Túto sobotu pápež František ustúpil. Po mnohých mesiacoch odkladania nakoniec prijal kandidáta čínskej komunistickej strany na šanghajského biskupa, biskupa menom Joseph Shen Bin.
Šanghaj, najvýznamnejšia diecéza v celej Číne, bola kedysi sídlom kardinála Ignáca Kung Pin-meja (1901 - 2000), jedného z najhrdinskejších biskupov v nedávnej histórii. Kardinál Kung strávil tri desaťročia v komunistickej väzenskej cele (1955 - 1985) za to, že odmietol pokľaknúť pred ateistickou ČKS a v roku 1979 ho pápež Ján Pavol II. tajne vymenoval za kardinála. V roku 1987 bol vyhostený a zvyšné roky strávil v USA.
Na šanghajskej katedrále teraz pôsobí muž, ktorý má za sebou dlhú históriu úzkej spolupráce s ČKS a jej “katolíckymi” frontovými organizáciami. Biskup Šen dlhé roky pôsobil ako podpredseda schizmatického Čínskeho katolíckeho vlasteneckého združenia a minulý rok ho ČKS poverila vedením niečoho, čo sa nazýva “Kolégium čínskych katolíckych biskupov”, falošná biskupská konferencia pod kontrolou jej Oddelenia pre prácu v rámci jednotného frontu.
Inými slovami, nech je jeho presvedčenie akékoľvek, Šen je verným a dôveryhodným služobníkom Komunistickej strany Číny.
Ako k tomu došlo?
Keď bola v roku 2018 podpísaná stále tajná čínsko-vatikánska dohoda, hovorilo sa, že umožňuje Komunistickej strane Číny vyberať kandidátov na obsadenie desiatok prázdnych stolcov v Číne, pričom pápežova úloha sa obmedzuje na to, že len schvaľuje výber ČKS.
V najlepšom prípade by sa táto dohoda mohla považovať za dohodu, ktorá dáva pápežovi právo vetovať neprijateľných kandidátov a núti ČKS nominovať iného, prijateľnejšieho kandidáta. Už v čase podpisu dohody však čínski predstavitelia naznačovali, že pápežovo schválenie bude len formalitou. Pápež by nemal príliš dlho čakať, kým prijme našich kandidátov, varoval jeden z predstaviteľov, inak budeme nútení pokračovať bez neho.
Pápež František sa proti takejto interpretácii dôrazne ohradil a opakovane a dôrazne vyhlásil, že “biskupov si vyberá pápež.” Šanghajský prípad však krištáľovo jasne ukazuje, že to jednoducho nie je pravda v žiadnom reálnom zmysle.
Príchod biskupa Shena’do Šanghaja v apríli tohto roku — bez predchádzajúcej konzultácie s Vatikánom — postavil Svätú stolicu pred hotovú vec. Šanghaj bol desať rokov bez biskupa.
Ak by pápež František odmietol voľbu ČKS’ktorý sa už presťahoval do biskupskej rezidencie’v najväčšej čínskej diecéze, fakticky by svetu oznámil, že biskup Šen je v schizme. A že jeho zmierovací prístup k Číne priniesol iba neúspech.
Objektívnym pozorovateľom je neúspech pápežovho prístupu k Číne už dlho zrejmý. Vo svojom liste čínskym’katolíkom z 26. septembra 2018 pápež písal že cieľom dohody s Čínou bolo zabezpečiť “dobrých pastierov” pre hlásanie evanjelia v Číne a “obnovenie plnej a viditeľnej jednoty v Cirkvi.”
Dovolenie ČKS vymenovať biskupov však prakticky zaručuje, že nebudú “dobrými pastiermi.”A členovia podzemnej cirkvi nechceli mať nič spoločné s komunistami kontrolovaným Čínskym katolíckym vlasteneckým združením (ČKS), jeho kňazmi ani biskupmi.
V tom čase, v snahe upokojiť tieto milióny veriacich katolíkov, kardinál Filoni, vtedajší prefekt Kongregácie pre evanjelizáciu národov, zaručil, že dohoda ani čínske zákony nevyžadujú, aby sa podzemní katolíci pripojili k CCPA.
Presne to sa však stalo. Predovšetkým preto, že text dohody je tajný, jej podmienky môžu byť — a v skutočnosti aj sú — komunistickými orgánmi čínskym katolíkom nesprávne prezentované ako virtuálny príkaz z Vatikánu vstúpiť do CCPA. A tlak sa stal takým silným, že Francis Shuxin An, oficiálny biskup v čínskom Baoding, sa vyhrážali odopretím sviatostí každému, kto sa nepripojí k CCPA.
