OSN si neoprávnene prisvojuje moc

1,254
Kultúra života

NEW YORK, 6. apríla 2012 (C-FAM.org) - Zmluvný systém OSN sa môže ocitnúť na pokraji kolapsu pre mnohé nedoriešené záležitosti – meškanie vládnych správ a nedostatočné zdroje. Okrem problémov s meškaním boli výbory skritizované za prekročenie mandátu zmlúv, ktoré monitorujú. Podporu taktiež nezískali ich vlastné interpretácie, ktoré zahŕňajú neobmedzené potraty a práva homosexuálov.

Úrad vysokého komisára OSN pre ľudské práva mal tento týždeň stretnutie za účelom vyriešenia všetkých rozporov. Na jednej strane členovia zmluvných orgánov vyžadujú viac personálu a času na prácu s mnohozväzkovými vládnymi správami. Na druhej strane vlády sú nespokojné pre presah právomoci väčšiny zmluvných orgánov, ktoré berú na seba reinterpretáciu obsahov zmlúv a tyranizujú vlády kvôli menej závažným otázkam.

Tento týždeň sa nám OSN predstavilo zo svojej tmavšej strany. Zdá sa, že zmluvné orgány sú jednoducho neschopné držať krok so svojou prácou. Každý rok by sa mali venovať 320 správam, ale ukázalo sa, že v skutočnosti prezreli iba 120 správ. Problém zapríčinilo oneskorenie jednotlivých vlád. Z kumulatívnych správ až 307 nikdy nebolo predložených. Iba 33% správ prišlo do zmluvných orgánov načas. Masívny počet vládnych správ, ktoré je potrebné predkladať, spôsobuje problém. Zdá sa, že malé vlády majú vážne problémy vyhovieť ohlasovacím podmienkam.

Experti zmluvných orgánov, ktorí prehovorili počas stretnutia, nástojili na väčšom financovaní a reforme, ktorá by neohrozila ich nezávislosť. Na nevybavené záležitosti pozerajú ako na doklad o úspechu systému zmluvných orgánov. Vlády navrhli kódex správania pre členov zmluvných orgánov. Zmluvy, ktoré zriaďujú tieto orgány, nezhmotňujú to, ako sa tieto zmluvné orgány majú správať v dialógu so štátmi. Zmluvné orgány používali túto slobodu, aby žiadali krajiny zmeniť svoje zákony v otázkach, ktoré sa nevyskytujú v žiadnej zmluve OSN, ako napríklad potrat a homosexualita.

Pakistan tvrdí: „Štátne strany potrebovali zmluvné orgány, ktoré by boli popri zachovaní si nezávislosti zodpovedné, spoľahlivé a predvídateľné.” Pakistanský delegát mal zvlášť obavy o to, aby všetky reformy boli v súlade so zmluvami: „Zmluvy sú vážne legálne dokumenty, ktoré sú výsledkom mnohých rokovaní.”

Kontroverzné návrhy zahŕňali prísny limit strán na príspevky krajín, nadväzujúce procedúry na odporúčania zmluvných orgánov, fakultatívne správne mechanizmy (napr. návštevy krajiny) a kritériá na výber kandidátov v zmluvných orgánoch.

Mnohé z týchto návrhov pochádzajú z Dublinského výsledného dokumentu (Dublin Outcome Document). Bol vydaný v novembri minulého roka a podpísali ho niekoľkí členovia zmluvných orgánov. Stanovuje počet návrhov na reformu. Početné vlády veria, že mnohé z týchto návrhov budú vyžadovať novú medzinárodnú zmluvu predtým, ako sa prijmu.

Čínska delegácia po úvahe nad strachom malých chudobných krajín tvrdí: „Nasledujúce procedúry by nemali byť ďalším bremenom štátov.” Čína tiež vyjadrila obavy, že názory členov zmluvných orgánov sú autoritatívne a „nemajú právnu platnosť”.