Karidinál OPAKUJE: Prijímanie pre rozvedených a znovu zosobášených NIE JE možné

2,604
Kultúra života

VATIKÁN - Hlava Vatikánskeho úradu pre doktrínu vydala ďalšie silné vyhlásenie brániace inštitúciu prirodzeného manželstva a katolíckeho učenia voči rozvodu. Gerhard Müller, prefekt Kongregácie pre náuku viery nedávno menovaný pápežom Františkom za kardinála, varoval, že existuje mocnejúca „ideológia proti rodine a proti manželstvu“.

Silne zopakoval nemožnosť pripustiť rozvedených a civilne (s iným partnerom) znovu zosobášených katolíkov k Prijímaniu kvôli tomu, že by to ohrozilo samotnú inštitúciu manželstva. Dogma Cirkvi nie je len teória vytvorená nejakými teológmi, ale je to učenie Cirkvi, nie je to nič menšie, než slová Ježiša Krista, ktorý je veľmi jasný. Nemôžem zmeniť učenie Cirkvi,“ povedal Müller pre La Stampa.

Tí, ktorí v ​​Cirkvi tlačia na zmenu praxe, ak nie na samotné učenie, uvádzajú ťažkosti jednotlivcov, ktorí sa ocitli v tom, čo Cirkev nazýva „iregulárnym“ stavom. Sú to tí, ktorí sa rozviedli a znovu civilne zosobášili, no chcú pokračovať v praktizovaní svojej viery. Müller však odmieta takúto konštrukciu argumentu a hovorí: „Je zrejmé, že v manželstve sú a boli vždy individuálne a osobné problémy, ale toto sa týka manželstva ako Božieho ustanovenia.“

Nechceme len chrániť manželstvo a rodinu, ale i napomôcť rozvoju rodiny v našej spoločnosti,“ povedal. „Je jasné, že Ježiš Kristus ustanovil manželstvo ako sviatosť s prvkami nerozlučiteľnej bipolarity dvoch pohlaví.“

La Stampa uviedla, že Müllerove pripomienky pochádzajú z reakcií na diskusiu mimoriadneho konzistória kardinálov. Tak sa vyjadril kardinál Walter Kasper, dlhoročná hlava Vatikánskeho úradu pre ekumenizmus a niekedy aj teologický oponent kardinála Ratzingera. Kasper sa nedávno verejne vyjadril, že by v katolíckej „pastoračnej praxi“ zmeny mali byť a budú vykonané. Tie by umožnili civilne „znovu zosobášeným“ katolíkom prijímať Eucharistiu po zachovaní istého „obdobia pokánia“, hoci by zostali v iregulárnom stave.

Kasper bol hlavným rečníkom vystupujúcim na konzistóriu, ale o. Federico Lombardi, šéf vatikánskej tlačovej kancelárie, povedal, že text prednášky, ktorý vyplnil väčšinu prvého rána, nebude zverejnený. Lombardi uviedol, že diskusia „netvrdí, že rieši všetky témy týkajúce sa rodiny, ani sa nepokúša anticipovať ďalšiu synodu.

Podľa slov Rádia Vatikán však Lombardi povedal, že Kasper vo svojej reči „uvažoval nad témou do hĺbky a štrukturovane, veľmi detailným spôsobom.“

Opakoval, že v tejto veci je potrebné spojiť pastoračnú starostlivosť s nerozlučnou dvojicou - vieru a slová Ježiša s pochopením Božieho milosrdenstva,“ tvrdí Rádio Vatikán.

Podľa katolíckeho učenia, založeného na Kristových slovách v Novom Zákone, rozvod v pravom zmysle slova je nemožný, pretože manželský zväzok môže byť rozdelený iba smrťou jedného z manželov. Osoby, ktoré sú rozvedené a znovu zosobášené civilným spôsobom, sú považované Cirkvou za cudzoložníkov a sú teda v stave „ťažkého“ alebo smrteľného hriechu. Sú preto vylúčené z prijímania Eucharistie.

