Svätý Peter Damián takto začína svoju kázeň na tento sviatok:
Držíme v náručí Syna Panny a uctievame svojím pohladením tohto nášho Dieťaťa. Svätá Panna nás priviedla k drahým jasličkám. Najkrajšia z Dcér ľudí nás priviedla k najkrajšiemu medzi Synmi ľudí, (Ž 44, 3) a Požehnaná medzi ženami k tomu, ktorý je Požehnaný nadovšetko. Hovorí nám, … že teraz sa závoje proroctiev odhrnuli a Božia rada sa naplnila … Je niečo schopné odvrátiť našu pozornosť od tohto sladkého Narodenia? Na čo iné máme upierať zrak? … Hľa, zatiaľ čo nám Ježiš dovoľuje takto ho pohladiť; zatiaľ čo nás ohromuje veľkosťou týchto tajomstiev a naše srdcia sú prikované v obdive - prichádza pred nás Štefan, plný milosti a statočnosti, ktorý robí veľké divy a znamenia medzi ľuďmi. (Sk 6, 8) Je správne, že sa odvraciame od nášho Kráľa a pozeráme na Štefana, jeho vojaka? Nie - iba ak by nám to prikázal sám Kráľ. Tento náš Kráľ, ktorý je Synom Kráľa, povstáva …, aby asistoval pri slávnom boji svojho služobníka … Poďme s ním a rozjímajme nad týmto práporom mučeníkov.
Cirkev nám v dnešnom’ofíciu podáva tento úvod kázne svätého Fulgencia na sviatok svätého Štefana:
Včera sme slávili časné Narodenie nášho večného Kráľa: dnes oslavujeme triumfálne umučenie jeho vojaka. Včera náš Kráľ, keď si obliekol odev nášho tela, vyšiel zo svätyne panenského lona svojej Matky’a milosrdne navštívil zem: dnes jeho Vojak, opustiac svoj pozemský príbytok, triumfálne vstúpil do neba. Ježiš, hoci stále zostáva večným Bohom, prijal na seba pokorné telesné rúcho a vstúpil na bojisko tohto sveta: Štefan, odložiac pominuteľný odev tela, vystúpil do nebeského paláca, aby tam vládol naveky. Ježiš zostúpil zahalený do nášho tela: Štefan vystúpil do neba uprostred spŕšky kameňov, pretože Ježiš zostúpil na zem uprostred spevu anjelov.
Včera svätí anjeli radostne spievali, Sláva Bohu na výsostiach; dnes radostne prijali Štefana do svojej spoločnosti Včera bol Ježiš kvôli nám zavinutý do plienok: dnes bol Štefan odetý do rúcha nesmrteľnej slávy. Včera úzke jasličky obsahovali Dieťa Ježiša: dnes nesmiernosť nebeského dvora prijala triumfujúceho Štefana.
Takto posvätná liturgia spája radosť z Narodenia nášho Pána’s radosťou, ktorú pociťuje pri triumfe prvého zo svojich mučeníkov. Ani Štefan nebude jediným, ktorý bude pripustený k účasti na poctách tejto slávnej oktávy. Po ňom bude nasledovať Ján, milovaný učeník; Nevinní z Betlehema; Tomáš, mučeník slobôd Cirkvi; a Sylvester, pápež pokoja.
Ale čestné miesto medzi všetkými, ktorí stoja okolo jasličiek novonarodeného Kráľa, patrí Štefanovi, protomartierovi, ktorý, ako o ňom spieva Cirkev, ako “prvý splatil Spasiteľovi, smrť, ktorú vytrpel Spasiteľ.”Bolo spravodlivé, aby sa táto pocta preukázala mučeníctvu; lebo mučeníctvo je svedectvom stvorenia a návratom jeho Stvoriteľovi za všetky milosti, ktoré mu boli preukázané: je to svedectvo človeka, ktorý aj preliatím svojej krvi dosvedčuje pravdy, ktoré Boh zjavil svetu.
Aby sme to pochopili, zamyslime sa nad tým, aký je Boží plán v spáse, ktorú dal človeku. Boží Syn je poslaný, aby poučil ľudstvo; rozsieva semeno svojho božského slova a jeho skutky vydávajú svedectvo o jeho božstve. Po svojej obete na kríži však opäť vystupuje po pravici svojho Otca, takže Jeho vlastné svedectvo o sebe potrebuje druhé svedectvo, aby ho prijali tí, ktorí samotného Ježiša nevideli ani nepočuli.
Toto druhé svedectvo majú teraz poskytnúť mučeníci; a to urobia nielen tým, že Ježiša vyznajú svojimi ústami, ale aj tým, že zaňho vylejú svoju krv. Cirkev má byť teda založená slovom a krvou Ježiša, Božieho Syna; ale bude udržiavaná, bude pretrvávať po všetky veky, bude víťaziť nad všetkými prekážkami, a to krvou svojich mučeníkov, Kristových údov: táto ich krv sa zmieša s krvou ich Božskej Hlavy a ich obeť sa spojí s Jeho.
Mučeníci sa budú čo najviac podobať svojmu Pánovi a Kráľovi. Budú, ako povedal, ako “baránkovia medzi vlkmi.” (Lukáš 10,3) Svet bude silný a oni budú slabí a bezbranní: o to väčšie bude víťazstvo mučeníkov a o to väčšia bude sláva Boha, ktorý im dáva víťaziť.
