GettyImages-2156862948-810x500.jpg

Pápež František obviňuje mladých katolíckych kňazov, ktorí majú radi latinskú omšu, z "duševnej nerovnováhy

20
Kultúra smrti

Pápež František vyslovil novú kritiku na adresu vyznávačov tradičnej omše a obvinil ich zo spiatočníctva a sektárskeho svetáctva.”

“Zo sociologického hľadiska je zaujímavé uvažovať o fenoméne tradicionalizmu, o tomto ‘spiatočníctve’, ktoré sa pravidelne vracia každé storočie, o tomto odvolávaní sa na údajne dokonalý vek, ktorý je zakaždým iným vekom,” komentoval pápež František.

Tieto riadky sú súčasťou jeho nedávnych rozsiahlych memoárov Nádej, ktoré vyšli v utorok a v ktorých pápež obnovil svoju často opakovanú kritiku mladých katolíkov oddaných latinskej omši, pričom ich štylizoval ako “rigidných.

Čítajte: Čo by povedal svätý Alfonz na pápežovu kritiku ‘tuhých’seminaristov?

“V súčasnosti bolo rozhodnuté, že možnosť sláviť omšu v latinčine podľa misála spred Druhého vatikánskeho koncilu musí výslovne povoliť Dikastérium pre Boží kult, ktoré ju povolí len v osobitných prípadoch,” povedal František s narážkou na svoje 2021 document Traditionis Custodes.

Motiváciou pre zavedenie takýchto rozsiahlych obmedzení starobylej liturgie bolo “z dôvodu, že je nezdravé, aby sa liturgia stala ideológiou,” povedal František.

Komentujúc ďalej rýchlo rastúci fenomén mladých katolíkov, ktorí sa hrnú na tradičnú omšu – ako napríklad na púť do Chartres – František dodal:

Je zaujímavé sledovať túto fascináciu tým, čo nie je pochopené, čo sa zdá byť trochu skryté, a zdá sa, že niekedy zaujíma aj mladšie generácie.

Osemdesiatosemročný pápež obvinil ctiteľov latinskej omše, že sa zaujímajú výlučne o vonkajší vzhľad, a nie o obsah liturgie alebo praktizovanie pobožnosti:

Túto strnulosť často sprevádzajú elegantné a nákladné krajky, čipky, ozdobné lemy, rochety. Nie záľuba v tradícii, ale klerikálna okázalosť, ktorá potom nie je ničím iným ako cirkevnou verziou individualizmu. Nie návrat k posvätnosti, ale k pravému opaku, k sektárskej svetskosti.

Vyzerá to, že sa František neuspokojil s takýmto rozsiahlym odsúdením mnohých mladších členov Cirkvi, ale rozvinul túto tému a naznačil, že úcta k latinskej omši odhaľuje možnosť “duševnej nerovnováhy”:

Tieto spôsoby obliekania niekedy skrývajú duševnú nerovnováhu, citovú odchýlku, ťažkosti v správaní, osobný problém, ktorý môže byť zneužitý.

Odvolal sa na štyri prípady v Taliansku a Paraguaji, keď “pápežstvo muselo zasiahnuť pri tomto probléme,” konkrétne na diecézu, ktorá prijala seminaristov, ktorí už boli “poslaní preč z iných seminárov.”

“Keď sa to stane, spravidla je niečo zlé, niečo, čo vedie ľudí k tomu, aby skrývali svoju osobnosť v uzavretom alebo sektárskom prostredí.”

Komentujúc pápežove’poznámky, autor a liturgista Dr. Peter Kwasniewski reagoval slovami, že “pápež František je beznádejne mimo kontaktu s rastúcou túžbou po úcte, posvätnosti a kráse.”

“Nejde”o výkladnú skriňu,” povedal Kwasniewski. “Ide”o zmysluplné duchovné stretnutie s Pánom slávy vo svete, ktorý sa zbláznil do utilitarizmu a materializmu. Racionalizmus 70. rokov sa naplno prejavil, keď priznal, že nechápe, prečo by niekto chcel formu uctievania, ktorú nemožno’úplne alebo okamžite pochopiť.”

