wyd-tabernacle-810x500.jpg

"Svätokrádež": Svetové dni mládeže poukázali na rozšírené zneužívanie Najsvätejšej sviatosti

244
Kultúra smrti

Nedávne udalosti na Svetových dňoch mládeže v portugalskom Lisabone poukázali na rozšírené liturgické zneužívanie Najsvätejšej sviatosti, pričom katolíci odsúdili “svätokrádežné” rezervovanie Eucharistie v plastových prepravkách.

V posledných dňoch sa na sociálnych sieťach šíria fotografie zo Svetových dní mládeže v Lisabone, ktoré vyvolávajú pobúrenie a zdesenie medzi veriacimi katolíkmi.

Prvý výrazný príklad počas tohtoročných Svetových dní mládeže bola omša pre portugalských pútnikov, počas ktorej sa na rozdávanie svätého prijímania namiesto cibória používali misky Tupperware z IKEA. InfoVaticana uviedla, že organizátori Svetových dní mládeže potvrdili, že toto rozhodnutie bolo “plne v súlade s cirkevnými autoritami.” 

O niekoľko dní neskôr sa objavila čerstvá liturgická “svätokrádež”, pričom na internete bola prezentovaná obrazová dokumentácia.

Na záberoch sú sivé plastové škatule položené na stoloch v stane. Vo vnútri krabíc boli konsekrované hostie určené na rozdávanie počas oficiálnych omší Svetových dní mládeže. Stoly sú prikryté modrým obrusom a jednou oltárnou plachtou, pričom po oboch stranách krabíc sú zapálené sviečky.

Dalšie zábery ukazovali krabice naukladané na seba, pričom na nich bola položená malá, črepníková rastlina. 

Reakcia mnohých katolíkov bola rýchla a jasná. “Toto je svätokrádež,” napísal jeden študent katolíckej univerzity, zatiaľ čo iný jednotlivec argumentoval, že “toto je nechutné. My katolíci veríme, že Ježiš Kristus je skutočne prítomný vo svätej Eucharistii, v Najsvätejšej sviatosti.”

Ježiš si zaslúži oveľa viac, ako byť uložený v plastových tupperware nádobách. Táto svätokrádež je neospravedlniteľná.

Prominentný YouTuber Dr. Taylor Marshall argumentoval, že “Ktokoľvek to zriadil, nenávidí Krista,” a tradičný katolícky blog Rorate Caeli vyslovil názor, že “Čerstvé koláče a torty sú uložené dôstojnejšie.” Viacerí komentátori označili ľahkovážne zaobchádzanie s Eucharistiou za také, že reči biskupov Spojených štátov’ o eucharistickej obrodení vyzerajú “lacno,” hoci USCCB nebola zodpovedná za organizáciu podujatí Svetových dní mládeže. 

Deacon Nick Donnelly vyzval na zákaz Svetových dní mládeže a podobných masových zhromaždení “ak nedokážu prejaviť základnú úctu nášmu Pánovi.

Iní však obrázky obhajovali, anglický kňaz páter Sean Gough argumentoval, že hoci vylepšenia mohli byť vylepšiť ukladanie Eucharistie, usporiadanie na SDM znamenalo, že “s Ježišom sa vzhľadom na okolnosti jednoducho nezaobchádzalo neúctivo.”

Mladí kľačia pri adorácii

Jeden zo záberov široko zdieľaných na internete ukazuje niekoľko mladých účastníkov SDM, ktorí kľačia pred naskladanými škatuľami. Medzi tými, ktorí sú na snímke kľačiaci pred krabicami, je aj Savannah Dudzik, ktorá rozprávala, ako sa stretla s Najsvätejšou sviatosťou. Keď sa vracala z “chvál a adorácie,” Dudziková uviedla, že ona a jej spoločníci boli “úprimne zmätení”, keď videli niekoľko ľudí modliť sa pred krabičkami. 

Po tom, ako ju jeden z prítomných informoval, že “Ježiš. Ježiš je tam,”Dudzik uviedol, ako “ma v tej chvíli rozzúrilo: ako sa opovažujú znevažovať nášho Pána? Čo si myslia, že robia - dávajú Ho do škatule s takmer nulovou úctou… ľudia chodia okolo a vôbec nevedia, že je to’On!”

V reakcii na to sa Dudziková rozhodla vrátiť do stanu so svojimi priateľmi. Napísala:

Nechystali sme sa’o tom klebetiť ostatným. Chystali sme sa vziať si ružence, vrátiť sa k Ježišovi a pomodliť sa ruženec na odčinenie hriechov proti jeho Najsvätejšiemu Srdcu. Tak sme to’aj urobili.

Kým obhajovala Svetové dni mládeže, že priniesli “toľko dobra,” Dudziková dodala, že “je absolútnou hanbou, keď sa hostia uctieva v takejto nehodnej nádobe.” 

“Okrem toho,” argumentovala, “je”neuveriteľnou hanbou, že mnohí mladí ľudia ani”nevedeli, že toto je ich Ježiš – ktorý prišiel, trpel a zomrel za nich – ktorému sa majú klaňať!

