Pope-Xi-810x500.jpg

Pápež František sa poklonil komunistickej Číne a potvrdil biskupa vymenovaného Pekingom

42
Kultúra smrti

 Pápež František v sobotu signalizoval Číne a svetu, že tajná dohoda medzi Vatikánom a Čínou skutočne odovzdáva autoritu a moc Vatikánu komunistickým úradom v Pekingu.

V dennom bulletine z 15. júla Tlačová kancelária Svätej stolice oznámila, že pápež František vymenoval biskupa Josepha Shen Bina za šanghajského biskupa, čím ho “presunul z diecézy Haimen v provincii Jiangsu.” 

Táto významná správa bola, ako sa v poslednom čase stalo z Vatikánu zvykom, vydaná v sobotu v zjavnom snahe upútať čo najmenšiu pozornosť. 

Ak je vám meno biskupa Shen Bina povedomé, je to preto, že bol vymenovaný Komunistickou stranou Číny (KSČ) za hlavu šanghajskej diecézy už 4. apríla tohto roku, a to v kroku, o ktorom bol Vatikán iba “informovaný”, ale nezúčastnil sa na ňom. 

Jeho aprílové vymenovanie prišlo od štátom kontrolovanej Skupiny čínskych katolíckych biskupov patriacej do oficiálneho čínskeho štátom schváleného Čínskeho katolíckeho vlasteneckého združenia (CPA).

Šen pôsobí na čele Čínskej katolíckej biskupskej’ skupiny, ktorá neuznáva autoritu Svätej stolice v súvislosti s menovaním nových biskupov.

Vymenovaním Šena do Šanghaja ČKS úplne nerešpektovala podmienky tajnej čínsko-vatikánskej dohody z roku 2018, ktorá má byť spoluprácou medzi Vatikánom a Pekingom v súvislosti s menovaním biskupov. 

Vatikán namiesto toho prostredníctvom svojho tlačového úradu uviedol, že “Svätá stolica bola pred niekoľkými dňami informovaná o rozhodnutí čínskych úradov” a následne “sa z médií dozvedela o dohode” ráno, keď sa udalosť odohrala. 

V tom čase Vatikán -uznaný biskup Šanghaja bol v skutočnosti biskup Thaddeus Ma Daqin, ktorý bol v roku 2012 vymenovaný za pomocného biskupa, pričom ČKS ho považovala za im lojálneho. Po svojom vysvätení však vypovedal a opustil ČKS a následne bol sekvenovaný do domáceho väzenia v neďalekom seminári. 

Sám Ma Ma bol v čase svojho presunu do Šanghaja uznaný Vatikánom vo svojej bývalej diecéze Haimen.

Čínske orgány v máji následne navštívili jeho novú šanghajskú stolicu, aby sa uistili, že propaguje politiku schválenú ČKS. V miestnych správach sa písalo, že cieľom návštevy bolo “študovať pokrok miestnej cirkvi’pri zavádzaní socialistickej politiky” a presadiť “čínštenie (sinifikáciu) náboženstva.” 

S takýmto pozadím bol pápežov krok’spätne schváliť rozhodnutie ČKS’široko odsúdený katolíkmi, ktorí vyjadrili obavy zo súčasných vzťahov Vatikánu’s Pekingom. “Františkova’politika voči Číne sa naplno odhaľuje ako neodpustiteľná, podlá zrada čínskych katolíkov, keďže je nútený konať ako agent ČKS pri inštalovaní jej poskokov na post šanghajského biskupa,” písal The Spectator’s Damian Thompson.

Vatikánsky’štátny sekretár obhajuje krok

Vatikánsky’štátny sekretár kardinál Pietro Parolin spolu s pápežom Františkom konečne obhajoval dohodu, ktorá bola od svojho vzniku na jeseň 2018 dvakrát obnovená. V tomto rekorde pokračoval aj v sobotu zverejnením rozhovoru poskytnutého pre Vatican News, v ktorom vysvetlil a obhajoval rozhodnutie pápeža Františka’schváliť únos ČKS’do Vatikánu’ 

Parolin uviedol, že krok ČKS’inštalovať Šen—a tiež biskupa Johna Peng Weizhao za pomocného biskupa Jiangxi, čo je diecéza neuznaná Svätou stolicou “zdá sa, že nezohľadňuje ducha dialógu a spolupráce, ktorý sa v priebehu rokov vytvoril medzi Vatikánom a čínskou stranou a ktorý našiel svoj referenčný bod v Dohode.”V súvislosti s vymenovaním biskupa Johna”totiž Vatikán vyhlásil, že sa o tejto ceremónii dozvedel dodatočne s “prekvapením a ľútosťou.” 

