Keď animovaný seriál Legenda o Korre (The Legend of Korra) po troch epizódach skončil scénou, v ktorej sa dve hrdinky držia za ruky a miznú v hmle – čím sa očividne prejavil ich ľúbostný lesbický záujem, ktorý bol dovtedy len kde-tu naznačený – detská televízia sa pravdepodobne navždy zmenila.
Tak to aspoň vyhlasovala umelecká redaktorka Vanity Fair, Joanna Robinsonová, ktorá nadšene chválila záver tejto rozprávky Nickelodeonu z decembra 2014 ako azda „najprevratnejšiu televíznu udalosť roka“.
No pre divákov kresťanských médií akým je i Jeff Johnston, bolo takéto lesbické zakončenie rozprávky (tieto dve postavičky boli v skutočnosti bisexuálne, pretože obe v predchádzajúcich epizódach chodili s chlapcami) len nevyhnutným a ďalším krokom už i tak očividného trendu.
„V detskom televíznom programe je určite viac homosexuálnych a transsexuálnych postáv a príbehov,“ povedal pre LifeSiteNews v e-maili komentátor Focus on the Family.
Medzi iné príklady patrí obdobie rokov 2012 - 2013, počas ktorého v austrálskom kreslenom seriáli SheZow dochádzalo ku „gender ladeniu“, v ktorom vystupoval „12-ročný chlapec, ktorý nájde ,prsteň moci‘, ktorý ho premení na dievča“ či istú epizódu v seriáli Disney Channel v detskom seriáli Good Luck Charlie, v ktorom „lesbický pár privádza so sebou svoje dieťa k iným, aby sa spolu hrali“.
A Johston predpovedá, že bude ešte horšie. Televízny program pre deti je totiž len „odrazom toho, čím je naša kultúra už preniknutá“.
A vďaka tomu, že Najvyšší súd Spojených štátov „rozhodol že manželstvo osôb rovnakého pohlavia ,je ústavným právom‘“ a vďaka „mediálnemu humbuku za podporu transsexuálov prostredníctvom príbehov o Bruce-ovi Jennerovi a hercovi známom ako Laverne Cox, uvidíme takýchto vecí čoraz viac“.
A naozaj: káblový a satelitný televízny kanál Cartoon Network v súčasnej dobe vysiela tri animované série (Clarence, Adventure Time a Steven Universe), ktoré majú silné „príbehy s tematikou gender a queer /zastrešujúci výraz pre zoskupenie sexuálnych menšín, pozn. prekl./“ alebo majú výslovne znaky LGBTQ.
Keď seriál Clarence debutoval v roku 2014, hlavná postava mala dve mamy a hoci vlani v októbri Cartoon Network údajne v istej epizóde zakázal bozk na pery homosexuálneho páru, schválil verziu, v ktorej si dajú dvaja muži bozk na líce.
Clarence vytvorila Skyler Stranaová, bývalá autorka obrázkového scenára rozprávky Adventure Time. Ten začal v roku 2010 a vystupovala v ňom bisexuálna postava Marcelline, Upíria kráľovná. Alebo presnejšie - homosexuálnu orientáciu svojej postavy odhalila jej dablérka Olivia Olsonová v Los Angeles počas autogramiády. Fanúšikom prezradila, že tvorca seriálu Pendleton Ward jej povedal, že Marcelline a princezná Bubblegum kedysi „spolu chodili“.
Ďalšia bývalá scenáristka Adventure Time, Rebecca Sugarová, vytvorila Steven Universe, ktorý sa začal vysielať v novembri 2013. Steven je spolovice chlapec a spolovice mimozemský „drahokam“, ktorý vychovávajú tri cudzie matky drahokamov, z ktorých dve majú medzi sebou ľúbostný vzťah. Nadšený príspevok od Mey z marca 2015 na lesbických internetových stránkach Autostraddle vyhlasuje, že koniec prvej série je „jedným z najviac queer-ladených epizód detskej rozprávky v histórii televízie“.
Hoci americká konzervatívna organizácia sledujúca médiá Parents Television Council (PTC) nemonitoruje samotné detské programy, ani sa nesústredí na príbehy s tematikou LGBTQ, napriek tomu v osobitnej správe z roku 2011 ohodnotila televíziu Cartoon Network ako takú, ktorá nesplnila svoje ciele [s komentárom]: „S rozprávkami nie sú žarty.“
PTC zistila, že televízia Cartoon Network vysiela množstvo animovaných seriálov, ktoré obsahujú sexuálne odkazy a vyobrazenia, hrubé slová a násilie; do očí bil najviac fakt, že rodičov nikdy nevarovala pred sexuálnym obsahom či vulgárnym vyjadrovaním. (Disney Channel prešiel štúdiou úspešne.)
