Pandorina skrinka, výraz použitý v názve tejto eseje, sa bežne používa; označuje potenciálne nebezpečenstvo veci, ktorá sa zdanlivo javí pozitívne, môže však vyvolať negatívne situácie a obrovské nešťastie.
Kľúčovým bodom je zlé zaobchádzanie s vecou; to je vnútorné nebezpečenstvo, ktoré so sebou prináša. Málo známy je grécky mýtus, v ktorom sa objavuje škatuľa, ktorá obsahuje nešťastia. Bola to oválna nádoba, v ktorej sa nachádzali všetky zlá, ktoré môžu človeka postihnúť: choroba, zločin, šialenstvo, neresť, vášeň, smútok, únava, staroba. Poslednou vecou, ktorá v škatuli zostala, bola nádej, ktorá sa v gréckej mytológii považovala za zlo.
Kým bola Pandora? Prvá žena, ktorú stvoril Hefaistos podľa Diovho príkazu. Meno je veľmi priaznivé, znamená súhrn darov. Hovorí sa, že Afrodita mu odovzdala svoju krásu a Hermes svoju chytrosť. Pandora’vzniká po tom, čo titan Prométheus ukradol bohom oheň, aby ho dal ľuďom. Mýtus pokračuje: Zeus dal Pandóre skrinku, aby sa pomstila Prométheovi. Pandora bola pôvabná dievčina, ale Zeus do jej duše zasadil nestálosť charakteru a lož.
O čom je tento príbeh? Významný kardinál Raymond Leo Burke, svedok katolíckej tradície, prirovnal synodu, ktorá sa konala v predchádzajúcich prípadoch a ktorá sa konečne koná v Ríme, k Pandorinej’skrinke. V inauguračnom prejave 4. októbra pápež vyjadril nádej: “Že po vykonaní nevyhnutných opráv sa Cirkev opäť stane miestom prijatia pre všetkých, pre každého, pre všetkých.” Toto je Pandorina skrinka. Nie je’Cirkev už teraz miestom prístupným pre každého? Komu chýba?"
František pokračoval: “Okrem toho, čo treba opraviť, je najčastejšia choroba, ‘klebety’” Smiešne! To, čo treba napraviť, je relativizmus a zabúdanie alebo popieranie Kristovho príkazu’apoštolom:
V ten istý deň, ako sa začala synoda, Petrov nástupca vydal apoštolskú exhortáciu Laudate Deum, ktorá je pokračovaním Laudato si’: naliehavým problémom sveta’sú “klimatické zmeny,” nie absencia Boha a pohŕdanie pravdou. Pápež otvára túto Pandorinu’skrinku Cirkvi.
Synodálna inštitúcia je veľmi stará; historicky existovali synody na rôznych úrovniach a s rôznymi výsledkami, hoci v novoveku sa v dôsledku výrazného primátu pápežskej monarchie stali menej všeobecnými a zredukovali sa na niektoré oblasti a diecézy. Na tomto mieste si možno všimnúť vzťah medzi synodou a koncilom.
Základné črty mýtu veľmi dobre ilustrujú, čo možno očakávať – alebo lepšie povedané, obávať sa – od spomínanej synody. Pápežské obsesie, ak si odmyslíme klimatologické otázky, a iné varianty tej istej témy, ktoré sú široko exponované v novej exhortácii (druhá časť Laudato si’), zahŕňajú sklony nemeckej synodálnej cesty: eucharistické prijímanie rozvedených a začlenenie homosexuálov do Cirkvi. V týchto dvoch témach sú odkazmi Amoris laetitia, resp. neformálne, rozptýlené vyhlásenia. Vždy ide o progresivizmus, ktorý sa usadil v Ríme a ktorý sa objavuje v kritikách zahrnutých v dnes už známej Dubii štyroch kardinálov.
