Biskup Athanasius Schneider - Je povinnosťou katolíka vzdorovať heretickým pápežom
(0:00:12) V súčasnosti sme svedkami narastajúceho počtu katolíckych biskupov,
(0:00:16) väčšinou zo západu, ktorí dávajú najavo svoje pohŕdanie a znechutenie
(0:00:22) nad synodálnym procesom, ktoré sa prejavuje najrôznejšími spôsobmi.
(0:00:26) Nedávno sa na EWTN objavil biskup Athanasius Schneider,
(0:00:29) o čom som vás pred pár dňami informoval,
(0:00:31) ktorý nadviazal na slová kardinála Gerharda Müllera,
(0:00:35) ktorý tiež vystúpil v EWTN, čo rozpútalo búrlivú výmenu názorov,
(0:00:39) a to vrátane Vatikánu, ktorý EWTN v podstate vyhlásil za schizmatickú organizáciu.
(0:00:45) Obaja títo biskupi povedali, že synodálny proces,
(0:00:49) ktorý sa najmarkantnejšie prejavuje v Nemecku, Belgicku,
(0:00:54) a niektorých ďalších miestach, sa rovná odmietnutiu katolíckej viery.
(0:00:58) Organizovanému kroku zmeniť Cirkev,
(0:01:00) alebo ako to nazval kardinál Müller, nepriateľským prevzatím moci.
(0:01:05) Dnes mám pre vás čosi zaujímavé.
(0:01:09) Biskup Athanasius Schneider na webovej stránke lifesitenews
(0:01:13) zverejnil list, ktorý adresoval širokej verejnosti.
(0:01:16) Prečítam vám ho v plnom znení.
(0:01:18) Biskup Schneider nám v ňom hovorí, že nemáme žiadnu povinnosť
(0:01:22) počúvať heretických biskupov, alebo dokonca aj pápeža,
(0:01:25) ak sa snažia zničiť poklad viery.
(0:01:28) Pre tých z vás, ktorí zastávate názor, že Františka musíme počúvať,
(0:01:31) a všetko ostatné, tak mierne povedané, Schneider s tým nesúhlasí.
(0:01:36) Viem, že niektorí z vás máte pochybnosti ohľadom Schneidera,
(0:01:39) keďže hovorí čo hovorí, a potom slúži omšu s Františkom,
(0:01:43) hoci ak mám byť presný, to sa nestalo.
(0:01:45) Stalo sa to, že keď slúžil omšu so svojim biskupom,
(0:01:48) bol na nej aj František, aspoň takto to je na papieri.
(0:01:52) No napriek tomu mnohí z vás sa pýtate,
(0:01:55) ako môže v podstate slúžiť omšu s Františkom,
(0:01:58) a pritom hovoriť čo hovorí.
(0:02:00) Na to sa už budete musieť opýtať samotného biskupa.
(0:02:03) Táto jeho rada pramení z najhlbšej cirkevnej teológie,
(0:02:07) miestami je trochu náročný na pochopenie,
(0:02:10) ale podľa mňa nebudete mať ťažkosti pochopiť, čo hovorí.
(0:02:13) Nemáme povinnosť týchto ľudí počúvať.
(0:02:15) Vracia sa nielen k sv. Tomášovi Akvinskému,
(0:02:17) sv. Augustínovi, a áno, dokonca aj k sv. Pavlovi karhajúcemu sv. Petra.
(0:02:22) Zaujíma ma, čo si o tom myslíte, takže bez ďalších okolkov...
(0:02:28) Biskup Athanasius Schneider - Ako správne chápať poslušnosť pápežovi
(0:02:34) Svätá Cirkev je v prvom rade a najhlbšom vnútri Božou inštitúciou,
(0:02:38) a je tajomstvom vo svojom nadprirodzenom význame.
(0:02:41) Po druhé má aj ľudskú a viditeľnú realitu,
(0:02:44) viditeľných členov a hierarchiu (pápež, biskup, kňaz).
