Rôzne spravodajské zdroje hlásia, že pápež František povedal jednej argentínskej žene, ktorá bola civilne zosobášená 19 rokov s rozvedeným mužom, že môže pristupovať k svätému prijímaniu.
Jaqui Lisbonová zo Svätého Vavrinca v Argentíne údajne napísala list Svätému Otcovi po tom, čo jej vlastný farár odoprel Sviatosť z dôvodu, že nebola platne vydatá za muža, s ktorým žila.
Aj keď niektoré správy hovoria, že Lisbonová bola rozvedená a znovu vydatá, španielske zdroje médií povedali, že to jej manžel, Julio Sabetta, je rozvedený.
Po údajnom telefonickom rozhovore, ktorý sa mal konať na Veľkonočný pondelok, Sabetta oznámil na svojom účte na Facebooku, že jeho manželka mala telefonát od bývalého arcibiskupa z Buenos Aires. Ohľadom témy rozhovoru sa však nezmienil.
Téma rozvodu, nového sobáša a Svätého prijímania sa neobjavila, dokým Sabettu nekontaktovala miestna tlač.
„Hovorila s pápežom a on povedal, že je zbavená všetkých hriechov a že môže ísť a prijať sväté prijímanie, pretože nerobí nič zlé,“ povedal Sabetta pre Channel 3 Rosario.
Lisbonová tvrdí, že napísala pápežovi Františkovi vlani v septembri po tom, čo jej miestny kňaz odoprel prijatie Najsvätejšej sviatosti. V rozhovore pre rozhlasovú stanicu La Red Am 91 dodala, že ten istý kňaz jej tiež odoprel prijatie Sviatosti zmierenia. „[Povedal mi, že], keď by som sa vrátila domov, pokračovala by som v živote v hriechu,“ povedala.
Žena opisovala, že „on [pápež] mi povedal, že niektorí kňazi sú pápežskejší než pápež,“ povedala. „Povedala som mu, že mu zas napíšem, keď pôjdem opäť na Prijímanie.“
Podľa katolíckeho učenia civilný rozvod nie je sám o sebe prekážkou na prijatie Svätého prijímania. Ak ale rozvedená osoba, ktorá nezískala anuláciu, vstúpi do ďalšieho občianskeho manželstva, pôvodné sviatostné manželstvo ju naďalej viaže. On alebo ona nemôže znovu vstúpiť do sviatostného manželstva, ak jeho/jej manželský partner stále žije.
Anulácia je posúdením, že sviatostné manželstvo nikdy nevzniklo, kvôli tomu alebo onému faktoru brániacemu eventuálnemu manželskému partnerovi vyslúžiť si sviatosť.
Lisbonová povedala, že pápež František jej povedal, že „sa zaoberá sa touto otázkou“ rozvedených a znovu zosobášených osôb, a dodala: „Povedal, že mu môj list bol užitočnou pomocou pri vyjadrení sa k tejto otázke.“
Dve synody biskupov, jedna v tomto roku a jedna v budúcom, plánujú uvažovať nad rôznymi pastoračnými dôsledkami Kristovho učenia o manželstve.
Pravda v tejto otázke
Aj keď sa zdá, že rozhovor medzi pápežom a Lisbonovou sa odohral, pravdivosť jeho obsahu je prinajlepšom podľa oficiálnych zdrojov neoveriteľná.
Riaditeľ Tlačového stredisko Svätej stolice, Fr. Federico Lombardi, vo vyhlásení povedal, že takéto telefonáty sú súčasťou „osobných pastoračných vzťahov“ pápeža Františka a „netvoria akýmkoľvek spôsobom súčasť verejných aktivitách pápeža“.
„To, o čom [naozaj] bola komunikácia ohľadom tejto veci, mimo rámca osobných vzťahov a následného preháňania médií, nemôže byť potvrdené ako spoľahlivé a je zdrojom nedorozumení a zmätku,“ povedal .
Dodal, že „z týchto udalostí nie je potrebné vyvodiť dôsledky týkajúce sa učenia Cirkvi“.
Rozhovor, ku ktorému údajne došlo, je „medzi pápežom a tou ženou“, povedal v rozhovore pre CNN Fr. Thomas Rosica, atašé pre anglický jazyk Fr. Lombardiho.
Fr. Rosica dodal, že súkromné rozhovory tohto druhu nesignalizujú zmenu cirkevnej náuky. „Učiteľský úrad Cirkvi nie je definovaný osobnými telefonátmi,“ povedal.
„Vyvodiť si z tejto komunikácie nejaký záver o tom, že pápež možno poukázal na spôsob správneho zaobchádzania, je nesprávna,“ povedal. „Pápež je prvým a najviac váženým pastierom a zaoberať sa ľudskou situáciu je vždy zložité.“