V sobotu vydali synodálni otcovia záverečný dokument Mimoriadnej Synody. Schválili všetkých 62 odsekov; tri body z toho však nedostali bežne požadovanú dvojtretinovú väčšinu hlasov.
Týmito tromi bodmi (,ktoré by azda v minulosti v záverečnej správe synody ani neboli) sú nasledovné:
1. umožnenie niektorým rozvedeným a znovu zosobášeným katolíkom prijímať sväté prijímanie po istej dobe pokánia;
2. výzva k hlbšiemu pochopeniu problematiky duchovného prijímania pre rozvedených a znovu zosobášených;
3. prijímanie homosexuálov „s úctou a vľúdnosťou.“ Dokument však odstránil toľko kritizované vyjadrenie, ktoré hovorilo o „cenení si“ homosexuálnej orientácie.
Vďaka zjavnému zásahu istých kardinálov - ktorí usilovne namietali voči priebežnej správe a trvali na zverejnení zhrnutí desiatich pracovných skupín - obsahuje výsledný dokument v niekoľkých bodoch veľmi pozitívny posun.
Napríklad poukazuje na to, že „otvorenosť voči životu je vlastná požiadavka manželskej lásky.“ A v tejto súvislosti podporuje prirodzenú reguláciu plodnosti. Tiež vyzýva ku znovuobjaveniu encykliky Humanae vitae.
Záverečný dokument alebo Relatio Synodi sa tiež venuje slobodnému právu rodičov „vybrať si podľa svojej viery druh vzdelávania, ktoré majú dostať ich deti.“ Podotýka, že cirkev zohráva podpornú úlohu rodičov vo vzdelávaní a výchove svojich detí, a to najmä vo veciach viery.
Nenachádzajú sa tu výrazy, ktoré v pôvodnom Relatio synodálni otcovia kritizovali ako dvojznačné - vrátane použitia termínu „gay“ a slov o bezvýhradnom „vítaní“ homosexuálov ako aj o „cenení si“ ich orientácie. Tento dokument skôr hovorí o „pastoračnej starostlivosti“ o „ľudí s homosexuálnou orientáciou.“
Hoci dokument zdôrazňuje prijímanie osôb s homosexuálnymi sklonmi a vyvarovanie sa „každému náznaku nespravodlivej diskriminácie,“ hovorí jasne aj o tom, že „neexistuje žiaden dôvod domnievať sa, že by homosexuálne zväzky boli nejakým spôsobom podobné alebo dokonca vzdialene analogické Božiemu plánu s manželstvom a rodinou.“
Navyše Relatio Synodi nazýva „absolútne neprijateľným“ to, že niektorí pastieri Cirkvi trpia tlak medzinárodných inštitúcií, ktoré podmieňujú finančnú pomoc chudobným krajinám prijatím „‚ " manželstiev ‘ """" hdsc osôb rovnakého pohlavia“.
Dokument konštatuje, že Cirkev uznáva rodinu ako základnú bunku ľudskej spoločnosti.
V celej dĺžke cituje Ježišove slová, potvrdzujúce „nerozlučné spojenie medzi mužom a ženou“ v manželstve. Pripomína Kristov prístup k hriešnikom: láskavý prístup, ktorý však vždy vedie k pokániu a obráteniu.
Napriek tomu, že je tento návrh medzi otcami jablkom sváru, nachádza sa tu i výzva na zjednodušeniu procesu anulácie a na zváženie - za istých okolností - prijímania pre katolíkov zosobášených po rozvode.
Vatikán zverejnil počty z hlasovania o každom z bodov.