(0:02:48) Keď Matka Cirkev prežíva jednu z najväčších kríz svojich dejín,
(0:02:53) ako je to v súčasnosti, keď ju kríza v desivej miere zasiahla
(0:02:58) na všetkých úrovniach jej života, Božia Prozreteľnosť nás povoláva,
(0:03:02) aby sme milovali našu Matku Cirkev, ktorá je predovšetkým ponižovaná a zosmiešňovaná
(0:03:06) nie svojimi nepriateľmi, ale zvnútra svojimi pastiermi.
(0:03:10) Sme povolaní pomáhať našej Matke Cirkvi, každý tam, kde je,
(0:03:13) ku skutočnej obnove prostredníctvom osobnej oddanosti
(0:03:17) nemennej integrite katolíckej viery,
(0:03:19) osobnej oddanosti nemennej kráse a posvätnosti jej liturgie,
(0:03:23) liturgie všetkých vekov, osobného intenzívneho duchovného života
(0:03:27) v zjednotení s Kristom, a prostredníctvom skutkov lásky a dobročinnosti.
(0:03:30) Tajomstvo Cirkvi prevyšuje pápeža alebo biskupa.
(0:03:34) Niekedy pápeži a biskupi Cirkvi uškodili, ale zároveň Boh použil iné nástroje,
(0:03:40) často prostých veriacich, jednoduchých kňazov alebo niekoľkých biskupov,
(0:03:44) aby obnovil svätosť viery a život v Cirkvi.
(0:03:47) Vernosť Cirkvi neznamená poslúchať všetky slová a skutky pápeža alebo biskupa,
(0:03:53) pretože pápež alebo biskup sa nestotožňujú s celou Cirkvou.
(0:03:57) A ak pápež alebo biskup podporuje konanie,
(0:04:00) ktoré narúša integritu viery a liturgie,
(0:04:02) potom človek nie je v žiadnom prípade povinný ho vnútorne nasledovať,
(0:04:06) pretože sme povinný nasledovať vieru a normy Cirkvi všetkých vekov,
(0:04:10) apoštolov a svätých.
(0:04:12) Katolícka cirkev je jediná Cirkev, ktorú založil Kristus,
(0:04:16) a výslovnou Božou vôľou je, aby všetci ľudia stali členmi jeho jedinej Cirkvi,
(0:04:20) členmi Kristovho mystického tela.
(0:04:22) Cirkev nie je súkromným majetkom pápeža, práve naopak,
(0:04:26) on je len vikárom, Kristovým služobníkom.
(0:04:28) A preto je pre človeka nemožné, aby sa stal plnohodnotným katolíkom,
(0:04:32) keď bude odkázaný na správanie sa konkrétneho pápeža.
(0:04:34) Pápeža treba určite poslúchnuť, keď nám neomylne predkladá Kristovu pravdu,
(0:04:39) keď hovorí ex cathedra, čo je veľmi zriedkavé.
(0:04:42) Pápeža musíme poslúchať, keď nám prikazuje dodržiavať Božie zákony a prikázania,
(0:04:47) a keď robí administratívne a jurisdikčné rozhodnutia (menovania, odpustky atď.).
(0:04:53) Ak je však pápež zdrojom zmätku a nejasností ohľadom celistvosti katolíckej viery a posvätnej liturgie,
(0:05:00) potom ho nemožno poslúchať a treba poslúchať Cirkev všetkých vekov a pápežov,
(0:05:05) ktorí viac ako dve tisícročia jasne učili všetky katolícke pravdy a vykladali ich rovnako.
(0:05:11) A tieto katolícke pravdy nachádzame vyjadrené v Katechizme.
(0:05:14) Treba sa riadiť Katechizmom a liturgiou všetkých vekov,
(0:05:18) ktorými sa riadili svätí a naši predkovia.
