Hľa, Baránok adventu

600
Kultúra života

Predstavujeme vám tvorivý spôsob ako prilákať ľudí na liturgiu... a zároveň sa pripraviť na advent:

Tento článok a recept (v angličtine) pochádzajú od Jessona Matu, ktorý bol nedávno vymenovaný do funkcie riaditeľa Úradu božieho kultu pre arcibiskupský úrad v portlandskej arcidiecéze v Oregone. Mata je tiež arcibiskupovým riaditeľom ceremónií. Napísal blog o tom, ako pripraviť pokrm – „jahňacinu so svetskou zeleninou“. Ide o jednoduchú kuchársku ukážku, ktorú však spája s liturgickým obdobím adventu a ktorú ponúka s veľkým očakávaním. Toto je dôkazom, že hody a pôst nie sú len náboženskými obradmi a pomenovaniami liturgických slávností, ale zahŕňajú aj jedenie (alebo v niektorých prípadoch zdržanie sa pokrmu).

Sme náchylní k vnímaniu Poslednej večere, počas omše, ako symbolu každodenného stolovania, avšak v skutočnosti je to naopak. Každodenné jedlá sú kvázi liturgickými aktivitami, ktoré sú odvodené od častí Svätej hostiny.

Aj výber zeleniny odzrkadľuje pozemské sviatky, ktoré nás privádzajú k sviatkom posvätnej doby. Posvätné obdobie je príkladom pre pozemské obdobie, a nie naopak. Využitím miestnych výrobkov Mata dodáva celému obradu oregonský nádych.

Celý článok s videom Jessona v kuchyni, nájdete tu. (V anglickom jazyku.)

Mojou jedinou kritikou by bola veľkosť porcie – niečo, čo kritizujem u všetkých jedál. Jedál takejto veľkosti by som dokázal zjesť asi zo desať a stále by som bol hladný. Je však pravda, že pre nevzdelanca ako som ja, je kvalita a kvantita jedla to isté!

Jesson si taktiež zvolil veľmi zaujímavý, moderný obraz Našej Pani – ktorý vyvoláva hmlistý a gotický pocit, ktorý podľa mňa funguje veľmi dobre. Keďže som obraz nespoznal, opýtal som sa naň Jessona, ktorý mi odporučil tento link (v angličtine). Autorkou je Kay Eneim a obraz bol namaľovaný v roku 2007. Eneim povedala, že ide o „podobizeň“ maľby zo 14. storočia, ktorú namaľoval Pere Serra, španielsky gotický majster. Vysvetlila, prečo sa sústredila len na Našu Pani (na origináli vidno viacerých svätých). Treba jej uznať, že nechcela vytvoriť niečo úplne originálne (ako väčšina moderných tvorcov). Toto selektívne napodobenie, ktoré pre sprístupnenie obsahu moderným očiam mení iba to, čo je nutné, by malo byť prístupom všetkých umelcov k oživeniu týchto tradícií.