- Profesor Grillo útočí na tradičnú latinskú omšu ako "škandál".
- Dom Alcuin Reid reaguje na Grillovú kritiku tradičných katolíkov.
- Grillo tvrdí, že Tradícia je budúcnosť, nie minulosť.
- Reid obhajuje tradičnú liturgiu a kritizuje Grillový nedostatok teologickej hĺbky.
Liturgický učenec Dom Alcuin Reid zverejnil reakciu na heterodoxný vatikánsky profesor Andrea Grillo’útok na tradičnú latinskú omšu (TLM), v ktorej hovorí, že je “škandálom”, keď profesor pápežských inštitútov ide po tradičných spoločenstvách.
V článku uverejnenom na internetovej stránke Rorate Caeli Reid reagoval na rozhovor Grilla, muža, o ktorom sa hovorí, že stojí za obmedzeniami pápeža Františka’ v súvislosti s TLM, ktorý označil tradičných katolíkov za “sektu’.”
Reid je uznávaným liturgickým vedcom a zakladajúcim predstaveným tradičného kláštora vo Francúzsku.
V rozhovore pre Missa in Latino Grillo tvrdil, že hlavnou charakteristikou katolíckej Tradície’je poskytovanie “služby zmenám” a že “Tradícia nie je minulosť, ale budúcnosť.”
Atakujúc teológiu pápeža Benedikta XVI. povedal Grillo, že bývalý pontifik’zdôvodnenie vydania motu proprio Summorum Pontificum ktoré umožnilo široké používanie TLM, bolo založené len na “nostalgických emóciách k minulosti.”Grillo tiež označil latinčinu za “čudný jazyk.”
Dom Alcuin Reid napísal, že Grillo v tomto rozhovore prejavil “nedostatok teologickej hĺbky a pastoračného citu a skúsenosti”.
“Iróniou je, že profesor Grillo sa hlasno sťažuje na slabú argumentáciu,” povedal Reid. “Vezmime si jeho zásadné tvrdenie, že ‘Tradícia nie je minulosť, ale budúcnosť’”
“Náš Pán učil, že ‘každý zákonník, ktorý bol vycvičený pre nebeské kráľovstvo, je ako hospodár, ktorý vynáša zo svojho pokladu, čo je nové a čo staré,’” pokračoval.
“Pápež Benedikt XVI. tým, že objasnil, že usus antiquior [starý obrad] nebol nikdy zrušený, a preto bol v zásade vždy povolený, a tým, že uznal jeho pastoračnú hodnotu v dvadsiatom prvom storočí a oslobodil ho od akýchkoľvek obmedzení, konal podľa toho—dobrá teológia a dobrá pastoračná prax v mojej knihe.”
“Tradícia nie je ani minulosťou, ani—výlučne budúcnosťou,” vysvetlil Reid. “Tradícia je živá prítomnosť všetkého toho, čo bolo v Cirkvi odovzdané od apoštolov a čo sa v priebehu storočí rozvinulo v živote Cirkvi v jej bohoslužbe, učení a zvykoch, v Cirkvi dnes.”
Povedal, že liturgia je miestom, kde “žije tradícia, kde sa číta Písmo v súvislostiach, kde ponúkame Všemohúcemu Bohu naše prvotiny v bohoslužbe, ako najlepšie vieme (ako to dokazujú nádherné, ale rozmanité formy cirkevnej architektúry, liturgickej hudby, rúcha a iné formy liturgického umenia).”