Dňa 19. septembra 2016, niekoľko mesiacov po zverejnení Amoris laetitia, kardináli Raymond Burke, Carlo Caffarra, Walter Brandmüller a Joachim Meisner predložili otázku o navrhovaných interpretáciách apoštolskej exhortácie, ktoré sú nielen rozdielne, ale aj protichodné zo strany teológov a vedcov, najmä pokiaľ ide o VIII. kapitolu. Okrem toho médiá zdôrazňovali túto dišpenzáciu, čím vyvolávali neistotu, zmätok a rozpaky u mnohých veriacich. “Z tohto dôvodu dostali podpísaní, ale aj mnohí biskupi a kňazi početné žiadosti od veriacich z rôznych spoločenských vrstiev týkajúce sa správneho výkladu, ktorý by sa mal dať VIII. kapitole exhortácie.”
Žiadosť bola adresovaná Svätému Otcovi, ako najvyššiemu učiteľovi viery, s prosbou, aby vyriešil nejasnosti a “dal láskavú odpoveď Dubii, ktorú si dovoľujeme pripojiť k tomuto listu.” Odpoveďou bolo mlčanie. Sedem mesiacov po tejto žiadosti, 25. apríla 2017, sa kardinál Caffarra v mene ďalších troch prelátov obrátil na pápeža so žiadosťou o audienciu. Zdôrazňujem aj zdôvodnenie, ktoré túto žiadosť podporilo:
Poháňa nás len vedomie vážnej zodpovednosti, ktorá vyplýva z munus cardinalis, byť poradcami Petrovho nástupcu v jeho zvrchovanej službe. A o sviatosti biskupského úradu, ktorá nás postavila do úlohy biskupov, aby sme pásli Cirkev, ktorú Kristus získal svojou krvou (Sk 20, 28)
Odpoveď, ktorou bolo mlčanie, robí na Cirkev ťaživú hľadanú dvojznačnosť Amoris laetitia. Je to jezuitská metóda, ktorú František zaviedol, aby sa vsugerovala zmena v rozpore s Tradíciou, aby ju iní presadzovali; potom Rím bude mlčať a umožní Cirkvi upadnúť do zabudnutia a pohŕdania pravdou. Teraz je Pandorina’skrinka synoda o synodalite.
Synoda o synodalite! Skutočná tautológia, ktorá otvára cestu nespočetným omylom a nešťastiam. Ďalším problémom, spolu so spoločenstvom rozvedených, je väčšia otvorenosť Cirkvi voči homosexualite. Čo to znamená? Touto otázkou sa správne zaoberal Katechizmus Katolíckej cirkvi. Nejde o homosexuálne sklony, ktorých pôvod ešte nebol vedecky objasnený; ide o praktizovanie homosexuality, ktorá je podľa katolíckej pravdy hriechom, Z tohto dôvodu Katechizmus nabáda k zachovávaniu čistoty.
V tom spočíva skutočný problém. Synoda a s ňou aj pápež by mali zavrieť Pandorinu’skrinku a predstaviť veriacim a svetu, zastúpenému v médiách, autentickú “cestu,” pravý cieľ. Hriech existuje a homosexuálne akty sú vnútorne neusporiadané. Synoda sa určite bude zaoberať otázkami drahými pápežskej monarchii, ale ak to Boh nenapraví – a nemusí to urobiť –, otvorí sa priepasť nejednoznačnosti, zmätku a omylu spolu so škatuľkou. Veľmi dôležitá je hra druhotných príčin, ktoré vstupujú do poriadku Prozreteľnosti, ktorá môže dovoliť zlo.
Bez akéhokoľvek preháňania si možno myslieť, že budúcnosť Cirkvi bude do veľkej miery vyplývať zo synodálnych rozhodnutí. Čo môžeme urobiť? Vzývať Matku Krista a samotnej Cirkvi, zveriť sa jej, vložiť do jej rúk našu neistú budúcnosť a prosiť ju, aby neopúšťala svoje deti, deti, chudobných; aby vo svojej tajomnej prosebnej všemohúcnosti dosiahla obrátenie Ríma.
+ Héctor Aguer
Arcibiskup emeritný z La Platy.
Buenos Aires, štvrtok, 5. októbra 2023