(0:05:20) Spolu s ďalšími úvahami uvádzame v nasledujúcich riadkoch krátke zhrnutie
(0:05:24) majstrovskej prednášky profesora Roberta de Matteiho
(0:05:27) „Poslušnosť a odpor v dejinách Cirkvi“,
(0:05:30) ktorá odznela na Rímskom fóre života 18. mája 2018.
(0:05:34) Je to falošná poslušnosť, keď niekto zbožšťuje ľudí,
(0:05:39) ktorí predstavujú autoritu v Cirkvi (pápeža alebo biskupa),
(0:05:41) a keď taký človek počúva príkazy a súhlasi s tvrdeniami svojich predstavených,
(0:05:46) ktoré evidentne poškodzujú a oslabujú jednoznačnosť a celistvosť katolíckej viery.
(0:05:50) Poslušnosť má základ, účel, podmienky a hranice.
(0:05:55) Len Boh nemá hranice: Je nesmierny, nekonečný, večný.
(0:06:00) Každé stvorenie je obmedzené, a toto obmedzenie určuje jeho podstatu.
(0:06:04) Preto na zemi neexistuje ani neobmedzená autorita, ani neobmedzená poslušnosť.
(0:06:09) Autorita je odtiaľ potiaľ, a poslušnosť je tiež odtiaľ potiaľ.
(0:06:14) Uvedomovanie si týchto hraníc vedie k dokonalosti v uplatňovaní autority,
(0:06:18) a k dokonalosti vo vykonávaní poslušnosti.
(0:06:21) Neprekročiteľnou hranicou autority je rešpektovanie božského zákona
(0:06:25) celistvosti a jasnosti katolíckej viery,
(0:06:28) a rešpektovanie tohto božského zákona celistvosti a jasnosti katolíckej viery
(0:06:32) je tiež neprekročiteľnou hranicou poslušnosti.
(0:06:35) Svätý Tomáš Akvinský kladie otázku:
(0:06:38) „Sú poddaní povinní vo všetkom poslúchať svojich predstavených?“
(0:06:41) Jeho odpoveď je záporná.
(0:06:43) Vysvetľuje, že sú dva dôvody, prečo poddaného neviaže povinnosť
(0:06:47) poslúchať svojho predstaveného vo všetkých veciach.
(0:06:50) Po prvé kvôli príkazu od vyššej autority,
(0:06:52) keďže hierarchiu autorít treba rešpektovať.
(0:06:56) Po druhé ak predstavený prikazuje poddanému robiť nezákonné veci,
(0:06:59) napríklad keď deti nie sú povinné poslúchať svojich rodičov vo veci uzavretia manželstva,
(0:07:05) zachovania panenstva a podobných záležitostiach.
(0:07:07) Svätý Tomáš na záver hovorí: „Človek je Bohu absolútne podriadený vo všetkých veciach,
(0:07:14) vnútorných i vonkajších, preto je povinný počúvať Boha vo všetkom.
(0:07:17) Poddaní však nie sú povinní počúvať svojich predstavených vo všetkom,
(0:07:21) ale len v určitých veciach.
(0:07:23) Preto možno rozlišovať tri druhy poslušnosti:
(0:07:26) „Prvý, ktorý je dostatočný na spásu, poslúcha len v povinných veciach.
(0:07:30) Druhý, keďže je dokonalý, poslúcha vo všetkých zákonných veciach.
(0:07:34) A tretí, ktorý je neusporiadaný, poslúcha aj v nezákonných veciach.“
(0:07:38) Poslušnosť nie je slepá alebo bezpodmienečná, ale má svoje hranice.
(0:07:41) V prípade smrteľného, alebo iného hriechu máme nielen právo,
(0:07:45) ale aj povinnosť neposlúchať.
(0:07:47) Platí to aj v prípade, že sa prikazuje urobiť niečo,
(0:07:50) čo poškodzuje celistvosť katolíckej viery alebo posvätnosť liturgie.
(0:07:55) Dejiny sú svedkom toho, že biskup, biskupská konferencia,
(0:07:58) koncil, ba dokonca aj pápež vyslovili bludy vo svojom neomylnom Magistériu.