Teda, “ako nám pripomenul nedávny pápežský dokument, pápeži a biskupi sú ‘strážcami tradície,’ čo znamená všetko to, čo učil predchádzajúci pápež, keď v súvislosti s pápežským úradom (a mutatis mutandis svätou liturgiou) povedal, že
‘Moc, ktorú Kristus udelil Petrovi a jeho nástupcom, je v absolútnom zmysle mandátom na službu. Moc vyučovať v Cirkvi zahŕňa záväzok služby poslušnosti viere. Pápež nie je absolútny monarcha, ktorého myšlienky a túžby sú zákonom. Naopak: služba pápeža’je zárukou poslušnosti Kristovi a jeho slovu. Nesmie hlásať svoje vlastné predstavy, ale naopak, neustále zaväzovať seba a Cirkev k poslušnosti Božiemu slovu, a to napriek každému pokusu o jeho prispôsobenie alebo oslabenie a každej forme oportunizmu. (7. mája 2005) [citát z pápeža Benedikta XVI’homily, keď sa stal pápežom]'”
“Preto je ťažké prijať čistý pozitivizmus, ktorý podčiarkuje zbožšťovanie pokoncilových reforiem profesorom Grillom’”, uzavrel Reid. “Predchádzajúce liturgické formy boli ‘posvätné a veľké’ a určite môžu byť ‘posvätné a veľké’ aj dnes.”
“Skutočnosť, že to desí tých, ktorí vsadili svoju povesť a kariéru na pochybný akt pápežského pozitivizmu (zavedenie nových obradov, ktoré nie sú tým, na čo vyzval koncil, a ktoré nie sú v organickej kontinuite s liturgickou tradíciou, ktorá sa vyvíjala po stáročia), a že živia oportunistické zavádzanie svojej ideológie, kým na to majú politické možnosti, nič nemení na pravde, že hoci sa Tradícia skutočne vyvíja, deje sa tak organicky, obohacovaním, nie koreňovou reformou alebo nahrádzaním.”
“Inak nič nie je pravdivé, nič nemá hodnotu”všetko je len vecou politickej účelnosti,” zdôraznil liturgik.
Reid povedal, že pápež má právomoc zaviesť liturgický vývoj prostredníctvom “série vlastných obozretných rozhodnutí,” ako to urobil pápež Pavol VI. po Druhom vatikánskom koncile. Či sa však Novus Ordo stane súčasťou posvätnej tradície alebo zanikne, sa ešte len uvidí. Zdôraznil tiež, že kritiku Novus Ordo nemožno stotožňovať s odmietaním Druhého vatikánskeho koncilu, ako to tvrdí Grillo.
“Nedostatok pastoračného umu profesora Grilla’je zarážajúci,” uviedol Reid. “Zdá sa, že us antiquior zažil len prostredníctvom internetu a (možno správne) reagoval na niektoré jeho plamenné a miestami až kuriózne antikvárne oslavy.”
Upozornil, že “v tzv. tradičných seminároch, kláštoroch a rehoľných domoch sú desiatky formátorov a stovky kandidátov, ktorí sa denne usilujú o svätosť, obrátenie svojho života, nárast čností, zväčšenie svojej schopnosti verne vykonávať poslanie Cirkvi v dnešnom svete i v budúcnosti, pastoračne i intelektuálne, atď.”
“Títo dobrí muži a ženy sa nesnažia zachovať popol minulej doby, ale (pace Gustav Mahler) vštepujú do seba oheň tej živej Tradície, ktorou je evanjelium Ježiša Krista.”
“Nie sú súčasťou problémov Cirkvi”naopak, tvoria významnú časť riešenia jej doterajšej katastrofálnej konfrontácie s pokresťanským svetom.”
Reid povedal, že niektorí preláti “narcisticky zatvárajú také prosperujúce a rastúce mladé kongregácie a spoločenstvá”, pretože si z Novus Ordo urobili “svoju modlu.” Dodal, že je “škandálom”, že “profesori na renomovaných pápežských inštitútoch” ako Grillo “podporujú ich snahy.”
Na záver Reid povedal: “Všetci by urobili dobre, keby sa riadili Gamalielovou radou: ‘Držte sa od týchto ľudí ďalej a nechajte ich na pokoji; lebo ak je tento plán alebo toto podujatie od ľudí, zlyhá; ak je však od Boha, nebudete ich môcť zvrhnúť. Mohli by ste sa dokonca ocitnúť v opozícii voči Bohu!" (Sk 5, 38-39)”
PREČÍTAJ: Kňaz: Pápež František vedie ‘vojnu proti Cirkvi’ na každom kroku