Hoci sa sledovanie rozprávok môže zdať ako „nevinná zábava, rozprávky môžu pre deti a mládež predstavovať významné riziko“, uvádza štúdia. V porovnaní s inými žánrami, rozprávky„môžu potenciálne bagatelizovať a zľahčiť tematiku pre dospelých a prispieť k atmosfére, v ktorej sa budú deti pozerať na takéto vyobrazenia ako na normatívne a prijateľné“.
Správa varuje, že toto nebezpečenstvo sa ešte zhoršuje, pretože „deti a dospievajúci konzumujú čoraz viac video zábavy aj mimo tradičných foriem televízie“.
Greg Nichols z periodika California Sunday Magazine uvádza, že je to tak nepochybne už asi štyri roky – vďaka čoraz viac sa rozširujúcim a vysoko konkurenčným streamovým sieťam ako Netflix a Amazon Instant Video, ktoré „vrážajú peniaze do detských programov“.
V trefne nazvanom článku „Hooked: Why Amazon and Netflix want your kids“ („Závislí: Prečo Amazon a Netflix chce vaše deti“), Nichols citoval štatistiky, ktoré mapujú tento nový a odvážny mediálny detský svet: Štúdia Common Sense Media z roku 2013 zistila, že 75 % amerických detí vo veku 8 a menej rokov má prístup k smartfónu a Americká pediatrická asociácia v tom istom roku potvrdila, že „priemerné 8-ročné dieťa trávi 8 hodín denne – teda 56 hodín týždenne - používaním elektronických médií ako notebooky, tablety a smartfóny“.
Aj Nickelodeon prvú sériu Legendy o Korre vysielal v televízii, no potom ju z nej stiahol a ďalšie dve série - vrátane záverečnej scény s priznaním sa k homosexuálnej orientácii – vysielal on-line, ako poznamenala Robinsonová z Vanity Fair.
Johnston upozorňuje, že kvôli rozvíjajúcemu sa trhu streamingových detských programov, musia rodičia ešte viac „kontrolovať, čomu sú ich deti vystavené“.
Ako niekto, kto sám – predtým než zažil uzdravenie - ako mladý kresťan bojoval s príťažlivosťou voči rovnakému pohlaviu a so sexuálnou závislosťou, Johnston zdôraznil, že „televízne programy, knihy a filmy so sexuálne mätúcim posolstvom... vovádzajú deti do lži a nemorálnosti a vytvárajú [v nich] zmätok a neistotu. Deti nie sú pripravené na to, aby sa vysporiadali s témami pre dospelých“.
V skutočnosti by si mali na to, čomu sa v médiách vystavujú, dávať pozor aj dospelí, hovorí rodinný poradca Wayne Ottenbreit z Calgary.
„Je jasné, že pri používaní akéhokoľvek média (televízie, filmov, hudobných klipov, kníh), musíme byť ostražití; a netýka sa to len našich detí, ale aj nás, dospelých,“ radí Ottenbreit, člen predstavenstva kanadskej Asociácie katolíckych psychoterapeutov a otec deviatich dcér.
„Odporúčam, aby každý, kto sa snaží žiť svoj život s nejakým zámerom, kto sa snaží žiť cnostne a zdravo, užíval médiá striedmo,“ uviedol Ottenbreit v e-maili pre LifeSiteNews.
Hovorí tiež, aby rodičia „so svojimi deťmi rozprávali o posolstve, a tiež aby sa rozprávali deti medzi sebou“ a ako príklad uvádza filmový klub, ktorý jeho dcéra založila pre svojich priateľov, v ktorom dospievajúci diskutujú o filmoch „v podpornom prostredí“.
„Poučenie zaúčinkuje," pripustil [však aj to, že] „požehnaním internetu je prístup k dobrým informáciám.“ Ottenbreitove návrhy sú uvedené nižšie, ale zdá sa, že väčšina týchto on-line stránok sa zameriava skôr na filmy, ako na televíziu alebo na streamové seriály.
Johnston poukázal na webové stránky Focus on the Family Pluggedin, na ktorom sa nachádzajú recenzie filmov, televíznych relácií a kníh. Jeho organizácia tiež poskytuje prostriedky, ktoré majú rodičom pomôcť hovoriť so svojimi deťmi o transsexuálnych či homosexuálnych záležitostiach a pomôcť im vysporiadať sa so sexuálne mätúcimi správami, s ktorými sa ich deti môžu stretnúť v škole.
„Nechceme, aby boli rodičia vystrašení a ustráchaní,“ hovorí.„Chceme, aby boli informovaní a pripravení.“
Dobre vedieť, pretože May z Autostraddle prináša svoje vlastné predpovede. „Sme svedkami novej čarovnej éry v zábavnom priemysle všetkých vekových kategórií; a jeho plody v najbližších rokoch ešte len zožneme,“ píše.
„Epizóda“ zo Steven Universe „ktorá bola najviac queer“ bola „krásna a dôležitá, no podľa toho, čo sa deje v posledných niekoľkých rokoch, to bola len špička ľadovca“.