Inými slovami, čínsko-vatikánska dohoda umožnila komunistickým úradom zapojiť Katolícku cirkev a jej sviatosti do úsilia o kontrolu katolíkov. Určite to nie je výsledok, ktorý pápež zamýšľal.
V ďalšom svojom účele — menovaní biskupov — dohoda tiež sklamala. Za posledných päť rokov bolo ČKS vymenovaných len šesť biskupov, ktorých potvrdil pápež František. To je v priemere len jeden alebo dvaja biskupi ročne.
Majte na pamäti, že zo 104 diecéz definovaných ČKS v Číne najmä 36 zostáva bez biskupov. Na čele väčšiny ostatných stoja biskupi, ktorí sa rýchlo blížia k dôchodkovému veku, ak ho už neprekročili. Ak Vatikán každoročne prijme jedného alebo dvoch biskupov nominovaných ČKS, nedokáže to ani zďaleka kompenzovať pokračujúci úbytok v ich radoch, a už vôbec nie začať obsadzovať desiatky prázdnych stolíc.
Ak je kritériom, podľa ktorého by sme mali hodnotiť úspešnosť čínsko-vatikánskej dohody, vymenovanie “dobrých pastierov” na obsadenie prázdnych stolíc v Číne, potom bola doteraz neúspešná. To platí aj vtedy, keď neberieme do úvahy otázku, v čom spočíva primárna lojalita nových biskupov.
Podľa tohto pozorovateľa Číny čínsko-vatikánsku dohodu využíva ČKS na pomalú dekapitáciu Katolíckej cirkvi v Číne. To je určite cieľom Si Ťin-pchinga, brutálneho diktátora vystrihnutého z rovnakého plátna ako Mao Ce-tung, Adolf Hitler a Jozef Stalin.
Si dal jasne najavo v decembri 2021 prejav, že má v úmysle dostať každé náboženstvo v Číne — katolícke, kresťanské, moslimské, taoistické a budhistické — pod priamu kontrolu ČKS a prinútiť ich slúžiť jej cieľom. Každé náboženstvo, ktoré neučí svojich členov milovať stranu a socializmus, je ‘zaostalé’ náboženstvo zapojené do ‘nezákonných náboženských aktivít,’ Xi said, a bude opečiatkovaný. Náboženstvá by mali vykonávať svoju činnosť len na schválených miestach bohoslužieb a nesmú zasahovať do spoločenského života alebo vzdelávania mládeže.
Samozrejmosťou je, že Si Ťin-pching má v úmysle rozdrviť podzemnú cirkev a na tento účel využíva čínsko-vatikánsku dohodu. Je však tiež jasné, že tým, že bráni odovzdávaniu viery ďalším generáciám, zamýšľa rovnaký osud pre katolicizmus vo všeobecnosti. Čínske katolícke vlastenecké združenie bude zatiaľ slúžiť na podporu politických cieľov a ideológie Komunistickej strany Číny’ako aj samotného “hlavného vodcu” Xiho.
Sinsko-vatikánsku dohodu namiesto toho, aby viedla k novému zrodu náboženskej slobody pre katolíkov v Číne, využíva ČKS na svoje vlastné ciele. A tie sú, ako je teraz jasné, dekapitovať cirkevnú hierarchiu pomalým menovaním biskupov a zároveň pomaly udusiť samotný katolicizmus.
Vďaka tomu všetkému Vatikán čínsko-vatikánsku dohodu obnovil v roku 2020 a potom opäť v roku 2022.
Vatikánski diplomati sa naďalej snažia zachovať si tvár, beláskavo priznáva že tajný pakt nebol “najlepšou možnou dohodou” a z jeho neúspechu obviňuje “čínsku vnútornú politiku”.
Čínska’vnútorná politika” sa však nezmenila. Komunistická strana Číny už dlho zavádza v Číne brutálnu diktatúru jednej strany a prenasleduje veriacich všetkých smerov.
Vatikán to vedel. Podzemnú Katolícku cirkev v Číne obetoval zbytočne.
Pápež František bude aj naďalej gumovať pečiatky, ktoré ČKS vyberá na biskupov. Urobiť niečo iné by znamenalo priznať, že jeho politika voči Číne zlyhala.
Slúžiaci Božích služobníkov sa stal, pokiaľ ide o Cirkev v Číne, služobníkom ČKS.
Steven W. Mosher je prezidentom Inštitútu pre výskum populácie a autorom Politicky nekorektného sprievodcu pandémiami.