BRUSEL, 11. jún 2012 (LifeSiteNews.com) - Sexualizácia detí nie je „nič viac než vnucovanie sexuality dospelých deťom, tínedžerom a obzvlášť dievčatám, keď na to nie sú pripravené emočne, psychicky ani fyzicky,“ povedala členka Európskeho parlamentu (EP) Joanna Skrzydlewska na stretnutí v EP.
Skrzydlewska je spravodajkyňou v EP ohľadom zrovnoprávnenia dievčat a členkou Výboru pre práva žien a rodovú rovnosť (Women’s Rights and Gender Equality Committee, ďalej FMM). Zorganizovala stretnutia, na ktorých sa diskutovalo o probléme sexualizácie detí na území Európy. Diskusie sa zúčastnili vedci, predstavitelia produkčných spoločností a reklamných agentúr, skupiny rodičov, členovia EP a predstavitelia vlády.
„V dnešnej kultúre, ktorá tiež oslovuje deti, sú obrázky s erotickým podtónom a sexuálne orientovaný materiál prítomné všade. Ovplyvňuje to vývoj detí a mladých ľudí a vplýva to na vnímanie sexuálneho správania v našej spoločnosti,“ povedala Skrzdlewska. Ako však poznamenala, o takúto sexualizáciu „sa jedná v prípade, že hodnota osoby je meraná jej fyzickou príťažlivosťou, čo vedie k objektivizácii jedinca.“
Rozlišuje medzi „sexualizáciou“ a normálnym vývojom zdravých biologických procesov a vnímania vlastnej osoby. Tvrdí pritom, že sexualizácia sa odlišuje v tom, že „vedie k nanúteniu sexuálneho správania dospelých deťom.“
„Sú priame následky sexualizácie ako zvýšenie miery sexuálneho zneužívania detí, sexuálneho násilia voči ženám a dievčatám, či zintenzívnenie fenoménu detskej pornografie cenou, ktorú chceme zaplatiť, čo sa týka komercializácie života a medziľudských vzťahov? To je otázka, ktorú by sme sa mali spýtať sami seba,“ dodala Skrzydlewska.
Agata Byczewska, hovorkyňa FMM pre médiá povedala: „Moderná spoločnosť zanedbáva tento problém. Štandard dospelých ohľadom výzoru a správania, ktorý je zameraný na dievčatá, sa odrzkadľuje v rozličných oblastiach. Obzvlášť v reklamných kampaniach a TV programoch.“
Táto problematika sa hlavne vďaka vekovo nevhodným vyobrazeniam v reklame a stálej dostupnosti hard-core pornografie na internete dostala do pozornosti predstaviteľov britskej vlády. Roky sa o tom viedli v novinách debaty, pričom tie upozornili na predaj takého tovaru ako napríklad topánok s opätkami pre deti a batoľatá a série bábik s názvom „Bratz“ oblečených v minisukniach, vysokých opätkoch a sieťovaných pančuchách. Okrem toho upriamili pozornosť na vrchné diely bikín pre sedemročné dievčatá s vypchávkami a športové oblečenie pre malé slečny s provokatívnymi „sexy“ slovami a frázami.
Niektorí kritici označili sexualizáciu mladých dievčat za čisto prirodzený dosah hypersexualizácie celej kultúry. Zatiaľ čo sa ich matky prihlasujú na kurz tanca pri tyči v miestnej telocvični, dokonca i veľmi mladé dievčatá nosia ich veľkosti prispôsobené dámske spodné prádlo. To je častokrát podobné tomu, ktoré predvádzajú modelky na prehliadkach značky Victoria’s Secret. Zvyčajne im ich kupujú ich matky, ktoré túžia „nadviazať puto“ so svojimi deťmi. FMM poukázala na nedávnu publikáciu o módnych trendoch v magazíne Vogue. Ten zobrazuje nalíčené 10-ročné dievča v provokatívnom oblečení pózujúce tak, že to vyvolalo vlnu kritiky po celom svete.
Minimálne od roku 2006 boli na západe vypracované rôzne štúdie vrátane Správy austrálskeho Senátu z roku 2007, Správy Americkej psychologickej asociácie z roku 2007, Správy Ministerstva vnútra z roku 2010 a Baileyho prieskumu vo Veľkej Británii z roku 2011. Všetky tieto štúdie sa zhodli na rovnakom výsledku: deti sú tlačené do sexuality dospelých v mladšom veku skrze médiá a reklamu, ktorá je orientovaná priamo na deti. Správa Americkej psychologickej asociácie tvrdí, že marketing so silným sexuálnym podtónom zameraný na mladé dievčatá využíva detskú túžbu po náklonnosti a potrebu vyhovieť. Môže to viesť k množstvu problémov pretrvávajúcich celý život, a to vrátane porúch prijímania potravy, nízkeho sebavedomia a depresie.