pic-810x500.jpg

Seewald, Benediktov životopisec, kritizuje "autoritárskeho" pápeža Františka za podkopávanie katolíckej tradície

97
Kultúra smrti

Oficiálny životopisec Benedikta XVI. v novom rozhovore kritizoval pápeža Františka a obvinil ho zo snahy “vymaniť sa” z Tradície Cirkvi a varoval, že Františkove” nedávne kroky, vrátane vymenovania heterodoxného šéfa vatikánskej doktríny, môžu viesť k “potope”, ktorá “zničí” zvyšky kresťanstva v Európe.

Peter Seewald v zdrvujúcom rozhovore pre nemeckú webovú stránku kath.net vyčítal Františkovi, že v rámci čoraz “radikálnejšej”agendy smeruje k likvidácii odkazu Benedikta XVI.

Kontrastujúc Benedikta a Františka Seewald povedal, že prvý z nich “zdôrazňoval význam kontinuity a veľkých tradícií Katolíckej cirkvi bez toho, aby sa zároveň uzatváral do reforiem.”

“Reforma znamená zachovať v obnove, obnoviť v zachovaní, priniesť svedectvo viery s novou jasnosťou do temnoty sveta,” povedal Seewald. 

“František sa naopak chce vymaniť z kontinuity. A tým aj z doktrinálnej tradície Cirkvi,”obvinil. “Bolo možné pozorovať, že pápež František“sa vekom stal radikálnejším, alebo povedzme: odhalenejším.”

Seewald poukázal na Traditionis custodes, Františkov’ apoštolský list, ktorý výrazne obmedzuje tradičnú latinskú omšu a ruší dokument Benedikta XVI’Summorum Pontificum, ktorý kňazom dával široké povolenie sláviť starú omšu.

Traditionis custodes “bol ako bodnutie do srdca”pre Benedikta, ktorý sa o ňom dozvedel až z vatikánskych’novín, rozprával Seewald. “Jeho zdravie sa z toho už nikdy nezotavilo.”

“Krátko po jeho smrti mohli všetci vidieť, ako Bergoglio zrýchlil svoje tempo.”

Seewald obzvlášť odsúdil Františkovo’ vymenovanie arcibiskupa Victora Manuela Fernándeza za nového prefekta Dikastéria (predtým Kongregácie) pre náuku viery (CDF), najvyššieho doktrinálneho úradu Cirkvi. Kardinál Joseph Ratzinger, budúci pápež Benedikt XVI. viedol CDF 23 rokov za pápeža Jána Pavla II.

Fernández, ktorého František tiež menovaný kardinálom, povedal, že Cirkev by mohla “prehodnotiť” odmietnutie “požehnania” homosexuálnych zväzkov, argumentoval na podporu používania kondómov a napísal erotickú knihu o bozkávaní.

Vymenovanie Fernándeza do CDF ukazuje, že pápež František sa usiluje o “zničenie Benediktovho’dedičstva,” naznačil Seewald.

Po odvolaní bývalého prefekta CDF kardinála Gerharda Mülera, Benediktovho menovca, “pri prvej možnej príležitosti” František “teraz uvádza do funkcie človeka, ktorý okamžite ohlásil akúsi sebadeštrukciu”, povedal. Fernández “chce zmeniť Katechizmus, relativizovať výroky Biblie a dať do diskusie celibát,” poznamenal Seewald.

Nastupujúci šéf doktríny minulý týždeň naznačil revíziu jazyka Katechizmu o homosexualite, keď pre talianske noviny Quotidiano Nazionale povedal, že Katechizmus údajne spôsobuje “bolesť” v srdciach “ľudí”” Pápež František “by nepochybne použil iný jazyk,” povedal Fernández. 

Seewald tiež kritizoval list, ktorý František adresoval Fernándezovi pri jeho vymenovaní do CDF a v ktorom pápež tvrdil, že “harmonický rast” “rozdielnych myšlienkových prúdov” “zachová kresťanskú náuku účinnejšie než akýkoľvek kontrolný mechanizmus.”

“To znie nielen vágne, ale aj priam groteskne vzhľadom na dramatickú krízu Cirkvi na Západe,” komentoval pápežov životopisec. “Nejde ani tak o zachovanie učenia, ako o rastúce pochopenie pravdy ‘bez toho, aby sme sa zaviazali k jedinej forme vyjadrenia.’Jednoducho povedané: bez toho, aby sme sa zaviazali.”

V tom istom liste František odsúdil CDF za to, že predtým používala “nemorálne metódy,” poznámku, ktorú Seewald označil za skrytý útok na Benedikta XVI. s úmyslom “urobiť relativizmus nádejným.”

