Africký kardinál povedal, že je ohromený, keď vidí Cirkev na západe, ktorá sa zameriava na "znovuženatých" rozvedených a vítanie homosexuálov a nie na väčší problém prázdnych kostolov.
V rozhovore z 2. marca s rakúskou verejnoprávnou ORF (Österreichischer Rundfunk) nigérijský kardinál John Onaiyekan - ktorý je arcibiskupom v Abuji v Nigérií - povedal, že bol "ohromený, že tieto témy najviac trápia ľudí [v Európe]," poukazujúc na témy "znovuženatých" rozvedených, ktorí majú prístup k sviatostiam, rovnako ako na tému homosexuality.
Európa by mala byť viac znepokojená smutným faktom, že "kostoly sú čoraz prázdnejšie a že mnohí ľudia už vôbec neprichádzajú".
Zatiaľ čo Európa je čoraz sekulárnejšia, Katolícka cirkev v Nigérii rastie.
Pokiaľ ide o otázku homosexuálnej praxe, kardinál uviedol, že v jeho krajine existuje konsenzus o odpore medzi kresťanmi a moslimami. Onaiyekan vysvetlil, že homosexualita je v mnohých afrických krajinách, vrátane Nigérie, odmietnutá, a je dokonca nelegálna.
Cirkev by nemala "démonizovať" homosexuálov, dodáva, no doktrína Cirkvi je v tejto veci podľa neho veľmi jasná a "vychýlenie v tejto veci nie je možnosťou", píše sa v správe ORF. Kardinál tiež trval na tom, že to nie je znakom zaostalosti, keď Katolícka cirkev v Afrike odmieta "schváliť" homosexualitu.
Akceptácia vzťahov rovnakého pohlavia v Európe a severnej Afrike "nie je progresom", povedal.
Pri zmienke o sporoch týkajúcich sa Amoris Laetitia a najmä "znovuženatých" rozvedených a ich možnom prístupe k sviatostiam, nigérijský kardinál povedal, že to vysvetľuje takýmto párom nasledovne: aj keď nemusia dostať sväté prijímanie, sú naďalej vyzývaní, aby pravidelne chodili na návštevu Cirkvi.
"Hovorím im: nie ste vylúčení." Onaiyekan pripúšťa, že je niekedy náročné pre neho nepustiť tieto páry k sviatostiam, najmä ak bol jeden z manželov jednoducho opustený.
"Často sa nemôžeme dostať k ľuďom s našimi ideálmi, ale to nie je dôvod pre Cirkev, aby sme ich hodili cez palubu," povedal.
Nie je to prvýkrát, čo kardinál Onaiyekan jemne bráni doktrínu Cirkvi o manželstve a rodine. V roku 2015 nigérijský kardinál sám prispel esejou ku Knihe jedenástich kardinálov, ktorá sa týkala tej istej témy. V tom čase sa pokúšal presvedčiť nadchádzajúcu druhú Synodu o rodine, aby sa vyhla téme homosexuality a svätého prijímania pre "znovuženatých" rozvedených:
Synoda [o rodine] nebola zvolaná, aby sa rozhodovalo, či môžu rozvedené a znovuženaté páry prijímať sväté prijímanie. To určite nie je účelom synody. Synoda tiež nebola zvolaná, aby sa diskutovalo o otázke homosexuality a či sa môžu dvaja katolícki muži alebo ženy postaviť pred oltár kvôli manželstvu. […] Toto sú otázky, ktoré sú už vyjasnené v našich doktrínach. Synody nie sú zvolávané kvôli zmene doktrín alebo učení Cirkvi.
V rozhovore z 2. marca sa africký kardinál tiež dotkol problému kňazských povolaní na Západe.
"Mali by sme hovoriť o otázke, prečo je tu toľko málo mužov, ktorí sa chcú stať kňazmi," uviedol kardinál Onaiyekan.
"Táto skutočnosť by nás mala tiež znepokojovať, pretože už nie jasné, čo znamená byť kresťanom," dodal.