Shrine-of-St.-Jean-Vianney-in-Ars-France-scaled-e1690813591869-810x500.jpg

Francúzsky biskup zakázal latinskú omšu vo svätyni svätého Jána Vianneya, patróna kňazov

45
Kultúra smrti

Tradičná latinská omša (TLM) sa už nesmie sláviť v hlavnej bazilike vo svätyni svätého Jána (Jean-Marie) Vianneya v Arse v strednom Francúzsku na základe rozhodnutia miestneho biskupa Pascala Rolanda. Nedávno sa na sociálnych sieťach objavili fotografie, na ktorých je na dverách - pravdepodobne v sakristii kostola, ako sa to pred niekoľkými rokmi stalo v Bazilike svätého Petra’v Ríme - pripevnené strohé oznámenie, ktoré v preklade (tučným písmom, ako je uvedené vo francúzskom origináli) znie: 

Slávenie omše vo svätyni v Arse Kňaz, ktorý chce sláviť omšu alebo vysluhovať spoveď, musí predložiť platný CELEBRET a preukázať svoju totožnosť. Omšu možno sláviť v latinčine a v ktoromkoľvek ľudovom jazyku, ale len s Rímskym misálom v jeho aktuálne schválenej podobe. Výnimka: kňaz môže byť pripustený k celebrovaniu so starým misálom len vtedy, ak je sám a len v krypte. Vítaný je dar od vás,ktorý pomôže pokryť materiálne náklady na túto bohoslužbu.

Toto je dočasné pravidlo. Od 31. decembra 2023 bude aj toto neochotné povolenie zrušené, uvádza sa v liste, ktorý bol koncom minulého roka zaslaný všetkým kňazom diecézy. Keď sa rok 2023 chýli ku koncu, ani jeden hosťujúci kňaz nebude môcť&nbspsláviť tradičnú omšu v&nbspžiadnom kostole alebo svätyni diecézy Belley-Ars; veľmi obmedzený počet miestnych výnimiek sa tiež blíži k&nbspodňatiu. 

Biskup Roland s nadšením implementoval  Motu proprio pápeža Františka’ Traditionis custodes vo svojej diecéze.Tento pápežský dokument prísne obmedzuje slávenie omše podľa Rímskeho misála svätého Pia V.  

Biskupovo&nbsprozhodnutie je krutým a malicherným úderom mnohým kňazom, ktorí sú pripútaní k Tradičnej omši a ktorí majú v osobitnej úcte Curéd’Ars, vzor katolíckeho kňazstva a patróna farárov. Už nebudú môcť slúžiť svätú omšu pri hlavnom oltári, nad ktorým leží v sklenenom relikviári vystavené telo svätého Jeana-Marie Vianneya’  

Nemôžu už obetovať svätú omšu vo svätyni pre skupiny pútnikov ani v prítomnosti svojej rodiny či blízkych priateľov. Zdá sa, že im nie je povolená ani asistencia oltárneho sluhu, keďže môžu celebrovať len “sami” v krypte, kam boli odsunutí ako novodobí malomocní. 

V dedine, kde sa nachádza kostol sv. Jean-Marie Vianney stal jedným z’najväčších svätcov Cirkvi a priviedol nespočetné množstvo veriacich k Bohu, slávia omšu podľa tradičného misála v lyonskom obrade, modlitby, rituál a gestá tradičnej latinskej omše nesmú ani vidieť, ani počuť. 

Podobne ako nákazlivý vírus musí byť omša vekov uchovávaná v tme a tajomstve krypty uzavretej pre všetkých – možno preto, aby sa okoloidúci pútnik “nenakazil” jej príťažlivosťou. 

A k tomu všetkému biskup Roland chce, aby títo opovrhovaní kňazi platili za privilégium byť vykázaní do nižších oblastí na samotku. 

Možno tvrdiť, že TLM, ako ju kodifikoval sv.Pius V., je  v platnosti, nakoľko sa stále môže používať podľa Traditionis Custodes, hoci za zúžených podmienok, teda preto, že ide o “Rímsky misál” pod “schválenou formou.”Duch a realizácia motu proprio však jasne smeruje k postaveniu “starého misála mimo zákon,” takže biskupov”zámer je až príliš jasný. 

PREHLIADNITE SI: Kňaz: Afričania majú silnú túžbu po latinskej svätej omši

Vlani 22. októbra – symbolicky v deň sviatku pápeža Jána XXIII – poslal biskup Roland všetkým kňazom svojej diecézy informačný list, v ktorom ich požiadal, aby “prijali s pokorou a vernosťou” tak Traditionis custodes zo 16. júla 2021, ako aj apoštolský list Desiderio desideravi, ktorý pápež František vydal o rok neskôr 29. júna 2022. “Je to akt Magistéria,” zdôraznil biskup, ktorý treba prijať “ak sa uznávame za autentické deti Katolíckej cirkvi.” 

Citoval z Traditionis custodes s tým, že liturgické knihy promulgované Pavlom VI. a Jánom Pavlom II. sú “jedinečným vyjadrením lex orandi rímskeho obradu.” 

“V posledných rokoch zažívame nezvyčajnú situáciu. Za normálnych okolností, keď sa promulguje nový obrad, stará forma automaticky zaniká (ako to bolo v prípade obradu sv. Pia V.). Z pastoračnej benevolencie po sebe nasledujúci pápeži Ján Pavol II, Benedikt XVI a František výnimočne tolerovali dočasnú koexistenciu oboch foriem, aby uľahčili prechod z jednej na druhú,”napísal Roland . 