“Dikastérium, ktorému budete predsedať, v iných časoch prišlo k používaniu nemorálnych metód,” napísal František Fernándezovi. “Boli to časy, keď sa namiesto podpory teologického poznania sledovali možné doktrinálne omyly.”

“Ako by sa to nedalo chápať ako poklonkovanie bývalému prefektovi [CDF] Josephovi Ratzingerovi? Ako aj pokus o legitimizáciu zmeny kurzu,”odpovedal Seewald. “Vyhlásenie má za cieľ zdiskreditovať vysokú úroveň Kongregácie pod vedením kardinálov Mülera a Ratzingera, aby sa relativizmus stal nádejným.”

CDF pod vedením kardinála Ratzingera a neskôr pápeža Benedikta XVI. sa stala terčom ľavicových médií a disidentských katolíkov za to, že vyšetrovala a príležitostne odsudzovala kňazov a teológov, ktorí boli v rozpore s katolíckym učením. Kongregácia totiž viac ako rok vyšetrovala samotného Fernándeza po tom, ako ho v roku 2009 kardinál Jorge Bergoglio z Buenos Aires, terajší pápež František, vymenoval za rektora Pápežskej katolíckej univerzity v Argentíne.

“Kongregácia pre náuku viery mala doktrinálne obavy a Kongregácia pre výchovu ho považovala za nevhodného na takú dôležitú vedúcu pozíciu,” súvisí so Seewaldom. Bergoglio si však “vynútil” vymenovanie Fernandeza” za rektora a teraz “mu uvoľňuje cestu do Ríma tým, že nanovo definuje povinnosti prefekta Dikastéria pre vieru,” povedal.

Seewald poznamenal, že Fernández pôsobil aj ako Františkov duchovný autor, ale “pre prejavy, ktoré sú často celkom nezmyselné, alebo pre kontroverznú encykliku Amoris Laetitia,” ktorá “obsahuje prvky, ktoré kritici označili za ‘nečitateľné až múdre’ a ktoré podľa odborníkov hraničia s kacírstvom.”

“Najnovší vývoj poukazuje na skutočné pretrhnutie hrádze,” povedal. “A vzhľadom na dramatický úpadok kresťanstva v Európe to môže vyústiť do záplavy, ktorá zničí to, čo sa ešte udržalo.”

Benedikt XVI: katechon?

V jednom bode Seewald opísal pápeža Benedikta XVI. ako niečo podobné katechonu, sile, ktorú spomína svätý Pavol a ktorá dočasne “zadrží” Antikrista a príchod posledných časov (2 Tes 2, 7).

Nedávne správy z Vatikánu mu podľa Seewalda pripomenuli 2013 knihu talianskeho filozofa Giorgia Agambena, ktorý si Benedikta predstavoval ako akéhosi katechóna.

Seewald tiež pripomenul, že Benedikt ako mladý teológ “vo výklade Augustína rozlišoval medzi cirkvou bezbožných a cirkvou spravodlivých.” V eseji uverejnenej v roku 1956 budúci pápež písal, že “Antikrist patrí k Cirkvi, rastie v nej a s ňou až do veľkého rozdelenia, ktoré bude zavedené konečným zjavením.”

“Na tomto pozadí jeho odstúpenie nevyhnutne vyvolalo oddelenie ‘krásnej’ od ‘čiernej’ Cirkvi, to rozpätie, v ktorom sa oddeľuje pšenica od pliev,” uviedol Seewald.

A prezradil, že Benedikt “to zrejme videl rovnako.”

“Keď som sa ho opýtal, prečo nemôže“zomrieť, odpovedal, že musí zostať. Ako pamätník autentického Ježišovho posolstva, ako svetlo na vrchu. ‘Nakoniec Kristus zvíťazí,’ dodal,” potvrdil Seewald.

František ‘autoritatívny vládca’

V protiklade k mediálnemu vykresľovaniu Františka ako “pápeža milosrdenstva” Seewald odsúdil Františkov’ “autoritatívny” štýl a to, ako pontifik “zosadil ľudí, ktorí sa mu nepáčili.”

“Bergoglio vedel, že v teologickej brilantnosti a noblese nemôže držať sviečku Ratzingerovi,” uviedol. “Sústredil sa na efekty a podporovali ho médiá, ktoré sa nechceli pozerať príliš zblízka, aby nemuseli vidieť, že za pápežom, ktorý bol vykresľovaný ako otvorený a pokrokový, sa skrýva niekedy veľmi autoritatívny vládca, keď Bergoglia poznali už v Argentíne.”

