Benedikt XVI a vzdelávanie

729
Zuzana Smatanová
Kultúra života

V máji bývajú záverečné skúšky. Pri promóciach sa zvykneme zamýšľať nad významom vyššieho vzdelávania – a to najmä na našich katolíckych univerzitách. Každý rok sledujeme, koho katolícke univerzity vyberú za promočných rečníkov a potom diskutujeme o tom, či svojimi slovami poslanie univerzity vyzdvihli, či nedocenili. O poslaní katolíckej univerzity by sa malo často diskutovať; nemusíme však chodiť ďaleko ani pre dôvod ku kritike.  

Traja poslední pápeži – sv. Ján Pavol II, Benedikt XVI a pápež František – majú ako profesori rozsiahle skúsenosti s vyšším katolíckym vzdelaním. Jána Pavla skutočne pokladajú za najlepšieho filozofa v dejinách pápežstva a pápež Benedikt XVI je určite teológom na najvyššej úrovni, čo obzvlášť dokazuje aj jeho práca v pokračujúcom znovuobjavovaní Cirkevných Otcov. Tak či onak ich všetkých môžme pokojne považovať za „odborníkov na univerzity“.

The Catholic University of American Press (CUA) nám urobila veľkú službu, keď vydala publikáciu A Reason Open to God (Rozum, otvorený na Boha), ako súbor náuk pápeža Benedikta počas celého jeho pontifikátu. Úvod k nej napísal prezident katolíckej univerzity John Garvey, ktorý pokračuje vo vynikajúcom diele svojho predchodcu, terajšieho biskupa v Trentone, N.J., Davida O´Connella – v pretváraní CUA na pravú katolícku univerzitu.

Tento súbor má mimoriadnu cenu najmä pre amerických katolíkov, pretože aspoň v búrlivých 60-tych rokoch minulého storočia sa mohli hrdiť najpočetnejšou „zbierkou“ katolíckych univerzít na svete. V prevažnej väčšine týchto univerzít pôsobili rozvíjajúce sa rehoľné kongregácie – mužské, aj ženské.

Potom sa ako blesk z jasného neba, v roku 1967, uskutočnila revolúcia, ktorá radikálnym spôsobom zmenila vyššie katolícke vzdelávanie; dúfame však, že nie navždy. Do dejín vošla pod názvom Land O´Lakes Conference, na ktorej skupina prezidentov a akademikov katolíckych vysokých škôl radikálne zmenila spôsob katolíckej výučby, ktorá sa však, ako dúfame, jedného dňa vráti do pôvodného stavu. (článok pokračuje pod obrázkom)

Dokument Land O´Lakes Conference začína takto:

„Katolícka univerzita dnešnej doby musí byť univerzitou v úplnom modernom zmysle tohto slova, so silným zameraním sa na vynikajúcu kvalitu akademického vzdelania. Aby mohla efektívne plniť svoju funkciu výučby a výskumu, musí katolícka univerzita vystupovať autonómne a slobodne voči autorite akéhokoľvek druhu zvonka, či už laickej alebo klerikálnej. Znamená to jednoducho presadiť, že inštitucionálna autonómia a akademická sloboda sú nevyhnutnými podmienkami života, rozvoja, a samozrejme samotného prežitia, katolíckej univerzity, ako je to aj v prípade všetkých ostatných univerzít.“

Toto vyjadrenie teraz porovnajme so slovami pápeža Benedikta, ktoré adresoval katolíckym pedagógom a vychovávateľom na Katolíckej univerzite vo Washingtone, dňa 17. apríla 2008:

„Toto je prípad, pri ktorom každý apel na princípe akademickej slobody ospravedlniť pozíciu, ktorá protirečí viere a učeniu Cirkvi, by zabránil, či dokonca zradil nezávislosť univerzity, jej identitu a poslanie: poslanie v srdci munus docendi Cirkvi, a nie čosi autonómne alebo nezávislé od neho.“

Kontrast je jasný. Môžme len dúfať, že naši biskupi v každej diecéze, v ktorej je katolícka vysoká škola alebo univerzita, sa budú touto záležitosťou zaoberať, aj keď hlavou Cirkvi je už nový pápež František.

Táto kniha obsahuje všetky rozhovory pápeža Benedikta na témy, spomenuté v jej titule, s veľkým dôrazom na ich súvislosť s pastoračnými návštevami po celom svete. Najzaujímavejšie pre mňa boli tieto rozhovory v Anglicku, pri príležitosti pápežovej cesty na svätorečenie blahoslaveného Johna Henryho Newmana, s ktorým ako s teológom mal Svätý otec ešte špecifickejší vzťah. Vo svojej homílii o poslaní katolíckych univerzitných profesorov použil pápež Benedikt vlastné slová blahoslaveného Johna Henryho:

„Potrebujem laikov, ale nie arogantných a unáhlených diskutérov, ale ľudí, ktorí vedia, o čom ich náboženstvo je, ktorí sú v ňom doma, ktorí vedia, kde sa nachádzajú, čoho sa majú pridŕžať a čoho nie, ktorí poznajú svoje vierovyznanie a jeho históriu natoľko dobre, že ho dokážu bez problémov vysvetliť a obraňovať.“

Keby na všetkých našich univerzitách boli takíto horliví mladí muži a ženy, zem by bola prežiarená pravdou našej viery!

Suma sumárum – táto kniha si zaslúži miesto v knižnici každého katolíckeho učiteľa, študenta a rodiča – a jej slová miesto v ich srdci.

Otec C.J. McCloskey je cirkevný historik a člen výskumného tímu na Faith and Reason Institute vo Washingtone.