(0:08:03) Čo majú za takýchto okolností robiť veriaci?
(0:08:06) Svätý Tomáš Akvinský vo svojich rôznych dielach učí,
(0:08:09) že v prípade ohrozenia viery je dovolené, dokonca správne,
(0:08:13) verejne sa vzoprieť pápežskému rozhodnutiu, ako to urobil svätý Pavol svätému Petrovi,
(0:08:17) prvému pápežovi.
(0:08:18) Naozaj, „svätý Pavol, ktorý bol svätému Petrovi podriadený,
(0:08:22) ho verejne pokarhal, pretože hrozilo bezprostredné riziko škandálu vo veci viery.
(0:08:27) A svätý Augustín to komentoval takto:
(0:08:30) „Aj svätý Peter dal príklad, aby tí, ktorí vládli, ale občas zišli zo správnej cesty,
(0:08:36) neodmietali ako nevhodné napomenutie, aj keď pochádza od ich poddaných.“
(0:08:41) Odpor svätého Pavla sa prejavil vo verejnom napomenutí svätého Petra, prvého pápeža.
(0:08:47) Svätý Tomáš vo svojej Summe venuje bratskému napomínaniu celú otázku.
(0:08:51) Aj poddaní môžu bratsky napomenúť svojich predstavených,
(0:08:55) a laici prelátov.
(0:08:58) „Keďže však cnostný skutok treba mierniť náležitými okolnosťami,
(0:09:02) vyplýva z toho, že keď poddaný opravuje svojho predstaveného,
(0:09:06) má to robiť vhodným spôsobom, nie drzo a tvrdo, ale mierne a s úctou.“
(0:09:12) V prípade ohrozenia viery sú poddaní povinní pokarhať svojich prelátov,
(0:09:17) vrátane pápeža, a to aj verejne: „Preto Pavol, ktorý bol v skutočnosti Petrov podriadený,
(0:09:22) ho pre nebezpečenstvo pohoršenia vo viere verejne pokarhal.“
(0:09:25) Osoba a úrad pápeža má svoj význam len v tom,
(0:09:29) že je Kristovým zástupcom, nástrojom, a nie cieľom,
(0:09:32) a v takomto význame ho musíme chápať,
(0:09:34) nechceme obrátiť naruby vzťah medzi prostriedkom a cieľom.
(0:09:40) Je dôležité zdôrazniť to v čase, keď najmä medzi najoddanejšími katolíkmi
(0:09:45) panuje v tomto ohľade veľký zmätok.
(0:09:48) A tiež aj to, že poslušnosť pápežovi alebo biskupovi je prostriedok, nie cieľ.
(0:09:53) Rímsky pápež má plnú a bezprostrednú moc nad všetkými veriacimi,
(0:09:57) a na zemi niet autority, ktorá by mu bola nadradená,
(0:10:00) ale nemôže ani chybnými, ani dvojzmyselnými výrokmi meniť
(0:10:04) a oslabovať celistvosť katolíckej viery, božskú konštitúciu Cirkvi,
(0:10:08) alebo stálu tradíciu posvätnosti a obetného charakteru liturgie svätej omše.
(0:10:13) Ak k tomu dôjde, existuje legitímna možnosť a povinnosť biskupov,
(0:10:18) ba dokonca aj veriacich laikov, nielen predkladať súkromné a verejné výzvy a návrhy
(0:10:23) nápravy doktríny, ale aj konať „neposlušne“ voči pápežskému nariadeniu,
(0:10:28) ktoré mení alebo oslabuje celistvosť viery,
(0:10:31) božskú konštitúciu Cirkvi a liturgie.
(0:10:33) Ide o veľmi zriedkavú, ale možnú okolnosť, ktorá neporušuje,
(0:10:38) ale potvrdzuje pravidlo oddanosti a poslušnosti voči pápežovi,
(0:10:41) ktorého povolaním je upevňovať vieru svojich bratov.
