Cardinal_John_Onaiyekan.jpg

Africký kardinál: Prázdne kostoly sú hlavným problémom Cirkvi, nie sobáše rozvedených

757
Milko Kostovič
Kultúra života

Africký kardinál povedal, že je ohromený, keď vidí Cirkev na západe, ktorá sa zameriava na "znovuženatých" rozvedených a vítanie homosexuálov a nie na väčší problém prázdnych kostolov. 

V rozhovore z 2. marca s rakúskou verejnoprávnou ORF (Österreichischer Rundfunk) nigérijský kardinál John Onaiyekan - ktorý je arcibiskupom v Abuji v Nigérií - povedal, že bol "ohromený, že tieto témy najviac trápia ľudí [v Európe]," poukazujúc na témy "znovuženatých" rozvedených,  ktorí majú prístup k sviatostiam, rovnako ako na tému homosexuality. 

Európa by mala byť viac znepokojená smutným faktom, že "kostoly sú čoraz prázdnejšie a že mnohí ľudia už vôbec neprichádzajú".

Zatiaľ čo Európa je čoraz sekulárnejšia, Katolícka cirkev v Nigérii rastie.

Pokiaľ ide o otázku homosexuálnej praxe, kardinál uviedol, že v jeho krajine existuje konsenzus o odpore medzi kresťanmi a moslimami. Onaiyekan vysvetlil, že homosexualita je v mnohých afrických krajinách, vrátane Nigérie, odmietnutá, a je dokonca nelegálna. 

Cirkev by nemala "démonizovať" homosexuálov, dodáva, no doktrína Cirkvi je v tejto veci podľa neho veľmi jasná a "vychýlenie v tejto veci nie je možnosťou", píše sa v správe ORF. Kardinál tiež trval na tom, že to nie je znakom zaostalosti, keď Katolícka cirkev v Afrike odmieta "schváliť" homosexualitu.

Akceptácia vzťahov rovnakého pohlavia v Európe a severnej Afrike "nie je progresom", povedal. 

Pri zmienke o sporoch týkajúcich sa Amoris Laetitia a najmä "znovuženatých" rozvedených a ich možnom prístupe k sviatostiam, nigérijský kardinál povedal, že to vysvetľuje takýmto párom nasledovne: aj keď nemusia dostať sväté prijímanie, sú naďalej vyzývaní, aby pravidelne chodili na návštevu Cirkvi. 

"Hovorím im: nie ste vylúčení." Onaiyekan pripúšťa, že je niekedy náročné pre neho nepustiť tieto páry k sviatostiam, najmä ak bol jeden z manželov jednoducho opustený.

"Často sa nemôžeme dostať k ľuďom s našimi ideálmi, ale to nie je dôvod pre Cirkev, aby sme ich hodili cez palubu," povedal. 

Nie je to prvýkrát, čo kardinál Onaiyekan jemne bráni doktrínu Cirkvi o manželstve a rodine. V roku 2015 nigérijský kardinál sám prispel esejou ku Knihe jedenástich kardinálov, ktorá sa týkala tej istej témy. V tom čase sa pokúšal presvedčiť nadchádzajúcu druhú Synodu o rodine, aby sa vyhla téme homosexuality a svätého prijímania pre "znovuženatých" rozvedených:

Synoda [o rodine] nebola zvolaná, aby sa rozhodovalo, či môžu rozvedené a znovuženaté páry prijímať sväté prijímanie. To určite nie je účelom synody. Synoda tiež nebola zvolaná, aby sa diskutovalo o otázke homosexuality a či sa môžu dvaja katolícki muži alebo ženy postaviť pred oltár kvôli manželstvu. […] Toto sú otázky, ktoré sú už vyjasnené v našich doktrínach. Synody nie sú zvolávané kvôli zmene doktrín alebo učení Cirkvi. 

V rozhovore z 2. marca sa africký kardinál tiež dotkol problému kňazských povolaní na Západe.

"Mali by sme hovoriť o otázke, prečo je tu toľko málo mužov, ktorí sa chcú stať kňazmi," uviedol kardinál Onaiyekan.

"Táto skutočnosť by nás mala tiež znepokojovať, pretože už nie jasné, čo znamená byť kresťanom," dodal.