Varšava, 28. decembra (TK KBS) Poľskí katolícki biskupi vydali na Nedeľu Svätej rodiny (29. decembra 2013) pastiersky list, v ktorom poukázali na aktuálnu situáciu rodín a zaujali kritický postoj voči tzv. gender ideológii. Najvyšší predstavitelia Katolíckej cirkvi v Poľsku upozornili, že “ideológia gender je bez vedomia spoločnosti a súhlasu Poliakov už mnoho mesiacov uvádzaná do rozličných štruktúr spoločenského života”. Nebezpečenstvo tejto ideológie podľa nich vyplýva z jej “hlboko deštruktívneho charakteru, tak vo vzťahu k osobe, ako aj k medziľudským vzťahom, a teda k celému spoločenskému životu.”
Biskupi tiež vyjadrili presvedčenie, že kresťanská vízia rodiny nie je svojvoľne “vnútenou normou”, ale vyplýva “z prirodzenosti ľudskej osoby, prirodzenosti manželstva a rodiny”. Zopakovali svoju nespokojnosť s pokusmi o zrovnoprávnenie rozličných typov zväzkov, odvolajúc sa na vyjadrenie pápeža bl. Jána Pavla II. o tom, že pravda o inštitúcii manželstva “stojí nad vôľou jedincov […] a nad rozhodnutiami spoločenských či vládnych inštancií“.
Pastiersky list čítaný na Nedeľu Svätej rodiny v celom Poľsku vyzýva vzdelávacie inštitúcie, aby sa “angažovali v propagovaní integrálnej vízie človeka”, a nepodliehali nátlaku skupín, ktoré síce nemajú mnoho stúpencov, avšak “disponujú nemalými finančnými prostriedkami a […] v mene modernej výchovy uskutočňujú pokusy na deťoch a mládeži.” Kresťanských veriacich i všetkých ľudí dobrej vôle biskupi povzbudili s odvahou konať všetko, čo slúži “šíreniu pravdy o manželstve a rodine”.
Text pastierskeho listu prinášame v plnom znení.
Drahé sestry, drahí bratia!
Každoročne v oktáve Narodenia Pána prežívame Nedeľu Svätej rodiny. Naše myšlienky smerujeme k naším rodinám a zamýšľame sa nad situáciu súčasnej rodiny. Dnešné Evanjelium hovorí o tom, že Rodina z Nazareta sa v ťažkých a nejasných situáciách snažila prečítať a naplniť Božiu vôľu, vďaka čomu z nich vychádzala obnovená. Takéto správanie je pre nás dôležitým poukázaním, že i dnes poslušnosť Bohu a Jeho niekedy nepochopiteľnej vôli, je zárukou šťastia v rodine.
Blahoslavený Ján Pavol II., na ktorého svätorečenie sa pripravujeme, pripomína, že pravda o inštitúcii manželstva „stojí nad vôľou jedincov, nad výstrelkami jednotlivých manželstiev, rozhodnutiami spoločenských či vládnych inštancií“ (23.2.1980) Túto pravdu treba hľadať u Boha, pretože „sám Boh je tvorcom manželstva“ (GS 48). To Boh stvoril človeka ako muža a ženu, a byť – v tele i v duši – mužom „pre“ ženu a ženou „pre“ muža spravil veľkým a nenahraditeľným darom a úlohou v manželskom živote. Rodinu založil na základe manželstva spojeného na celý život nerozlučnou a výlučnou láskou. Rozhodol, že práve takáto rodina bude správnym prostredím pre vývoj detí, ktorým odovzdá život a zabezpečí materiálny a duchovný rozvoj.
Táto kresťanská vízia nie je akousi arbitrálne vnútenou normou, ale vyplýva z prečítania prirodzenosti ľudskej osoby, prirodzenosti manželstva a rodiny. Odmietanie tejto vízie vedie nevyhnutne k rozkladu rodín a porážke človeka. Ako ukazujú dejiny ľudstva, pohŕdanie Stvoriteľom je vždy nebezpečné a ohrozuje šťastnú budúcnosť človeka a sveta. Preto musia vzbudzovať najväčšie znepokojnenie pokusy o predefinovanie pojmu manželstva a rodiny, ktoré sú v súčasnosti nanucované priaznivcami ideológie gender a rozširované niektorými médiami. Zoči-voči silnejúcim útokom tejto ideológie namierených na rozličné oblasti rodinného a spoločenského života sa cítime byť pobádaní, aby sme sa z jednej strany rozhodne a jednoznačne postavili na obranu kresťanskej rodiny, fundamentálnych hodnôt, ktoré ju chránia a z druhej strany varovali pred rizikami, ktoré vyplývajú z nového typu foriem rodinného života.