Müller povedal pre časopis Inside the Vatican (patriaci pod La Stampa) pri vydaní svojej knihy „Poor for the Poor“ vydanou vlastným Vatikánskym vydavateľstvom, že uvádza predslov pápeža i články Müllerovho osobného priateľa, teológa oslobodenia Gustava Gutiérreza i kardinála Oscara Rodrigueza Maradiagu, hlavy pápežskej poradnej komisie ôsmich kardinálov. Vydanie knihy tiež uvádzal kardinál Kasper, ktorého predstavil Müller.

Maradiaga nedávno nabádal svojho kolegu v Kongregácií pre Náuku viery, aby bol „trochu flexibilnejší“ v otázke prijímania pre „znovu zosobášených“.

Müller formálne prikázal nemeckej konferencií katolíckych biskupov zrevidovať smernice umožňujúce „znovu zosobášeným“ prijímať Eucharistiu. Neskôr nemeckí biskupi vydali vyhlásenie, že tomuto príkazu z Vatikánu budú vzdorovať a budú pokračovať so svojimi plánmi.

Podľa rádia Vatikán vo svojej reči pred konzistóriom kardinál Kasper citoval prácu pápeža Benedikta XVI., „v ktorej sa opýtal, či by bez rigoróznosti alebo laxnosti sviatosť pokánia mohla ponúknuť cestu pri obtiažnych situáciách. Tiež spomenul príhovor pápeža Františka pre prelátov Rímskej Roty na začiatku tohto roka, v ktorom hovoril o platnosti manželstva a potvrdil, že právne a pastoračné dimenzie nestoja v protiklade.“

Müller pre La Stampa povedal, že jeho výroky proti tlaku z Nemecka a odinakiaľ nie sú vecou jeho osobného názoru, ale „náukou Cirkvi, ktorá je takisto vyjadrená v katechizme, na Tridentskom koncile, na Vatikánskom koncile a v iných vyhláseniach našej kongregácie.“

Služba nemôže mať iný koncept ako doktrína. Doktrína a pastoračná starostlivosť sú tým istým. Ježiš Kristus ako pastier a učiteľ a Ježiš Kristus vo svojom slove nie je rozličnou osobou,“ povedal .

„Nie, náuka Cirkvi je veľmi jasná. Musíme hľadať spôsoby, ako rozvíjať pastoráciu manželov, ale nielen rozvedených a znovu zosobášených, ale [všetkých] tých, ktorí žijú v manželstve. Nemôžeme sa stále sústrediť na túto jednu otázku, či môžu prijímať prijímanie alebo nie. Problémami a krivdami sú rozvod a deti, ktoré už nemajú svojich rodičov a musia žiť s inými, ktorí nie sú ich rodičmi. Toto sú problémy.“

Müller povedal , že je „poľutovaniahodné“, že mnohí katolíci nepoznajú učenie Biblie a Cirkvi v tejto veci, ale že toto nie je dôvod, aby sa menilo. „Nemôžeme znížiť zjavenie a slovo Ježiša Krista preto, že mnoho katolíkov nepozná realitu.“

Existuje mnoho ľudí, ktorí sa nezúčastňujú na nedeľnej omši, lebo nevedia, akou hodnotou je pre ich život,“ povedal. No nemôžeme povedať, že v dôsledku toho je omša menej dôležitá! Bolo by paradoxné, keby Cirkev hovorila, že keďže nie každý pozná pravdu, tak pre budúcnosť pravda nie je záväzná.

Súhlasil s tým, že by sme mali nájsť nové pastoračné cesty, aby sme pomohli tým, ktorí sú v ​​ťažkých situáciách a aby sme pomohli ľuďom spoznať a pochopiť učenie Cirkvi. „Mnoho z nich nevie, a myslí si, že manželstvo je len sviatok, ktorý sa oslavuje v kostole. Ten pár si však dáva slovo, že budú žiť úplne spoločne: telom, pohlavím, dušou, vo viere, v Božej milosti,“ povedal. Ale tieto „nové spôsoby“, si nemôžu vziať formu, ktorá by šla proti Kristovmu učeniu.
„Božie milosrdenstvo nie je proti Božej spravodlivosti,“ povedal. „Manželstvo je sviatosť, ktorá vytvára neoddeliteľné prepojenie medzi oboma manželmi.“