To nie je pravda: keď svätý Pius V. kodifikoval a zjednotil rímsky obrad, nezakázal tradičné formy, ktoré sa legitímne a nepretržite používali viac ako dvesto rokov. Práve preto svätý Jean-Marie Vianney používal “Lyonský” misál: nikdy nebol zrušený. Príkladov je veľa, od dominikánskeho obradu alebo ambroziánskeho obradu (v Miláne) až po obrad Braga v Portugalsku. Tieto majú svoje jedinečné aspekty, ale každý z nich si svojím spôsobom ctí rovnaké tradičné vyjadrenie viery ako Rímsky misál. 

Podľa tých, ktorí “sa snažili zachovať a dokonca presadzovať starú formu,” Roland urobil nasledujúce “praktické opatrenie”:  

“Na slávenie sviatostí vo farnostiach a kaplnkách v diecéze Belley-Ars už nie je možné používať liturgické knihy vydané pred Druhým vatikánskym koncilom. Niekoľko kňazov získalo právo sláviť podľa obradu Rímskeho misála z roku 1962 vo vlastných kostoloch a oratóriách alebo pre konkrétne poslanie, ktoré im zveril ich biskup. Inde to nemôžu robiť bez súhlasu miestneho biskupa. Túto fakultu im v diecéze Belley-Ars neudelím.” (Zvýraznenie pridané.) 

Dočasné povolenie s viacerými podmienkami bolo udelené pre jeden kostol v diecéze: 

“Ako gesto zhovievavosti voči tým, ktorí potrebujú trochu viac času na prijatie rímskeho obradu promulgovaného sv. Pavlom VI. a Jánom Pavlom II. povoľujem slávenie omše podľa misála z roku 1962 v jedinom kostole svätého Martina de Coligny otcovi Laurentovi Goyovi na ďalšie tri roky. Aby sa jednoznačne a veľmi konkrétne ukázalo, že ľudia, ktorí sa zúčastňujú na tejto liturgii, nevylučujú platnosť a legitímnosť liturgickej reformy, nariadenia Druhého vatikánskeho koncilu a Magistéria, v spoločenstve s ostatnými biskupmi Lyonskej cirkevnej provincie žiadam, aby sa od budúceho adventu v 1. nedeľu v mesiaci slávila omša výlučne podľa súčasného misála (v latinčine alebo v ľudovom jazyku, tvárou k zhromaždeniu alebo chrbtom k zhromaždeniu). Sviatosti krstu, manželstva, pokánia a pomazania chorých sa budú vždy sláviť podľa platných obradov.” 

V tomto liste z októbra 2022 boli oficiálne oznámené špecifické obmedzenia pre svätyňu v Arse, ktoré teraz upútali pozornosť verejnosti: 

“Pravidlo je rovnaké ako inde v diecéze: všetky sviatosti sa slávia podľa platného rituálu. Môže ich sláviť v latinčine alebo v ktoromkoľvek ľudovom jazyku ktorýkoľvek kňaz diecézy alebo externý kňaz, ktorý predložil platný celebret. Výnimočne, do 31. decembra 2023, môže jeden kňaz sláviť omšu bez zhromaždenia s použitím misála z roku 1962, a to výlučne v krypte bazilikálneho kostola.” 

V dobe “počúvania” a “inklúzie,” nie je v Arse priestor pre veriacich, ktorí sú pripútaní k TLM. Do konca roka sa tam s tradičnými kňazmi už nebude zaobchádzať ako s malomocnými, ale ako s vyvrheľmi. 

Biskup Roland je na najlepšej ceste stať sa jedným z najtvrdších a najpresnejších vykonávateľov Traditionis Custodes vo Francúzsku, kde mnohí ďalší biskupi prejavujú v tejto otázke veľkú pastoračnú pružnosť. Jeho list z októbra 2022 zašiel až tak ďaleko, že naznačil, že tí, ktorí zostávajú verní odvekej liturgii Cirkvi, akosi nie sú v spoločenstve s pápežom. 

Písal: 

V želaní, aby sme žili v účinnom spoločenstve s pápežom Františkom, Petrovým nástupcom, spolieham sa na vaše pochopenie a vernosť pri prijímaní objektívnych a univerzálnych pravidiel. Spolieham sa na váš zmysel pre zodpovednosť, že nebudete podporovať šírenie akýchkoľvek praktík, ktoré sú v rozpore s objektívnym spoločenstvom, ktoré požaduje Svätý Otec. Subjektivizmus, individualizmus a konzumizmus hrozia, že nás rozdelia, zatiaľ čo je naliehavé ohlasovať radostnú zvesť vydávaním svedectva o bratskom spoločenstve. Ďakujem vám všetkým, že sa modlíte za jednotu a robíte všetko pre jej podporu. Ako píše pápež František: ‘Zanechajme polemiky, aby sme spoločne počúvali, čo Duch hovorí Cirkvi. Chráňme naše spoločenstvo. Naďalej žasnime nad krásou liturgie. Paschálne tajomstvo nám bolo darované. Dovoľme, aby nás objala túžba, ktorú má Pán naďalej, aby s nami jedol svoju Paschu. To všetko pod pohľadom Márie, Matky Cirkvi.’

A ako banálne to znie v čase, keď tradičná latinská omša priťahuje vo Francúzsku toľko tisíc mladých ľudí a rodín, zatiaľ čo pravidelná katolícka prax celkovo klesla na menej ako 2 či 3 percentá!