Ideológia gender je dôsledkom desaťročia trvajúcich ideovo-kultúrnych premien, ktoré sú silne zakorenené v marxizme a neomarxizme, propagovaných niektorými feministickými hnutiami a sexuálnou revolúciou. Genderizmus propaguje princípy, ktoré sú v úplnom rozpore so skutočnosťou a integrálnym chápaním ľudskej prirodzenosti. Tvrdí, že biologické pohlavie nemá spoločenský význam a že dôležité je iba kultúrne pohlavie, ktoré si môže človek ľubovoľne modelovať a definovať, nezávisle na biologických podmienenostiach. Podľa tejto ideológie môže človek seba samého ľubovoľne definovať: či je muž alebo žena a taktiež ľubovoľne si môže voliť sexuálnu orientáciu. Táto dobrovoľná sebadefinícia, ktorá nemusí byť čímsi jednorazovým, má viesť k tomu, aby spoločnosť akceptovala právo zakladať rodiny nového typu založené na zväzkoch homosexuálneho charakteru.
Nebezpečenstvo ideológie gender vyplýva v podstate z jej hlboko deštruktívneho charakteru, tak vo vzťahu k osobe, ako aj k medziľudským vzťahom, a teda k celému spoločenskému životu. Človek s neistou pohlavnou identitou nie je v stave objaviť a naplniť úlohy, ktoré pred ním stoja tak v manželsko-rodinnom živote, ako aj v živote spoločensko-profesionálnom. Pokus o zrovnoprávnenie rozličných typov zväzkov je de facto vážnym oslabením manželstva ako spoločenstva muža a ženy a rodiny postavenej na manželstve.
Stretávame sa s rozličnými postojmi k aktivitám priaznivcov ideológie gender. Rozhodná väčšina ľudí nevie, čím je táto ideológia a teda necíti žiadne nebezpečenstvo. Úzka skupina ľudí – najmä učitelia a vychovávatelia vrátane katechétov a dušpastierov sa pokúša na vlastnú päsť hľadať konštruktívne spôsoby boja s touto ideológiou. Sú nakoniec i takí, ktorí vidia absurdnosť tejto ideológie a usudzujú, že Poliaci samotní odmietnu im ponúkané utopistické vízie. Avšak ideológia gender bez vedomia spoločnosti a súhlasu Poliakov je už mnoho mesiacov uvádzaná do rozličných štruktúr spoločenského života: vzdelávania, zdravotníctva, pôsobenia kultúrno-vzdelávacích ustanovizní a mimovládnych organizácií. V podaní časti médií je prezentovaná pozitívne: ako prevencia násilia a zápas o zrovnoprávnenie.
Spoločenstvo Cirkvi integrálnym spôsobom hľadí na človeka a jeho pohlavie a vníma v ňom telesno-biologický, psychicko-kultúrny a duchovný rozmer. Nie je nesprávne skúmať vplyv kultúry na pohlavie. Nebezpečným však je ideologické tvrdenie, že biologické pohlavie nemá žiaden podstatný význam pre spoločenský život. Cirkev sa jednoznačne vyslovuje proti diskriminácii z dôvodu pohlavia, no zároveň vníma nebezpečenstvo popierania hodnoty pohlavia. Nie skutočnosť jestvovania dvoch pohlaví je zdrojom diskriminácie, ale sú to chýbajúci duchovný základ, ľudský egoizmus a pýcha, ktoré treba stále premáhať. Cirkev žiadnym spôsobom nesúhlasí s ponižovaním osôb s homosexuálnou orientáciou, no zároveň naliehavo zdôrazňuje, že homosexuálna aktivita je hlboko nezriadená a že nemožno spoločensky zrovnoprávňovať manželstvo, ktoré je spoločenstvom muža a ženy s homosexuálnym zväzkom.
Na sviatok Svätej Rodiny sa obraciame s naliehavou výzvou na kresťanské rodiny, na zástupcov náboženských hnutí a cirkevných združení a na všetkých ľudí dobrej vôle, aby s odvahou vykonávali činnosť, ktorá bude slúžiť šíreniu pravdy o manželstve a rodine. Väčšmi ako kedykoľvek je dnes potrebné vzdelávanie prostredí, ktoré sú zodpovedné za výchovu.
Apelujeme taktiež na inštitúcie, ktoré sú zodpovedné za poľské vzdelávanie, aby nepodliehali tlakom nepočetných, i keď veľmi hlučných kruhov, ktoré disponujú nemalými finančnými prostriedkami a ktoré v mene modernej výchovy uskutočňujú pokusy na deťoch a mládeži. Vyzývame vzdelávacie inštitúcie, aby sa angažovali v propagovaní integrálnej vízie človeka.
Všetkých veriacich prosíme o vrúcnu modlitbu za manželstvá, rodiny a deti, ktoré sú v nich vychovávané. Prosme Ducha Svätého, aby nám neustále dával svetlo chápania a videnia pravdy v tom, čo je nebezpečenstvom a ohrozením nielen pre rodinu, ale pre našu vlasť a celé ľudstvo. Modlime sa taktiež o odvahu byť ľuďmi viery a odvážnymi ochrancami Pravdy. Nech je pri tomto úsilí vzorom k nasledovaniu a duchovnou pomocou Svätá Rodina z Nazareta, v ktorej bol vychovávaný Boží Syn – Ježiš Kristus.
V tomto duchu všetkým udeľujeme pastierske požehnanie.
Podpísaní: pastieri Katolíckej cirkvi v Poľsku