“Človek sa pýta, či verí, že Boh je nepochopiteľný; človek sa pýta, či je v Bergogliovom’svetonázore miesto pre tajomstvo,” uzavrel.

Podobne nezaradený z pontifikových’výrokov bol aj Dr. Joseph Shaw, ktorý poznamenal, že “pápež František sa pri chápaní fenoménu tradicionalistov spolieha na dosť zastarané stereotypy: Domnievam sa, že jeho pojem ‘rigidita’ vychádza z predstavy ‘autoritárskej osobnosti’, ktorá bola populárna v 70. rokoch 20. storočia, ale vyvinula sa v 40. rokoch.”

“V pozadí je neochota akceptovať, že dejiny sa pohli dopredu: záujem o tradíciu dnes nie je lipnutím na tom, čo je známe a bezpečné, ale konečnou vzburou proti establišmentu,” povedal Shaw, ktorý pôsobí ako predseda Spoločnosti latinskej omše Anglicka a Walesu a prezident Una Voce International.

“Z rovnakého dôvodu,” dodal, “ľudia, ktorí dnes míňajú najväčšie sumy na rúcha, nie sú tradicionalisti, ale tí, ktorí majú prístup k inštitucionálnym cirkevným”zdrojom, ako to bolo nedávno vidieť pri znovuotvorení Notre Dame v Paríži.”

ČÍTAJTE: Učenci vyvracajú Cdl. Roche’tvrdenie, že úcta k latinskej omši je ‘viac protestantská ako katolícka’

Kniha – vydaná v utorok – bola pôvodne plánovaná až po jeho smrti, ale František sa rozhodol vydať ju počas tohto Jubilejného roka nádeje.

Je však nepravdepodobné, že by jeho komentáre vyvolali osobitnú radosť alebo nádej medzi stále rastúcim – a zväčša mladým – počtom katolíkov, ktorí sú oddaní latinskej omši pre jej podstatu.

Prejav tomuto korešpondentovi počas každoročnej púte na latinskú omšu do Ríma mladý pútnik z Francúzska povedal, že latinská omša je špecifická-akcia, aby katolíci “mohli vyjadriť svoju vernosť Ježišovi Kristovi.”

S poukazom na široké národnostné zastúpenie púte povedala, že to “ukazuje jednotu všetkých kresťanov bez ohľadu na krajinu ich pôvodu” a ich politické presvedčenie. “Nakoniec,” mladá dáma uviedla, “všetci sme zjednotení v Ježišovi Kristovi, našom Pánovi.”

Podobne sa vyjadrili aj viacerí pútnici, s ktorými LifeSiteNews urobil rozhovor.

Takéto pápežove útoky na katolíkov, ktorí sa zúčastňujú na latinských omšiach, však nie sú nijako nové. František pravidelne pri mnohých príležitostiach očierňoval mladých kňazov a seminaristov ako “rigidných”.

Na pri jednej z takýchto príležitostí pápež naznačil, že tí klerici, ktorí sa rozhodli obliekať tradičnejší kňazský odev, ako sú sutany a klerické klobúky, majú “rigidný klerikalizmus,” za ktorým sa skrývajú “vážne problémy.”

Vzhľadom na takúto rétoriku sú jeho 2021 a následné obmedzenia latinskej omše menej prekvapujúce. O ďalších obmedzeniach sa totiž povrávalo už počas minulého leta, pričom František mal údajne dokument na stole pripravený na podpis.

Po vlne verejnej podpory zo strany skupín a jednotlivcov sa údajný text nikdy neobjavil.

Nezávisle od toho už teraz platia početné obmedzenia, pričom nedávne štatistiky ukazujú, že Vatikán v roku 2022 povolil tradičnú omšu len v 60 farských kostoloch na celom svete.