Od popierania genderovej teórie k jej implementácii
„Genderová teória neexistuje. Je to iba intelektuálny artefakt na vyvolanie polemiky. Niekedy hovoríme o veciach, ktoré neexistujú.“ To sú slová francúzskeho ministra školstva Vincenta Peillon, ktorými oponoval kritikom zavedenia povinnej genderovej výučby na základné školy.
Po masových demonštráciách, ktoré sa konali na jar po celom Francúzsku, sa v podobnom duchu vyjadrovala aj hovorkyňa vlády Najad Vallaud- Belkacem: „genderová teória neexistuje,“ opakovala. Podľa Belkacem bolo zavedenie tejto teórie do škôl iba výmyslom pravice, ktorá strašením rodín neexistujúcou hrozbou, sa ich snaží postaviť do opozície proti súčasnej vláde. Prešlo pár mesiacov, začal nový školský rok a rétorika vlády sa radikálne zmenila…
Týždenník “Valeurs actuelles“ uverejnil článok, v ktorom obviňuje vládu zo snahy prepašovať povinnú gender výučbu pod pláštikom boja proti stereotypom a diskriminácii. Týždenník cituje vyjadrenie Vallaud –Belkacem pre denník „20 minutes“ z 31.augusta tohto roka, v ktorom obhajuje nutnosť zavedenia genderovej výučby a vysvetľuje, že pomocou tejto teórie by sa mali dostať do popredia otázky „neprípustnej nerovnosti, ktoré pretrvávajú medzi mužmi a ženami alebo medzi homosexuálmi.“
Podľa ministerstva školstva súčasné vzdelávacie manuály nereflektujú dostatočne tieto otázky a preto podľa autorov je potrebné búrať „genderové stereotypy už od najmladšieho veku.“ Preto v tomto kontexte bude na 500 základných školách zavedená experimentálna výučba pod názvom „ABCD rovnosti“ a po jej vyhodnotení na jar budúceho roka má byť plošne zavedená na všetky školy, dodáva týždenník.
Francúzsko chce zakázať možnosť odmietnutia účasti na výučbe z religióznych dôvodov
Hnutie La manif pour tous vyzvalo rodičov školopovinných detí k vytvoreniu „komisií ostražitosti“ a nabáda ich k dialógu s riaditeľmi škôl a venovaniu pozornosti tomu čomu sú ich detí vyučované. Hovorca hnutia Jérome Brunet zároveň obviňuje vládu, že gendrová výučba ma slúžiť ako prostriedok k ospravedlneniu a postupnej legalizácii adopcií, GPA a PMa pre homosexuálne páry.
Pozornosť tejto problematike venuje aj Asociácia katolíckych rodín, ktorá pripravila manuál pre rodičov, v ktorom im vysvetľuje, čo je genderová teória, aký je cieľ jej propagátorov, čo znamená zavedenie tejto výučby do škôl, aké dôsledky by to malo pre deti a zároveň nabáda rodičov ku komunikácii so školou a v extrémnych prípadoch na možnosť uplatnenia si výhrady svedomia. To však nebude úplne jednoduché, nakoľko minister školstva Peillon v pondelok 9. septembra oficiálne predstavil a uviedol do školského systému tzv. Chartu laicity, podľa ktorej nebude možné odmietnuť účasť na akejkoľvek časti vyučovania z religióznych dôvodov.
Týždenník Valleurs actuelles uzatvára svoj článok citáciou ministra školstva, v ktorom vysvetľuje, čo je cieľom tejto výučby : „vytrhnúť žiakov zo všetkých determinujúcich rodinných, etnických, sociálnych, intelektuálnych vplyvov“ a „zmeniť ich mentalitu a tým zmeniť aj spoločnosť.“ Podľa ministra má škola za úlohu „zbaviť dieťa všetkých predrepublikánskych vplyvov a vychovať z neho občana, autonómny subjekt.“ „…len nech priľne k socialistickým dogmám”, dodáva sarkasticky týždenník a pridáva varovanie: „záhada vykorenenia, ktorá predznamenáva zánik civilizácie.“
Katarína Hanzlíková, Paríž