Apoštol nám hovorí, že ukrižovaný Kristus je “Božia moc a múdrosť”; (1 Kor 1,24) – mučeníci, obetovaní, a predsa víťazi sveta, dokážu, a to svedectvom, ktoré pochopí aj sám svet, že Kristus, ktorého vyznávali a ktorý im dal stálosť a víťazstvo, je v skutočnosti mocou a múdrosťou Božou. Opakujeme teda, – je spravodlivé, aby mučeníci mali účasť na všetkých triumfoch Človeka-Boha a aby ich liturgický cyklus oslavoval tak, ako to robí samotná Cirkev, ktorá ich posvätné relikvie vkladá do svojich oltárnych kameňov; pretože takto sa nikdy neslávi obeta ich osláveného Pána a hlavy bez toho, aby oni sami neboli obetovaní spolu s ním v jednote jeho mystického tela.
Na čele slávnej Kristovej mučeníckej skupiny stojí svätý Štefan. Jeho meno znamená Korunovaný – víťaza, ako je on, nemožno pomenovať lepšie. On v mene Kristovom pochoduje proti bielo odetému nepriateľovi, ako Cirkev nazýva mučeníkov; bol totiž prvý, ešte pred samotnými apoštolmi, ktorý prijal výzvu, a správne šľachetne na ňu odpovedal.
Štefan pred židovskou synagógou odvážne svedčil o božstve Ježiša Nazaretského; tým, že takto hlásal pravdu, urazil uši neveriacich; nepriatelia Boha sa stali nepriateľmi Štefana a vrhli sa naňho, ukameňovali ho. Uprostred hádzania krvavých striel sa on ako pravý vojak nezľakne, ale stojí (ako svätý Gregor z Nyssy to tak krásne opisuje), akoby naňho padali snehové vločky alebo ho pokrývali ruže spŕškou svojich bozkov.
Pres oblak kameňov vidí Božiu slávu – Ježiš, za ktorého položil svoj život, sa ukázal svojmu mučeníkovi a mučeník opäť vydal svedectvo o božskosti nášho Emanuela, ale s celou energiou posledného skutku lásky. Potom, aby bola jeho obeta úplná, napodobňuje svojho božského majstra a modlí sa za svojich katov: padá na kolená a prosí, aby im tento hriech nebol pripisovaný na vrub.
Takto je všetko zavŕšené – slávny typ mučeníctva je vytvorený a ukázaný svetu, aby ho napodobňovali všetky generácie až do konca čias, kým sa nenaplní počet Kristových mučeníkov.
Štefan spí v Pánovi a je pochovaný v pokoji – in pace – až kým nebude objavený jeho posvätný hrob a jeho sláva nebude po druhý raz oslávená v celej Cirkvi tým očakávaným zázračným vzkriesením vynález jeho relikvií.
Stefan si teda zaslúži stáť pri jasličkách svojho Kráľa ako vodca tých statočných bojovníkov, mučeníkov, ktorí zomreli za božstvo toho Dieťaťa, ktoré uctievame. Pripojme sa k Cirkvi v modlitbe k nášmu svätcovi, aby nám pomohol prísť k nášmu zvrchovanému Pánovi, ktorý teraz leží na svojom pokornom tróne v Betleheme. Prosme ho, aby nás zasvätil do tajomstva toho božského Detstva, ktoré sme všetci povinní poznať a napodobňovať.
Práve z jednoduchosti, ktorú si osvojil v podobe tohto tajomstva, si nevšímal počet nepriateľov, proti ktorým musel bojovať, netriasol sa pred ich zlostnou vášňou, nekrčil sa pod ich údermi, neskrýval pred nimi pravdu a ich zločiny, nezabúdal im odpúšťať a modliť sa za nich. Aký verný napodobňovateľ betlehemského Dieťaťa! Náš Ježiš neposlal svojich anjelov, aby potrestali tých nešťastných Betlehemčanov, ktorí odmietli prístrešie Panenskej Matke, ktorá mala o niekoľko hodín porodiť Jeho, Dávidovho Syna. Nezastavuje zúrivosť Herodesa, ktorý zosnoval Jeho smrť – ale pokorne uteká do Egypta ako nejaký bezmocný väzeň, ktorý uniká hrozbám tyranského lorda.
Ale práve za takejto zdanlivej slabosti, ako je táto, ukáže ľuďom Svoje božstvo a On, Dieťa-Boh, sa ukáže ako silný Boh. Herodes pominie, pominie aj jeho tyrania; Ježiš bude žiť, väčší vo svojich jasličkách, kde spôsobuje, že sa kráľ trasie, než je pod svojím vypožičaným majestátom toto knieža - poplatník Ríma; nie, než Cæsar Augustus sám, ktorého celosvetové impérium nemá iný osud ako tento – slúžiť ako služobník Cirkvi, ktorú má založiť toto Dieťa, ktorého meno stojí pokorne zapísané v úradnom registri Betlehema.
Zvyšok zamyslenia Dom Guéranger’na sviatok svätého Štefana si môžete prečítať na webovej stránke Ecu-Men TAM.
Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews ďakuje Ecu-Men webovej stránke za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.