Newark’s kardinál Joseph Tobin spojil niektoré kontroverznejšie texty pápeža Františka’, ako napríklad Amoris Laetitia, so synodou a povedal, že synodalita je kľúčovou súčasťou Františkovho’ “programu”, ktorý núti Cirkev “žiť a konať” inak.
S “Amoris Laetitia, Fratelli Tutti, Laudato Si’, ” pápež František “vydestiloval múdrosť” z predchádzajúcich synod, vyjadril sa dnes kardinál Tobin na tlačovom brífingu Svätej stolice.
Tobin vychádzal zo svojich skúseností ako člen riadnej rady Generálneho sekretariátu Biskupskej synody, ktorá organizuje každú synodu vrátane súčasnej synody o synodalite.
Kardinál z Newarku, ktorý bol za člena rady vymenovaný v roku 2018, uviedol, že prvé prípravné stretnutie na synodu v roku 2021 sa uskutočnilo začiatkom roka 2019.
Počas zasadnutia rady sa diskutovalo o tom, na ktorú z troch tém synody o mladých v roku 2018 by sa malo zamerať podujatie v roku 2021, pričom sa vyberalo z “Imigrantov a utečencov, života a služby kňazov, synodality.”
NEW: Kardinál Tobin hovorí, že #PápežFrantišek zrušil radu Synodálnej rady v roku 2019, aby si za aktuálnu tému synody vybrala synodalitu.
Tobin povedal, že s “múdrosťou” Amoris Laetitia, Fratelli Tutti, Laudato Si’, #PápežFrantišek nebol “len návrhom programu”, ale ukázal, že “v… pic.twitter.com/JJDdsGQ3eU
— Michael Haynes 🇻🇦 (@MLJHaynes) 11. október 2024
Podľa Tobina dnes členovia rady pápežovi dôrazne odporúčali, aby sa zameral na imigráciu alebo kňazský život, ale František sa rozhodol urobiť synodu o “synodalite,” čo spôsobilo v rade silný zmätok.
Tobin ocenil Františkovo’ rozhodnutie, hoci poznamenal, že mu vtedy nerozumel. “Mojím hriechom bolo spochybniť múdrosť Svätého Otca,” povedal. “Odpúšťal som si ho tým, že som sa snažil pochopiť, čo tým myslel a prečo si to váži.”
Sedemdesiatdvaročný kardinál naznačil, že František’sa zameral na synodalitu, ktorá spája kľúčové témy a dokumenty z jeho pontifikátu.
“Keď vydestiloval múdrosť, ktorá bola prezentovaná na nasledujúcich synodách – Amoris Laetitia, Fratelli Tutti, Laudato Si’, bolo mi jasné, že Svätý Otec nenavrhuje len program, ale že mne a ostatným pomáha pochopiť, že na to, aby ste to urobili, aby ste takto odpovedali Pánovi, musíte inak premýšľať o tom, ako Cirkev žije a koná.”
Nynie, uzavrel Tobin, Františkova’ pozornosť synodalite “je veľkým momentom milosti pre Cirkev a svet.”
Tobin’spája tri kľúčové dokumenty, ktoré napísal František a synoda, je pozoruhodný, pretože stavia synodu o synodalite ako spôsob, ako plne realizovať návrhy obsiahnuté v predchádzajúcich textoch.
Amoris Laetitia je neslávne kontroverzná, pretože navrhuje sväté prijímanie pre rozvedených a “znovu zosobášených.” Fratelli Tutti presadzujúci ľudské bratstvo bol široko kritizovaný za presadzovanie bratstva oddeleného od náboženstva, v dôsledku čoho arcibiskup Carlo Maria Viganò odsúdil text za presadzovanie “rúhavej” formy bratstva bez Boha, ako aj “náboženského indiferentizmu.”
Medzičasom sa Laudato Si’, a jeho zameranie na “problematiku klimatických zmien” stalo referenčným textom pre neskoršie vatikánske a pápežské iniciatívy zamerané na ekologickú agendu. František v nej hovoril o “skutočnom ekologickom prístupe”, ktorý načúva “volaniu zeme aj volaniu chudobných.”
Naopak, synoda o synodalite bola propagovaná ako nesústredená na žiadnu konkrétnu tému – hoci početné otázky, ako napríklad “diakonky” a “inklúzia LGBT”, sú jednotlivými členmi naďalej nastolované. Synoda o synodalite skôr predstavuje nový spôsob cirkevného života a riadenia, v ktorom sa nekonečné kladenie otázok, diskusie za okrúhlym stolom a spoločné rozhodovanie stávajú normou, zatiaľ čo tradičná hierarchia a nemenné učenie Cirkvi sú odsúvané na vedľajšiu koľaj.
Prostredníctvom “procesu synodality” sa kladú otázky, ako možno nanovo predstaviť alebo zmeniť aspekty cirkevného učenia, ktoré sú už pevne a neomylne rozhodnuté.
Zaiste mnohé z otázok, ktoré sú kľúčové pre tri texty, ktoré Tobin spomenul, sú obsiahnuté v synode, ktorá zahŕňa aj to, ako “prijať” rozvedených a znovu zosobášených jednotlivcov ako súčasť údajného nového sebaporozumenia Cirkvi”
V apríli 2021 Tobin vyzdvihol tému “synodality” ako “dlhodobo zaužívaný buzzword tohto pápežstva.”
“František neustále volá po decentralizovanejšej cirkvi, ktorá sa vyznačuje kooperatívnym a konzultačným rozhodovaním, čo je funkcia, ktorú si vo všeobecnosti spájame skôr s horizontálnymi štruktúrami cirkví na Východe v protiklade k zhora nadol smerujúcej rímskej hierarchii na Západe,” povedal.
“Synodalita je v skutočnosti dlhodobou hrou pápeža Františka,” povedal vtedy Tobin.
Čítajte: Kardinál Tobin: ‘Synodalita’ je ‘dlhou hrou’ pápeža Františka’ ‘plánom na zmenu Katolíckej cirkvi
Tobin tiež citoval z Amoris Laetitia, aby objasnil význam synodality. František napísal, že “[n]e všetky diskusie o doktrinálnych, morálnych alebo pastoračných otázkach sa musia riešiť zásahmi magistéria.” Tobin to komentoval slovami, že “František tým chcel povedať, že Vatikán nie je jedinou súčasťou Kristovho tela.”
V kontraste s Tobinovou’chválou synodality už v roku 2018 Kardinál Raymond Burke poznamenal, že “synodalita” sa “stala akoby sloganom, ktorý má naznačovať akúsi novú cirkev, ktorá je demokratická a v ktorej je autorita rímskeho pápeža relativizovaná a oslabená — ak nie zničená.”
Upozornil, že niektorí, “nechápajúc správne pojem synoda[,] by si napríklad mohli myslieť, že Katolícka cirkev sa teraz stala akýmsi demokratickým orgánom s akousi novou ústavou.”
Úplné spravodajstvo o synode o synodalite nájdete na stránke tento odkaz tu na LifeSiteNews, a na X účte vatikánskeho korešpondenta LifeSite’
.