(0:10:45) Takéto modlitby, výzvy, návrhy doktrinálnych opráv,
(0:10:48) a tzv. „neposlušnosť“ sú naopak prejavom lásky k najvyššiemu pontifikovi,
(0:10:54) aby mu pomohli odvrátiť sa od nebezpečného správania,
(0:10:57) ktorým je zanedbávanie jeho prvoradej povinnosti
(0:10:59) jednoznačne a rázne utvrdzovať vo viere celú Cirkev.
(0:11:03) Pripomeňme si tiež učenie Prvého vatikánskeho koncilu:
(0:11:07) „Duch Svätý bol prisľúbený Petrovým nástupcom nie preto,
(0:11:12) aby jeho zjavením mohli zverejniť nejaké nové učenie,
(0:11:15) ale aby s jeho pomocou nábožne strážili a verne vysvetľovali zjavenie,
(0:11:20) alebo poklad viery odovzdaný apoštolmi.“
(0:11:23) Prvý vatikánsky koncil, Dogmatická konštitúcia Pastor aeternus.
(0:11:27) V posledných storočiach prevláda v živote Cirkvi právny pozitivizmus
(0:11:32) spojený s istým druhom papolatrie.
(0:11:34) Cieľom takéhoto postoja je zredukovať vonkajšie príkazy predstaveného a zákon
(0:11:38) na obyčajný nástroj v rukách tých, ktorí majú moc,
(0:11:41) pričom sa zabúda na metafyzický a morálny základ samotného zákona.
(0:11:45) Z tohto legalistického hľadiska, ktorý teraz preniká do Cirkvi,
(0:11:48) je vždy spravodlivé to, čo vyhlasuje autorita.
(0:11:52) Tradičné duchovné traktáty nás učia, ako poslúchať Cirkev a pápeža alebo biskupa.
(0:11:57) Tie však odkazujú na časy normality, keď pápež a biskupi statočne a jednoznačne
(0:12:03) bránili a chránili integritu viery a liturgie.
(0:12:06) Teraz však očividne žijeme vo výnimočnom čase globálnej krízy viery
(0:12:11) na všetkých úrovniach Cirkvi.
(0:12:12) Veriaci katolík musí uznať najvyššiu autoritu pápeža a jeho univerzálnu vládu.
(0:12:18) Vieme však, že pápež môže svoju autoritu pri jej uplatňovaní zneužiť
(0:12:22) na zjavnú škodu katolíckej viery a posvätnosti liturgie svätej omše,
(0:12:28) ako sa to v minulosti už bohužiaľ stalo.
(0:12:31) Chceme poslúchať pápeža, všetkých pápežov, vrátane súčasného pápeža,
(0:12:34) ale ak v učení niektorého pápeža nájdeme zjavný rozpor,
(0:12:38) náš úsudok sa má podľa pravidla riadiť dvojtisícročnou tradíciou Cirkvi,
(0:12:42) t.j. konštantným učením pápežov počas tisícročí a storočí.
(0:12:47) Podľa otca Enrica Zoffoliho najhoršie cirkevné zlo nepochádza zo zloby sveta,
(0:12:52) zasahovania alebo prenasledovania laikov inými náboženstvami,
(0:12:55) ale predovšetkým z ľudských prvkov, ktoré tvoria Mystické Telo:
(0:12:59) z laikov a kléru.
(0:13:00) „Je to disharmónia spôsobená nepodriadením sa laikov dielu kléru,
(0:13:07) a duchovenstva Kristovej vôli.“
(0:13:09) Autorite pápeža alebo biskupa, ktorá prekračuje hranice božského zákona
(0:13:14) celistvosti a jasnosti katolíckej viery, treba klásť rozhodný odpor,
(0:13:18) ktorý sa môže stať verejným.
(0:13:20) Toto je hrdinstvo našej doby, najvážnejšia cesta k svätosti v súčasnosti.
