RÍM - V poslednej dobe sa šírili fámy, že pápež František možno schváli civilné homosexuálne zväzky. Vyskytli sa dohady, ktoré iní vyvrátili, že ako arcibiskup Buenos Aires schvaľoval takéto zväzky v snahe zastaviť pretláčanie homosexuálneho „manželstva“ v krajine.
Napriek týmto fámam však prostým faktom ostáva, že pápež cirkevné učenie v tejto záležitosti nezruší.
Konkrétne ohľadom otázky homosexuálnych civilných zväzkov je cirkevné učenie ukotvené v dokumente z roku 2003. Schválil ho a jeho vydanie nariadil pápež Ján Pavol II., napísaný bol kardinálom Josephom Ratzingerom, súčasným emeritným pápežom Benediktom XVI..
Tento dokument, Úvahy o návrhoch na právne uznanie zväzkov medzi homosexuálnymi osobami, neponecháva žiaden priestor na pochybnosti o učení Cirkvi ohľadom homosexuálnych zväzkov. Hovorí sa v ňom:
- Neexistuje nijaký dôvod na prirovnávanie alebo na vytváranie analógií, ani len vzdialených, pokiaľ ide o homosexuálne zväzky a Boží zámer s manželstvom a rodinou. Manželstvo je sväté, zatiaľčo homosexuálne vzťahy sú v rozpore s prirodzeným morálnym zákonom. Homosexuálne úkony „zatvárajú pohlavný úkon pred darom života. Nepochádzajú zo skutočného citového a sexuálneho dopĺňania sa. V nijakom prípade ich nemožno schvaľovať“.
- V situáciách, kedy sú homosexuálne zväzky právne uznávané alebo získali právny štatút a práva patriace manželstvu, je povinnosťou k nim jasne a dôrazne zaujať odmietavý postoj. Je nevyhnutné zdržať sa akejkoľvek formálnej spolupráce v rámci uzákonenia alebo uplatňovania takýchto nespravodlivých zákonov. Pokiaľ je to možné, je potrebné vyhnúť sa i vecnej spolupráci na úrovni ich uplatňovania. V tejto oblasti môže každý uplatniť právo na výhradu vo svedomí.
- Cirkev učí, že rešpektovanie homosexuálnych osôb v žiadnom prípade nemôže viesť ku schvaľovaniu homosexuálneho správania alebo k právnemu uznaniu homosexuálnych zväzkov.
Do akej miery je významný tento vatikánsky dokument, ktorý nariadil a vydal pápež? Mohol by spomínaný postoj zmeniť budúci pápež?
Odpoveď na tieto otázky som hľadal v rozhovore s profesorom Scottom Nicholsonom. Je vedúcim katedry teológie na Our Lady Seat of Wisdom Academy, ktorá podľa organizácie Cardinal Newman Society patrí medzi najvernejšie katolícke vysoké školy v Severnej Amerike.
Profesor Nicholson sa vyjadril, že spomínaný dokument vydaný Kongregáciou pre náuku viery, výslovne schválený pápežom, má rovnaké postavenie ako Katechizmus (viď Lumen Gentium 25 z Druhého vatikánskeho koncilu a O cirkevnom povolaní teológa, str. 1550-1570). V jazyku teológie sa takéto dokumenty „podieľajú na riadnom učiteľskom úrade Petrovho nástupcu“.
Podľa jeho slov teda tento dokument o homosexuálnych civilných zväzkoch „vyžaduje náboženskú podriadenosť mysle a vôle“.
Nicholson dodal, že „katolík, ktorý nasleduje učenie Druhého vatikánskeho koncilu takýto dokument prijíma s vedomím, že sa dá touto otázkou zaoberať ďalej, ale všeobecný postoj sa nezmení“.
Medzitým sa objavili dodatočné informácie, ktoré dôrazne vyvracajú tvrdenie, že František nejakým spôsobom podporuje koncept uznávania homosexuálnych zväzkov.
Podľa správ Catholic News Agency (CNA) povedal jej argentínsky riaditeľ Miquel Woites, že tvrdenia Sergia Rubina, že vtedajší kardinál Bergoglio „navrhol, aby [argentínski] biskupi zaujali mierny postoj a prípadne ponechali priestor civilným zväzkom ako kopromis,“ v skutočnosti „nie sú pravdivé a sú totálne nepresné“. CNA dodáva, že Woites zdôraznil: „Nie je správne vymyslieť si niečo také, keď je to úplne nepodložené.“
JOHN HENRY WESTEN