Aj keď Seewald povedal, že pápež František naňho spočiatku “zapôsobil” svojou “angažovanosťou pre chudobných” a utečencov, “udivená verejnosť si všimla, že Bergoglio nedodržal mnohé zo svojich sľubov … stále si protirečil, a tak vyvolával značný zmätok.”

“K tomu sa pridali mnohé prípady, keď vládol tvrdo, zosadzoval ľudí, ktorých nemal rád, a zatváral cenné inštitúcie vytvorené za Jána Pavla II,” uviedol životopisec. 

Seewald uviedol príklad Františkovho zaobchádzania s osobným tajomníkom Benedikta XVI. arcibiskupom Georgom Gansweinom, ktorému František minulý mesiac nariadil odísť z Vatikánu.

“Robí ho to neuveriteľným,”poznamenal Seewald. “Nie je možné s Bibliou v ruke neustále hovoriť o bratskej láske, vzájomnej úcte a milosrdenstve a zároveň tieto cnosti pošliapavať. Brutalita a verejné poníženie, s akým bol odkopnutý zaslúžilý človek ako Gänswein, nemá obdobu. Dokonca nebol dodržaný ani zvyk povedať odchádzajúcemu zamestnancovi slovo vďaky, ako je to zvykom v najmenšej spoločnosti.”

“Pápež znížil hodnosť Gänsweina, ale myslel tým toho, koho Gänswein predstavuje.”

Pápež František vyvolal vlani pobúrenie aj tým, že odstránil Biskup Daniel Fernández Torres z diecézy Arecibo v Portoriku bez riadneho kanonického procesu a dokonca bez vysvetlenia. Vatikán dodnes neuviedol dôvod tohto kroku, ktorý bol údajne spôsobený nesúhlasom konzervatívneho biskupa’s mandátmi COVID jab. František sa agresívne zameral na tradičné riadov a skupín, ako aj okrem potláčania latinskej omše. 

Pápež zároveň propagoval otvorene heterodoxných prelátov, ako je arcibiskup Fernández, a umožnil biskupom v Nemecku a Belgicku schváliť “požehnania” pre homosexuálne zväzky a verejne odmietnuť katolícke učenie bez trestu. 

Mimo to Seewald poukázal na to, že František aj Fernández chránili klerikov obvinených z páchania alebo krytia sexuálneho zneužívania. 

Fernández súhlasil s prevzatím funkcie prefekta CDF až po tom, čo ho pápež František “ubezpečil, že sa nebude musieť zaoberať sexuálnym zneužívaním v Cirkvi,” povedal Seewald. “Aj tu je jasný rozdiel v orientácii. Kým Fernándezová odmietla zodpovednosť za zneužívanie, Ratzinger ju ako prefekt pritiahol do svojej oblasti, pretože videl, že zločiny sa zametajú pod koberec a obete sa nechávajú na pokoji,” poznamenal. 

“Fernándezová však nie je v tejto téme čistým štítom,” pokračoval a citoval zprávy, že Fernández ako arcibiskup argentínskej La Platy kryl najmenej 11 prípadov zneužívania zo strany duchovných.

Pápež František zasa osobne vymenoval zneucteného belgického kardinála Godfrieda Daneelsa do vatikánskej Synody o rodine’po tom, ako bol Danneels prichytený pri krytí sexuálneho zneužívania detí, pripomenul Seewald.

“Danneels bol jednou z hybných síl takzvanej ‘Saint Gallenskej mafie,’ skupiny kardinálov, ktorá chcela presadiť Bergoglia za pápeža už na konkláve v roku 2005, čo sa jej takmer podarilo,” povedal. 

“František nemal problém vymenovať do vatikánskych orgánov aj známeho násilníka Theodora McCarricka, bývalého washingtonského arcibiskupa,” dodal. “Benedikt XVI. proti McCarrickovi zakročil, zatiaľ čo František ho poveril rokovaniami s Čínskou ľudovou”republikou. Tie viedli k dohode, na základe ktorej bola podzemná Katolícka cirkev, ktorú ešte podporoval Benedikt XVI. podriadená štátnym orgánom.”

“Odvtedy v čínskych”kostoloch visia transparenty s nápismi ako ‘Milujte komunistickú stranu”,” povedal Seewald s tým, že pápež František nedávno potvrdil čínskej vláde’vymenovanie biskupa do šanghajskej diecézy.

Vzdor Františkovi’snahám pretvoriť Cirkev na svoj obraz, Seewald vyjadril nádej: “Duch Svätý má v tom stále slovo. A mnohí, ktorí sa dnes radujú, že František sa zbavuje Benediktovho’dedičstva, by zajtra mohli horko plakať.”