(0:13:24) Stať sa svätým znamená plniť Božiu vôľu;
(0:13:26) plniť Božiu vôľu znamená poslúchať jeho zákon vždy,
(0:13:29) najmä vtedy, keď je to ťažké alebo keď nás to stavia do konfliktu s ľuďmi,
(0:13:34) ktorí, hoci ako legitímni predstavitelia jeho autority na zemi (pápež, biskup),
(0:13:39) žiaľ, šíria bludy alebo oslabujú celistvosť a jasnosť katolíckej viery.
(0:13:44) Takéto chvíle sú v cirkevných dejinách veľmi zriedkavé, no predsa k nim došlo,
(0:13:49) ako je to na pohľad jasné všetkým, aj v súčasnosti.
(0:13:52) Mnohí v priebehu dejín preukázali hrdinské správanie,
(0:13:57) keď sa vzopreli nespravodlivým zákonom politickej moci.
(0:14:00) Ešte väčšie je však hrdinstvo tých, ktorí sa vzopreli
(0:14:03) vnucovaniu doktrín od cirkevnej autority,
(0:14:06) ktoré sa odkláňajú od konštantnej Tradície viery a liturgie Cirkvi.
(0:14:10) Synovský, zbožný a úctivý odpor nevedie k odchodu z Cirkvi,
(0:14:15) ale znásobuje lásku k Cirkvi, k Bohu, k jeho Pravde,
(0:14:18) pretože Boh je základom každej autority a každého úkonu poslušnosti.
(0:14:22) Z lásky k úradu pápeža, z úcty k Apoštolskému stolcu
(0:14:26) a k osobe rímskeho pápeža sa niektorí svätci,
(0:14:29) napríklad svätá Brigita Švédska a svätá Katarína Sienská,
(0:14:32) neštítili napomínať pápežov, niekedy aj trochu ostrejšími slovami,
(0:14:37) ako to môžeme vidieť, keď svätá Brigita adresuje nasledujúce Pánove slová
(0:14:40) pápežovi Gregorovi XI: „Začni s reformou Cirkvi, ktorú som vlastnou krvou vykúpil,
(0:14:47) aby sa zreformovala, a duchovne sa vrátila do pôvodného stavu svätosti.
(0:14:52) Ak moju vôľu neuposlúchneš, buď si na sto percent istý,
(0:14:55) že ťa pred celým mojim nebeským súdom odsúdim rovnakým rozsudkom
(0:14:58) a duchovnou spravodlivosťou, akou sa odsudzuje a trestá svetský prelát,
(0:15:04) ktorý má byť zbavený svojej hodnosti.
(0:15:06) Je mu verejne odňatý jeho posvätný, pontifikálny odev, je porazený a prekliaty.
(0:15:11) Toto ti urobím. Vyženiem ťa z nebeskej slávy.
(0:15:15) Avšak Gregor, syn môj, znova ťa napomínam, aby si sa ku mne s pokorou obrátil.
(0:15:20) Počúvni moju radu.“
(0:15:22) Svätá Katarína Sienská, učiteľka Cirkvi, adresovala pápežovi Gregorovi XI.
(0:15:27) nasledujúce ostré napomenutie, v ktorom ho žiadala o ráznu reformu Cirkvi,
(0:15:30) a ak ju neurobí, nech sa vzdá úradu pápeža:
(0:15:33) „Najsvätejší a najsladší otče, tvoja úbohá nehodná dcéra Katarína v Kristovi, sladkom Ježišovi,
(0:15:39) sa ti odporúča v jeho predrahej krvi.
(0:15:42) Božská Pravda si žiada, aby si vykonal spravodlivosť na veľkom množstve neprávostí,
(0:15:46) ktorých sa dopúšťajú tí, čo sa kŕmia a pasú v záhrade svätej Cirkvi.
(0:15:50) Keďže ti zveril moc, a ty si ju prevzal, mal by si svoju cnosť a moc využiť,
(0:15:55) a ak to nechceš urobiť, bolo by pre teba lepšie rezignovať.
