chce vytlačiť z pozície prefekta Kongregácie pre náuku viery, Gerharda Müllera, ale minulú zimu ho namiesto toho povýšil z arcibiskupa na kardinála. Keď ale od septembra začali kolovať vyjadrenia o tom, že Burke je na odchode z úradu, bolo to signálom, že František ide podniknúť významné kroky na pretvorenie cirkvi. Napodiv v tom istom čase bol vybraný za nového arcibiskupa v Chicagu Blaise Cupich, ktorého americkí katolícki liberáli oslavovali za postoje, ktorými narušil líniu americkej cirkevnej hierachie, ktorá odmietla podporiť zdravotnú reformu prezidenta Obamu kvôli otázkam potratov a antikoncepcie. (Prevažná väčšina zamestnávateľov, aj kresťanských ako sú niektoré nemocnice, charity, atď., má byť podľa nej nútená hradiť poistné krytie na antikoncepciu a potraty. Toto je predmetom viacerých súdnych sporov, z ktorých nie všetky dopadli pre kresťanských zamestnávateľov úspešne, pozn. prekl.).
Vnútorná nespokojnosť konzervatívcov v cirkevnom vedení sa prevalila v týždňoch pred Synodou. Tesne pred jej začiatkom kardináli Burke, Müller a ďalší vysoko postavení kardináli publikovali knihu v niekoľkých jazykoch, kde vyvrátili názory prezentované kardinálom Walterom Kasperom. Ten chcel povoliť rozvedeným a znovu zosobášeným ísť na Prijímanie v prejave, ktorý tak srdečne odporúčal pápež František. To sa v polovici Synody zmenilo na otvorený odpor po publikácii dokumentu Relatio prezentovanému ako zhrnutie diskusií. Konzervatívci hovoria, že dokument nesprávne vykreslil debatu, keď zahrnul pasáže o „prijímaní homosexuálnych osôb“ a diskusie o niektorých Kasperových návrhoch ohľadom rozvodov. Odpor sa zdá byť osobitne silný z anglicky hovoriacich krajín, vrátane veľkého množstva afrických a amerických biskupov. Na ten Vatikán zareagoval zjavným pokusom utíšiť anglofónnych konzervatívcov, keď vydal nový preklad dokumentu, kde sa fráza „prijímať homosexuálne osoby“ nahradila frázou „starať sa o homosexuálne osoby“ a ešte urobil niekoľko drobných zmien. Pritom verzie vo všetkých ďalších jazykoch ostali bez zmeny.
Záznam mal byť ešte revidovaný na základe spätnej väzby z diskusií v malých skupinkách, a potom bolo naplánované vydanie oficiálnej verzie. Burke povedal, že dúfa, že komisia píšuca nový záznam vyprodukuje „hodnotný dokument“, aj keď povedal, že „jeho dôvera je trochu otrasená“ jazykom, ktorý bol použitý v predbežnej verzii. Tej chýba „dobrý základ tak v Svätom písme ako vo večnom učení cirkvi“.
Zdá sa, že predsa existuje niečo spoločné medzi pohľadmi pápeža Františka a kardinála Burkea. František bol prezident Konferencie biskupov Argentíny, keď v krajine prešiel zákon o rovnosti manželstiev v roku 2010 a opakovane sa snažil presvedčiť svojich kolegov, aby podporil návrh o civilných zväzkoch namiesto rovnosti manželstiev. Vnútorný spor však prehral a vyjadril sa pre zástancov tvrdej línie, že zákon „bol poslaný diablom“. Boj proti priatiu zákona ukázal, že cirkev sa zdá byť v rozpore s názormi mnohých v Argentíne. V tejto krajine sa 76% obyvateľov identifikuje ako katolíci, ale iba 38.2% populácie chodilo v roku 2005 do kostola (podľa najnovšej dostupnej štatistiky Asociácie pre archiváciu náboženských dát). Aj keď František neukázal žiadny znak, žeby podporoval revidovanie cirkevného učenia, že homosexualita je hriešna, zdá sa, že z predošlej skúsenosti čerpá túžbu po odľahčení konfliktov ohľadom sexuality, aby sa tak mohlo rozšíriť cirkevné posolstvo.
Ale, ako povedal aj kardinál Burke, cirkev vždy musí volať „osoby zapojené do hriešnych skutkov ...milujúcim spôsobom, ale zreteľne, podobne ako otec alebo matka v rodine, dôrazným spôsobom pre vlastné dobro týchto osôb“. Nemôže byť „rozdiel medzi náukou a praxou“ vo veciach ako je homosexualita alebo čokoľvek iné, povedal Burke.
„Cirkev nevylučuje nikoho, kto je dobrej vôle, dokonca aj keď táto osoba trpí príťažlivosťou k rovnakému pohlaviu alebo dokonca v zmysle tejto príťažlivosti koná,“ vyjadril sa Burke. „Ak ľudia nebudú prijímať náuku Cirkvi v týchto záležitostiach, nekráčajú spolu s cirkvou. Budú potrebovať preskúmať sami seba a buď opraviť svoju mienku alebo opustiť cirkev, ak to absolútne nedokážu prijať. Určite ale nemôžu meniť učenie cirkvi, aby vyhovovalo ich predstavám.“