GettyImages-1399036718-e1745500419470-810x500.jpg

Kardinál Zen reaguje na kritiku čínskeho kňaza a varuje, že Cirkev by mohla napodobniť anglikánsky kolaps

3
Kultúra smrti
  • Kardinál Zen kritizuje menovanie biskupov pod vplyvom čínskej komunistickej strany.
  • Varuje pred nejednotou v Cirkvi v dôsledku synodálneho procesu.
  • Odsudzuje chaos a rozdelenie, ktoré zanechal pápež František.
  • Apeluje na modlitby a obety za zjednotenie Cirkvi pod pravdou.

Kardinál Joseph Zen, 93-ročný emeritný biskup Hongkongu, reagoval na článok čínskeho kňaza, ktorý obvinil tých, ktorí podobne ako Zen kritizujú najnovšie biskupské menovanie v pevninskej Číne, že prejavujú “hlúposť,” “zlobu,” alebo “pokrivenú osobnosť.”

V článku oslavujúcom odchod biskupa Zhanga Weizhu’do dôchodku z diecézy Xinxiang a vysvätenie biskupa Li Jianlina’otec Han Qingping obvinil Zhanga jemne zahalenými slovami:

Ak sa niekto’ len preto, že sa scenár’nevyvíja podľa jeho vlastných predstáv, potom ‘buď popiera, alebo sa dokonca uchyľuje k šíreniu fám a ohováraniu’ (spomínanej krásnej scény)…… to je čisto prejavom toho, že je buď ‘nie hlúpy’ale ‘zlý’alebo ‘porucha osobnosti’- presne ako istý kardinál……

“Toto mi udrelo do očí,” odpovedal kardinál Zen prostredníctvom svojho osobného blog, publikovaný v angličtine na X. “Nepripúšťam si, že som ‘zlý človek’ alebo že mám ‘poruchu osobnosti,’ ale som naozaj ‘dosť hlúpy’ na to, aby som si to ‘bral osobne.’” 

“Aby si vylial svoju nevôľu voči tomuto zlému kardinálovi, otec Han v poslednom odseku náhle odbočí od témy a hovorí o tej takzvanej synode o ‘synodalite,’” poznamenala Jeho Eminencia. 

“To, čo som nazval ‘samovražedným správaním Cirkvi’, sa netýka celej tzv. synody, ani celej problematiky ‘synodality’ týka sa to len ‘realizácie tzv. realizačnej fázy synody na základe toho tzv. záverečného dokumentu,” vysvetlil Zen.

Zen avizoval, že realizácia záverečného dokumentu predstavuje riziko, že v Cirkvi vznikne nejednota. 

“Generálny sekretár synody’a jej relátor pripúšťajú, že rôzne diecézy môžu mať veľmi odlišné chápanie tohto dokumentu (od nadšenej podpory až po silný odpor); podľa týchto odlišných chápaní budú mať rôzne regióny rôzne ‘procesy,’” napísal Zen.  

“Nakoniec, neprijala’naša Cirkev rovnaký druh ‘rozmanitosti’ako Anglikánske spoločenstvo?”pýtal sa Zen a varoval, že Rímskokatolícku cirkev môže čoskoro čakať podobná katastrofálna budúcnosť:

V dôsledku toho si Anglikánska cirkev udržala len asi desať percent svetových anglikánskych veriacich; zvyšných vyše osemdesiat percent sa oddelilo a vytvorilo Globálnu anglikánsku konferenciu budúcnosti, ktorá už neakceptuje duchovné vedenie arcibiskupa z Canterbury!” 

Pápež František po sebe zanechal “chaos a rozdelenie,” napísal Zen v novembrový príspevok na blogu. “Našou najväčšou nádejou je, že pápež Lev zjednotí Cirkev na základe pravdy a všetkých nás zmobilizuje k evanjelizačnému poslaniu. Musíme obetovať svoje modlitby a obety za pápeža Leva.”

Zen sa nehanbil podeliť o obavy zo synodálneho procesu. Po Františkovej’ smrti Jeho Eminencia varovalvoličov pred konkláve, že Cirkev stojí pred “otázkou života a smrti”, keď sa s ňou popasuje. V komentári uverejnenom vo februári 2024 Jeho Eminencia povedal, že dúfa, že “táto synoda o ‘synodalite&#x’ môže byť úspešne ukončená.”

Zen už mnoho rokov vytýka Vatikánu, že v súvislosti s menovaním biskupov ustupuje čínskej komunistickej strane. Zároveň svoj príspevok uzavrel konštatovaním, že je oddaný Petrovmu stolcu.

“Moja kritika niektorých pápežských krokov pramení práve z mojej hlbokej úcty k pápežovi,” uviedol a citoval niekoľko veršov z evanjelia, vrátane Matúšovho 14. a Lukášovho 22., ktoré odkazujú na čas, keď sv. Peter – ktorý ešte nebol pápežom – pochyboval o našom Pánovi, keď kráčal po vode, a keď mu Kristus povedal, že ho trikrát zaprie, resp.

V októbri kardinál Zen odsúdil púť LGBT vo vnútri Baziliky svätého Petra. ’Vatikán o tejto udalosti vedel vopred, napriek tomu nevydal žiadne následné odsúdenie. Považujeme to za skutočne nepochopiteľné!" ” zvolal a zároveň vyzval na odškodnenie modlitbou a pôstom.