Medzinárodná laická koalícia rôznych pro-life a pro-rodinných organizácií, Hlas rodiny (Voice of the family), varovala pred vatikánskym prípravným spisom na októbrovú Synodu o rodine, ktorý považuje za „nebezpečný pre štruktúru katolíckeho učenia o manželstve, rodine a sexualite.“ V rozsiahlej analýze 77 stranového dokumentu s názvom Instrumentum Laboris poukazuje Hlas rodiny na vynechanie a dvojtvárnosť niektorých pasáží, čo by mohlo ohroziť vieru a rodinu.
Plán zavedenia dvojtvárneho formulovania bol odhalený hlavnou osobnosťou synody, kardinálom Walterom Kasperom, ktorý spôsobil rozruch, keď navrhol povolenie prijímania rozvedených a znovu zosobášených. V júnovom rozhovore s Raymondom Arroyom z EWTN prezradil, ako chce odolať čoraz väčšej opozícii proti jeho heterodoxným plánom.
„Mnohí so mnou súhlasili, ale mnohí ma aj kritizovali,“ priznal Kasper. „Navrhujem, aby organizátori synody pripravili text, ktorý schváli väčšina prítomných. Ide o rovnakú metódu, ako používame v rade. Mojou radou je, aby našli formulu, s ktorou bude súhlasiť väčšina.“ Zopakoval svoju hlavnú myšlienku.
Druhý vatikánsky koncil čelil útokom na katolícku doktrínu a praktiky, ktorým protirečilo mnoho biskupov. Niektoré body liberálnej biskupskej agendy boli však aj napriek tomuto odporu dosiahnuté, keďže používali nejasnú, dvojtvárnu a protirečivú frazeológiu, ktorá uchlácholila obe strany. Tieto výrazy neskôr pomenovali „časovanými bombami“, lebo umožňovali niektorým teológom podkopať tradičné učenia Cirkvi.
Analýza Hlasu rodiny vysvetľuje, že „Instrumentum Laboris nepotvrdzuje katolícku doktrínu, namiesto toho ju svojím dvojtvárnym štýlom podkopáva.“
Spoluzakladateľ Hlasu rodiny, John Smeaton povedal: „Dokument protirečí doktríne o antikoncepcii z Humanae Vitae.“ 19 stranová analýza Instrumentum Laboris napísaná Matthewom McCuskerom z Hlasu rodiny poznamenáva, že prípravný dokument vôbec nepoužíva slovo „antikoncepcia“, ani neodkazuje na žiadne antikoncepčné metódy, napriek devastujúcim následkom ich využitia.
Instrumentum Laboris taktiež nesprávne interpretuje Humanae Vitae, keď vynecháva fakt, že odsudzuje antikoncepciu. Spomínaný spis hlása, že „dva hlavné body“ encykliky sú o úlohe svedomia a „objektívnej morálnej norme“ bez akéhokoľvek vysvetlenia, čo je morálna norma. Humanae Vitae však opovrhuje „akýmkoľvek činom (pred alebo po sexuálnom styku), ktorý je určený k zabráneniu tehotenstva.“
„Instrumentum Laboris obnovuje diskreditované návrhy Kaspera o Svätom prijímaní pre cudzoložníkov, znižuje nerozlučnosť manželstva na obyčajný „ideál“ a oslabuje úlohu rodičov byť prvoradými učiteľmi ich detí,“ dodal Smeaton.
Instrumentum Laboris protirečí učeniu Cirkvi o tom, že rodičia sú hlavnými učiteľmi detí. Podľa paragrafu 86 „napriek jej dôležitej úlohe vo vzdelávaní, rodina nie je jediným miestom na učenie o sexualite.“ Analýza Hlasu rodiny podotýka, že „tento výrok je v priamom protiklade s katolíckym učením“ vzťahujúc sa na učenie Jána Pavla II. v jeho apoštolskej exhortácii Familiaris Consortio, v ktorom pápež necháva otvorenú možnosť, že sexuálne vzdelanie môže byť vykonané jedine doma. „Sexuálna výchova, ktorá je základným právom a povinnosťou rodičov, sa musí vždy riadiť a vykonávať pod ich dozorom, či už v škole alebo v iných vzdelávacích centrách,“ napísal pápež.
„Hlas rodiny vyzýva katolíkov, aby sa nepoddávali útokom na fundamentálne princípy prirodzeného zákona.“ Zhrnul Smeaton. „Katolíci sú povinní vzdorovať smeru synody. Ak sa tento smer nezvráti, najväčšími obeťami budú tí najzraniteľnejší, predovšetkým narodené (a nenarodené) deti.“