Parolin však pre Vatican News povedal, že “Svätý Otec František sa rozhodol zaceliť kanonickú nezrovnalosť, ktorá vznikla v Šanghaji, s ohľadom na väčšie dobro diecézy a plodné vykonávanie pastoračnej služby biskupa’.”

Uviedol, že úmysel pápeža Františka’legitimizovať preloženie Šen’ je v podstate pastoračný a umožní biskupovi Šen Binovi pracovať s väčším pokojom na podporu evanjelizácie a rozvíjanie cirkevného spoločenstva.”

Parolin dodal, že Vatikán stále dúfa v budúcu spoluprácu s ČKS na poste ďalších dvoch biskupov, ktorých pozície “sú už nejaký čas nevyriešené.” 

V rozhovore ktorý bol v plnom znení poskytnutý novinárom, ale Vatican News ho zverejnil len čiastočne Parolin odpovedal aj na otázky týkajúce sa samotnej čínsko-vatikánskej dohody, pričom uviedol, že “text je dôverný, pretože ešte nebol definitívne schválený.”

Takýto argument je trochu zvláštny vzhľadom na to, že dohoda bola od roku 2018 už dvakrát obnovená—čím sa spochybňuje jej dočasný charakter—ale aj vzhľadom na to, že pápež František už v minulosti zverejnil na internete svoje dočasné reformy týkajúce sa Vatikánu predtým, ako boli potom po niekoľkých rokoch znovu vydané v konečnej verzii.

Dohoda, ktorá “sa točí okolo základného princípu konsenzuálnosti rozhodnutí týkajúcich sa biskupov,” sa uskutočňuje “dôverou v múdrosť a dobrú vôľu všetkých,” povedal Parolin.

Ale expert na Čínu Stephen Mosher opísal dohodu ako krok, ktorý je “azda najkontroverznejším z pápežstva sprevádzaného kontroverziami.” Kritizujúc dohodu v roku 2018, Mosher zhrnul kapituláciu Vatikánu pred Pekingom a predpovedal budúce mocenské ťaženia Číňanov:

Prečo by si vzhľadom na to všetko Peking nevedel predstaviť, že pápež sa v budúcnosti preukáže rovnako ústupčivým pri akceptovaní tých kandidátov, ktorých by presadzoval? Nikdy neprestal trvať na úplnej kontrole Jediný spôsob, ako by dohoda mohla fungovať, je, aby pápež jednoducho súhlasil s výberom Pekingu. Iný postup by zasahoval do’suverenity Číny’

Eneritný hongkonský biskup kardinál Joseph Zen dohodu opakovane ostro kritizoval. Opísal ju ako “neuveriteľnú zradu” čínskych”katolíkov a obvinil Vatikán z “zapredania” čínskych katolíkov.

Ak Parolin obhajoval dohodu ako nevyhnutný prostriedok “dialógu” s komunistickými úradmi, dohoda v skutočnosti viedla k zvýšenému nárastu náboženského prenasledovania od jej podpísania, ktoré americká Kongresovo-výkonná komisia pre Čínu označila za priamy dôsledok dohody. V svojej správe za rok 2020 komisia napísala, že prenasledovanie, ktorého sme svedkami, je “intenzity, akú sme nevideli od čias kultúrnej revolúcie.”

Komisia priamo spojila nárast prenasledovania katolíkov s dohodou: “Následne miestne čínske orgány vystavili katolíckych veriacich v Číne zvýšenému prenasledovaniu búraním kostolov, odstraňovaním krížov a pokračovaním v zadržiavaní podzemných duchovných. Stranícke národné katolícke náboženské organizácie tiež zverejnili plán na ‘sinizáciu’ katolicizmu v Číne.”