(0:15:59) Pre Boha by to bola väčšia česť a prospelo by to tvojej duši.“
(0:16:02) Keď tí s autoritou v Cirkvi (pápež, biskupi),
(0:16:06) ako je to aj v súčasnosti, neplnia verne svoju povinnosť
(0:16:11) zachovávať a brániť celistvosť a jasnosť katolíckej viery a liturgie,
(0:16:14) Boh povoláva podriadených, často malých a prostých ľudí v Cirkvi,
(0:16:18) aby kompenzovali nedostatky predstavených prostredníctvom apelov,
(0:16:22) návrhov na nápravu, a tým najmocnejším prostriedkom,
(0:16:25) zástupnými obetami a modlitbami.
(0:16:28) Počas hlbokej krízy v Cirkvi v 15. storočí,
(0:16:30) keď vysoký klérus často dával zlý príklad a vážne zlyhal
(0:16:34) vo svojich pastoračných povinnostiach, bol kardinál Mikuláš z Kusy (1401-1464)
(0:16:38) hlboko dojatý snom, v ktorom mu bola ukázaná duchovná realita
(0:16:42) moci sebaobetovania, modlitby a zástupnej obety.
(0:16:45) Vo sne videl nasledujúcu scénu: Viac ako tisíc mníšok sa modlilo v malom kostolíku.
(0:16:50) Nekľačali, ale stáli. Stáli s otorenou náručou, dlane smerovali nahor v geste obety.
(0:16:56) V rukách štíhlej, mladej, takmer detskej mníšky videl Mikuláš pápeža.
(0:17:01) Bolo vidieť, aké ťažké je pre ňu toto bremeno,
(0:17:03) ale jej tvár žiarila radosťou.
(0:17:06) Tento postoj by sme mali napodobňovať.
(0:17:09) Podpísaný biskup Athanasius Schneider.
(0:17:13) 25. októbra 2022
(0:17:16) To bol najnovší list biskupa Athanasiusa Schneidera,
(0:17:19) ktorý včera uverejnili Lifesite News.
(0:17:22) Odkaz naň nájdete v mojich poznámkach na stránke returntotradition.org.
(0:17:25) Napíšte názov tohto podcastu s bodka org na konci.
(0:17:28) Jednoducho choďte na webovú stránku,
(0:17:31) nájdite si tam príspevok s názvom dnešného videa, s dnešným dátumom,
(0:17:34) a tam nájdete odkaz.
(0:17:36) Zaujíma ma, čo si o tom myslíte.
(0:17:38) Každý z vás, kto sa nevie rozhodnúť,
(0:17:40) či prestane počúvať svojho biskupa, ktorý pretláča tieto nezmysly,
(0:17:43) dajte vedieť, či vám nejak pomohol,
(0:17:45) alebo dúfate v konkrétnejšie veci.
(0:17:47) Dúfam, že ľudia, ako aj niektorí z jeho bratov biskupov si tento list prečítajú,
(0:17:52) a pochopia, že neposlušnosť pre biskupa znamená čosi úplne iné,
(0:17:56) ako neposlušnosť pre mňa a vás, typických laikov.
(0:17:59) Biskup má väčšie právomoci niečo urobiť pri kladení odporu pápežovi,
(0:18:05) alebo v tomto prípade mužovi, ktorého svet považuje za pápeža.
(0:18:09) Zaujíma ma to, tak mi napíšte v komentároch váš názor,
(0:18:12) a nezabudnite toto video zdieľať na sociálnych sieťach,
(0:18:15) naozaj mi tým pomôžete, označte, že sa vám video páčilo a prihláste sa na odber,
(0:18:18) ak ste to doteraz neurobili, tiež mi tým veľmi pomôžete.
(0:18:19) A ako vždy, modlite sa za Cirkev.
(0:18:21) Som Anthony Stein, Ave Maria.
(0:18:23) Pre www.lifenews.sk preložil Miroslav Čonka