Emeritný pápež Benedikt XVI povedal, že je s pontifikátom pápeža Františka spokojný a medzi ich dvoma pontifikátmi nevidí žiadne protirečenia.
“Áno, odrazu je v Cirkvi nová čerstvosť, nová radosť, nová charizma, ktorá hovorí k ľuďom a to je niečim krásnym. Mnohí sú vďační, že nový pápež sa im približuje novým štýlom. Pápež je pápež a nezáleží na tom, kto ním je,” povedal Benedikt vo svojej novouverejnenej zbierke rozhovorov.
Táto zbierka, vydaná pod názvom Last Testament, pozostáva z jeho rozhovorov s novinárom Petrom Seewaldom. Seewald s ním robil rozhovor už predtým pre Salt of the Earth, God and the World, a Light of the World.
Arcibiskup George Ganswein, prefekt Pápežského domu a osobný sekretár Benedikta XVI, sa spolu s Seewaldom 12. septembra zúčastnil v Mníchove na uvedení jeho poslednej knihy na trh. Vo svojich komentároch arcibiskup pre Seewalda vyňal a vysvetlil niekoľko pápežovych slov.
V slovách Benedikta XVI nevidí “nikde žiadny rozkol” medzi jeho pontifikátom a pontifikátom jeho predchodcu.
“Nové zdôraznenia, ale žiadne protirečenia,” povedal arcibiskup Seewaldovi. “Je mužom praktickej reformy. Toto je tá odvaha, s ktorou hovorí o problémoch a hľadá riešenia.”
Benedikt chváli Františkovu “priamu lásku k ľuďom.”
“Je to veľmi dôležité. Určite je mužom reflexie. hĺbavým človekom, ale súčasne i niekym, kto je zvyknutý byť stále s ľuďmi,” povedal emeritný pápež. “Ja som možno naozaj nebol dostatočne s ľuďmi.”
Pre Benedikta bolo Františkove zvolenie “veľkým prekvapením.” Videl, že nový pápež “hovorí na jednej strane s Bohom a na druhej s ľuďmi. Z toho som bol veľmi rád. A šťastný.”
Povedal, že dovtedy nezakúsil túto vľúdnosť a “veľmi osobnú lásku” arcibiskupa Bergoglia.
“Bolo to pre mňa prekvapením!” spomína Benedikt.
Arcibiskup Ganswein povedal, že táto kniha poskytuje rozšírené porozumenie a dokonca poopravuje niekoľkými spôsobmi mienku o Benediktovi XVI. Skúma dôvody, motivácie a presné okolnosti pápežovej “nejasnej rezignácie” a tiež hovorí o jeho vzťahu s pápežom Františkom.
Tiež sa v tejto knihe diskutuje o Benediktovych osobným názoroch o rôznych krízach a tzv škandáloch jeho pontifikátu.
Benedikt priznáva, že nie najlepšie zhodnotil politický význam jeho Regensburgského príhovoru z 2006 ohľadne povahy viery a rozumu v kresťanstve a islame. Mediálna kontroverzia sa zamerala na jeho citát o byzantskom cisárovi, ktorý kritizoval islamského proroka Mohameda.
Arcibiskup Ganswein povedal, že tieto rozhovory taktiež ukazujú “hlboký ľudský rozmer” človeka menom Joseph Ratzinger.
“Moc pre neho nikdy nič neznamenala a ako ‘najšťastnejšie časy’ jeho života opísal tých dvanásť mesiacov po jeho vysvätení 29. júna 1951, počas ktorých rok pracoval ako mladý farský vikár vo farnosti Najsvätejšej krvi v Mníchove,” povedal arcibiskup Ganswein pri prestavení tejto knihy.
V týchto nových rozhovoroch našiel arcibiskup Ganswein “veľmi odlišnú a novú intimitu,” ako napríklad pri téme ako sa Benediktova mama narodila pred tým, ako sa jej rodičia zobrali.
V knihe sa krýva i trochu smiechu.
“V ostatných knihách jeho rozhovorov sa nikdy tak nesmial. A nikdy neplakal,” povedal arcibiskup.
“Napriek jeho mimoriadnemu a uvedomelému intelektu a formácii sa ani len zdiaľky nepodobá človeku, ktorý by miloval sebapovyšovanie, ani desivému inkvizítorovi, za ktorého ho mylne považujú jeho “nie-priatelia,” povedal arcibiskup Ganswein.
Pre Benedikta XVI bola jeho takmer bezprecedentná rezignácia príležitosťou “vymaniť sa z veľkých davov ľudí a ponoriť sa do tejto ešte väčšej intímnosti.” Bol to “ďalší zo spôsobov ako zostať verný mojej službe.”
Keď sa ho pýtali, či ľutuje svoju rezignáciu, Benedikt XVI povedal Seewaldovi: Nie. Nie, nie. Každý deň si uvedomujem, že to bolo správne.”
Doktor mu povedal, že už viac nemá dovolené letieť naprieč Atlantikom, povedal Ganswein. Nasledujúce Svetové dni mládeže boli kvôli Majstrovstvám sveta posunuté z 2013 na 2014. V opačnom prípade by Benedikt XVI vytrval až do 2014.
“Jedno som ale vedel: Už viac nevládzem,” povedal Benedikt.
Benedikt XVI odmietol ako “úplný nezmysel” konšpiračné teórie, podľa ktorých rezignoval kvôli vydieraniu alebo sprisahaniu. Neexistoval naňho žiadny praktický nátlak.
“Nátlaku sa nemusíte nikdy poddať. V momente búrky môžete utiecť, ale určite sa musíte stiahnuť,” povedal. “Odstúpiť môžete iba ak to nikto nevyžaduje. A v mojich dňoch to nikto nechcel. Nikto. Bolo mi jasné, že to musím urobiť a že to bol ten správny moment. Pre každého to bolo úplným prekvapením.”
Arcibiskup Ganswein nachádza v Benektových rozhovoroch so Seewaldom “ohromujúcu dávku sebakritiky ochutenú sebairóniou.”
Benedikt sa stále teší z reforiem Druhého vatikánskeho koncilu, počas ktorého bol teologickým konzultantom. Taktiež ale vidí niekoľko problémov súvisiacich s touto epochálnou udalosťou.
“Rozmýšľali sme vtedy prevažne teologicky a neuvažovali sme na tým, ako budú tieto veci vyzerať na verejnosti,” povedal. Bolo tu tiež “mnoho skazy a mylných predstáv.”
Benedikt videl sám seba v tých časoch ako progresivistu, zatiaľ čo iní ho označovali nálepkami ako slobodomurár alebo neschopný či teoretický.
Bývalý pápež povedal, že bol často prekvapená svojou “naivitou” a “drzosťou”, s ktorou vtedy hovoril.
Súčasne ale sám seba opisuje ako “pravého obdivovateľa Jána XXIII” a “úplnej nekonvenčnosti ” tohto kanonizovaného pápeža, ktorý v šesťdesiatych rokoch zvolal Druhý vatikánsky koncil.
Bývalý pápež Benedikt teraz píše nedeľné homílie pre štyroch až deviatich ľudí.
“Som skutočne viac profesorom - tým, kto sa zamýšľa a uvažuje nad intelektuálnymi vecami. Chcel som byť profesorom na celý život.”
A taký je teraz život emeritného pápeža Benedikta XVI.