Pri adorácii – neuveriteľnej výsade a cti, ktorú nám dáva náš Pán – by mal byť Ježiš vždy uchovávaný v tabernákulu alebo vystavený v monštrancii.

Dudzik sa tiež odvolal na vysoké čísla nevery v skutočnú prítomnosť Krista v posvätných druhoch a poznamenal, že takéto zaobchádzanie s Eucharistiou by nepomohlo: 

Skutočnosť, že 70 % katolíkov ani neverí v skutočnú prítomnosť, robí tento prípad ešte smutnejším. Ako máme –mladí –veriť, že Ježiš je skutočne tu, keď sa takto prezentuje?"

Mám rád našu katolícku vieru, mám rád naše magistérium, ale chcem počuť niečo – chcem počuť ich vyhlásenie: povedzte nám, biskupi a kňazi – povedzte nám, mládeži z celého sveta:

Prečo bol Ježiš takto odhalený?"

Doteraz Dudziková nedostala od predstaviteľov USCCB a Svetových dní mládeže odpoveď na svoju otázku. 

Katolícka úcta k Eucharistii

Dudziková naráža na jednu z hlavných otázok, ktoré boli nastolené: a to, ako a prečo došlo k takémuto vyhradeniu Eucharistie, keď katolícke učenie vyžaduje najvyššiu úctu k Najsvätejšej sviatosti?

Vatikánsky’dokument Redemptionis Sacramentum z roku 2004– ktorý načrtáva pravidlá a normy pre otázky týkajúce sa rezervácie Eucharistie– stipuluje, že:

… podľa štruktúry každej cirkevnej budovy a v súlade s legitímnymi miestnymi zvyklosťami má byť Najsvätejšia sviatosť rezervovaná vo svätostánku v časti kostola, ktorá je vznešená, nápadná, ľahko viditeľná a dôstojne vyzdobená’ a navyše ‘vhodná na modlitbu’ z dôvodu tichosti miesta, dostupného priestoru pred svätostánkom a tiež zásoby lavíc alebo sedadiel a kľačiacich.

Redemptionis Sacramentum výslovne upozorňuje na to, aby sme sa vyhli “nebezpečenstvu profanácie”: 

Odhliadnuc od predpisov kánonu 934 §1, je zakázané vykladať Najsvätejšiu sviatosť na mieste, ktoré nie je bezpečným spôsobom podriadené autorite diecézneho biskupa, alebo kde hrozí nebezpečenstvo profanácie. V takomto prípade má diecézny biskup okamžite zrušiť každé povolenie na rezerváciu Eucharistie, ktoré už bolo prípadne udelené

Kánon 934 uvádza, ako musí byť tabernákulum “nepohyblivé, z pevného a nepriehľadného materiálu a uzamknuté tak, aby sa čo najviac zabránilo nebezpečenstvu profanácie.”Iba “z vážneho dôvodu je dovolené uschovať Najsvätejšiu Eucharistiu na inom vhodnom a bezpečnejšom mieste, najmä v noci,” uvádza sa v Kódexe kánonického práva.

Vatikánsky’dokument z roku 2004 vydáva aj jasné pokyny pre nádoby používané počas omše, ktoré musia byť vyhotovené v “prísnom súlade s normami tradície a liturgických kníh,” aby sa predišlo “akémukoľvek riziku, že sa v očiach veriacich zníži učenie o skutočnej prítomnosti Krista v eucharistických druhoch.” Ďalej:

Zavrhuje sa teda akákoľvek prax používať na slávenie omše obyčajné nádoby alebo iné, ktoré nemajú kvalitu, alebo sú zbavené všetkých umeleckých hodnôt, alebo sú len nádobami, ako aj iné nádoby zo skla, kameniny, hliny alebo iných materiálov, ktoré sa ľahko rozbijú. Táto norma sa má uplatňovať aj pokiaľ ide o kovy a iné materiály, ktoré ľahko hrdzavejú alebo sa kazia

V minulosti však Svetové dni mládeže túto podmienku nerešpektovali v prospech zabezpečenia rozdávania svätého prijímania mnohým stotisícom účastníkov.

Takýto trend používania úplne nevhodných a nelegálnych nádob, ako sú misy alebo plastové kade, nie je na Svetových dňoch mládeže v žiadnom prípade novinkou. Jeho dôslednosť však poukazuje na prioritu, ktorá sa dnes v Katolíckej cirkvi vo veľkom praktizuje: úcta a rešpekt k Eucharistii a jej prijímanie len vtedy, keď má náležitú dispozíciu, sú odmietané v prospech zaobchádzania s Kristovým telom a krvou v Eucharistii ako s právom, ktoré môže ktokoľvek a kedykoľvek požívať.

Ale ako sa píše v Redemptionis Sacramentum: “Boh nám v Kristovi nedal iluzórnu slobodu, vďaka ktorej by sme mohli robiť, čo chceme, ale slobodu, vďaka ktorej môžeme robiť to, čo je vhodné a správne.”