Švajčiarsky katolícky biskup, ktorého tento mesiac homosexuálni aktivisti zažalovali za obhajobu učenia Katolíckej cirkvi o homosexualite, sa už druhýkrát verejne ospravedlnil za to, že citácie zo Starého zákona nepoužil v dostatočne dobrom kontexte. Biskup Vitus Huonder vysvetľoval, že nemal v úmysle vyzývať k násiliu namierenému proti homosexuálom, ale že chcel obhájiť učenie Katechizmu Katolíckej cirkvi o homosexualite. Biskup Huonder povedal:
Chcel som ukázať, že v [knihe Levitikus] možno nájsť drastické odmietnutie homosexuálnych skutkov a my - ako kresťania - by sme si toho mali byť vedomí. Keď sa teraz vo vnútri Cirkvi hľadá nejaká „zmena v pastorácii“, potom je vhodné, aby sa nad touto otázkou uvažovalo - a to bez cenzúry - v kontexte Starého zákona; prinajmenšom už len preto, aby sme sa uistili, že vidíme to isté, čo Kristus, čo Nový zákon a tiež to isté, k čomu nás privádza tradícia Cirkvi.
Napriek jeho pokornému sebaobvineniu z nedostatočného komentovania citácie Starého zákona a jeho ospravedlneniu z predloženia niektorých pasáží zo Starého zákona bez dostatočného vysvetlenia, švajčiarske médiá biskupa kruto kritizujú. A [kritizujú] ho tiež niektorí z jeho spolubratov v biskupskej službe. Web kath.ch Švajčiarskej biskupskej konferencie dokonca publikoval úvod k sekulárnej reportáži, ktorá komentáre biskupa Houndera charakterizuje ako útok na Ježiša. Odkaz na úplnú reportáž obsahuje fotografiu, ktorá ukazuje grafity na stene vedľa jeho biskupskej rezidencie, ktoré hovoria: „Milý Vitus, skončil som s tebou! Tvoj Ježiš.“
Tvárou v tvár krutému odmietnutiu zo strany médií a dokonca aj niektorých Huonderových spolubratov v biskupskej službe, sa mu dostalo odvážnej a dojemnej podpory katolíckych laikov zo Švajčiarska a Nemecka.
Dr. Gerd Weisensee, švajčiarsky pro-life aktivista a prezident Švajčiarskej asociácie novinárov Františka Saleského, Huondera bránili v tlačovej správe svojej organizácie. Weisensee trvá na tom, že biskup Huonder k násiliu voči homosexuálom nevyzýval. Myšlienka, že je zakázané citovať zo Starého zákona - čiže posvätného textu židov - je v očiach Weisenseeho „takmer absurdná, aj keď by človek odmietol jeho obsah a jeho výklad“. Weisensee sa na žalobu, ktorú proti biskupovi Huonderovi iniciovala organizácia Pink Cross, pozerá ako na niečo, čo poukazuje na „problematický vývoj“. Uvažuje takto: „Čo keď táto homosexuálna organizácia zažaluje Operu v Zürichu, pretože hrá ,Čarovnú flautu‘, kde Papageno a Pamina chvália puto medzi mužom a ženou ako najušľachtilejšie, ba božské puto?“ Dr. Weisensee uzatvára: „Pink Cross sa správa rovnako nespravodlivým, fundamentalistickým a antiliberálnym spôsobom, akým sa správajú kruhy [ľudí], proti ktorým táto organizácia zjavne bojuje.“
Dňa 11. augusta rakúske katolícke webové stránky kath.net publikovali Otvorený list predsedovi Konferencie švajčiarskych biskupov, Markusovi Büchelovi, ktorý biskupa Huondera verejne pokarhal za jeho obranu viery. List napísal Michael Hageböck, muž, ktorý sa so svojou rodinou presťahoval do Francúzska, aby mohol svojich šesť detí vyučovať doma celkom legálne. Je členom konzervatívnej laickej iniciatívy Forum Deutscher Katholiken (Forum nemeckých katolíkov) a riaditeľom kresťanskej školy vo Freiburgu (Breisgau) v Nemecku.
Hageböckov otvorený list je pomenovaný: „Chcem, aby ste sa biskupovi Huonderovi ospravedlnili!“ Uprostred tlakov zo strany Štátu, [ktorý nás núti] prijať správanie, ktoré je v rozpore s Božími prikázaniami, Hageböck hovorí, že to vyzerá tak, akoby predseda Konferencie švajčiarskych biskupov hájil viac tieto promiskuitné sily než lojálnych katolíkov, ktorí bojujú uprostred kultúrnej vojny.
Uprostred tohto zmätku, tento nemecký laik očakáva od biskupov, že sa postavia na „obranu detí, a tak zabránia tejto plánovanej a nútenej ideologizácii! Nútiť kohokoľvek, aby prijal takúto super-dogmu v pluralistickej a liberálnej spoločnosti, je podľa môjho názoru škandál“. Hageböckovi je ľúto, že dnes možno len ťažko nájsť katolíckych biskupov, „ktorí bránia [morálne a doktrinálne] postoje Cirkvi, namiesto toho, aby ich [pochybovačne] reinterpretovali.“
Hageböck trvá na tom, že sám biskup Huonder, počas svojej veľmi kritizovanej reči vo Fulde v Nemecku, nehovoril o homosexualite drsne. Hageböck tam bol a dobre si to pamätá. Hovorí:
Otcovsky a milujúcim spôsobom ohlasoval slová Svätého písma. Dalo sa čakať, že ho do chrbta bodnú médiá. Ale to, že si potlesk od falošnej strany potrebuje zabezpečiť Vaša Excelencia, je smutné! Nikto nepotrebuje takéto prispôsobovanie sa Cirkvi. Urobila by tak samu seba zbytočnou.
Tento katolícky laik uzatvára svoj Otvorený list žiadosťou, aby sa biskup Büchel ospravedlnil biskupovi Huonderovi, ba aby ho dal ako dobrý príklad toho, „ako by sa dnes mala ohlasovať katolícka viera: s láskou a jasnosťou, bez obmedzenia a bez akéhokoľvek nepravdivého a servilného zaliečania“.