Vatikán zrušil tradičnú latinskú omšu v katedrále v kalifornskom meste Santa Rosa, takže farníci musia hľadať nové miesto pre omšu vekov.
Biskup Robert Vasa z diecézy Santa Rosa v stredu pre LifeSiteNews potvrdil, že Vatikán nariadil, aby sa v katedrále svätého Eugena prestala slúžiť TLM. Podľa biskupa Vasa bolo udelené povolenie na premiestnenie latinskej omše, ale podrobnosti o tom, kedy a kde sa to uskutoční, ešte neboli určené.
Zdroj, ktorý čítal list, ktorým sa nariaďuje zrušenie TLM v katedrále’povedal pre LifeSiteNews, že ho podpísal arcibiskup Vittorio Viola, sekretár pre Boží kult a disciplínu sviatostí. V liste sa podľa tohto zdroja cituje svätý Ignác Antiochijský a Sacrosanctum Concilium, Druhý vatikánsky koncil’Konštitúcia o posvätnej liturgii.
Rozhodnutie bolo farníkom oznámené v nedeľu 13. októbra, bez presného dátumu poslednej TLM v katedrále. Farník George Zieminski však pre LifeSiteNews uviedol, že latinská omša by tam mala skončiť približne v priebehu nasledujúcich dvoch mesiacov.
“Táto správa sa stretla s veľkým zármutkom, ale nie je neočakávaná,” povedal Zieminski, ktorý dodal, že v okolí nie sú žiadne podobné miesta pre latinskú omšu. Santa Rosa sa nachádza asi hodinu cesty severne od San Francisca.
Poznamenal, že katedrála bola “zrekonštruovaná asi pred 10 rokmi, aby sa stala oveľa krajším miestom na uctievanie nášho Boha,” a požiadal o modlitby za katedrálnu farnosť a biskupa Vasu v tomto období.
Od pápeža Františka’ motu proprio Traditionis Custodes, ktorý povedal, že biskupi nemajú povoľovať tradičné latinské omše v “farských kostoloch,” desiatky latinských omší boli po celom svete zrušené, niektoré boli premiestnené a mnohé úplne zrušené.
Liturgický učenec Dr. Peter Kwasniewski sa vyzval kňazov, aby sa vzopreli Traditionis Custodes a jej sprievodnej Response ad dubia “bez ohľadu na hrozby alebo tresty,” pretože poslušnosť voči týmto dokumentom by podkopala samotné poslanie svätej Katolíckej cirkvi.
‘Tradičná omša patrí k najintímnejšej časti spoločného dobra v Cirkvi. Jej obmedzovanie, zatláčanie do get a v konečnom dôsledku plánovanie jej zániku nemôže mať žiadne oprávnenie. Tento zákon nie je zákonom Cirkvi, pretože, ako hovorí svätý Tomáš (Akvinský), zákon proti spoločnému dobru nie je platným zákonom,’” povedal v prejave počas konferencie Katolícka identita 2021.
Citoval slávnostné slová Bula svätého Pia V’Quo Primum, ktorá povolila tradičnú omšu na “večné časy.” Quo Primum uvádza (zvýraznenie pridané):
Na základe Našej apoštolskej autority udeľujeme a pripúšťame na večné časy, že pri spievaní alebo čítaní omše v ktoromkoľvek kostole sa má odteraz tento misál dodržiavať absolútne, bez akýchkoľvek výčitiek svedomia alebo strachu z postihu, rozsudku alebo odsúdenia a môže sa slobodne a zákonne používať. Nie sú povinní ani predstavení, administrátori, kanonici, kapláni a iní svetskí kňazi, ani rehoľníci, nech už sú označovaní akýmkoľvek titulom, sláviť omšu inak, než ako to nariaďujeme My. Rovnako vyhlasujeme a nariaďujeme, … že tento predkladaný dokument nemožno odvolať ani zmeniť, ale zostáva vždy platný a zachováva si plnú … Či by sa však niekto odvážil spáchať takýto čin (t. j, meniť Quo Primum), mal by vedieť, že na seba strhne hnev všemohúceho Boha a blahoslavených apoštolov Petra a Pavla.
Kwasniewski zdôraznil, že Quo Primum “nie je ‘len disciplinárny dokument’, ktorý môžu jeho nástupcovia ľahko odložiť alebo popierať. Je to dokument de rebus fidei et morum, týkajúci sa záležitostí viery a morálky, a preto nie je náchylný na to, aby ho neskorší pontifik mohol zrušiť.”