burke-kung-810x500.jpg

Kardinál Burke: Burke: Čínski komunisti sa "vzbúrili proti Bohu" a "kruto prenasledujú" katolíkov

48
Kultúra smrti

Komunistická strana Číny (KSČ) sa stala terčom novej kritiky za zaobchádzanie s katolíkmi v krajine, keďže kardinál Raymond Burke nedávno predniesol homíliu, v ktorej odsúdil “pokračujúce prenasledovanie veriacich katolíkov v Číne” zo strany vlády.

Kardinál’ostro odsúdil čínske úrady, čo bolo súčasťou jeho homílie počas nedávnej svätej omše, ktorú celebroval koncom júla za prenasledovaných duchovných a veriacich podzemnej Katolíckej cirkvi v Číne.

Svätá omša, ktorá sa konala v stamfordskej Bazilike svätého Jána Evanjelistu, bola votívnou omšou Panny Márie Pomocnice kresťanov, pričom kardinál sa pravidelne dovolával príhovoru Panny Márie zo Še-šanu, Matky Číny.

Kardinál Burke vyzval zhromaždenie, aby sa modlilo za Cirkev v Číne, a poznamenal, že čínski katolíci “trpia neúprosným prenasledovaním zo strany vlády, ktorá sa už desaťročia búri proti Bohu a jeho vtelenému Synovi, nášmu Pánovi Ježišovi Kristovi, a kruto prenasleduje jeho deti, údy Kristovho mystického tela.”

Odvolával sa aj na’ “jednostranné menovanie” čínskych úradov nového biskupa Šanghaja — pričom ČKS presunula biskupa Shen Bina z jeho Vatikánom schváleného sídla Haimen na čelo šanghajskej diecézy a odvolala pritom doterajšieho šanghajského biskupa schváleného Vatikánom.

“Práve v týchto dňoch,” povedal Burke, “sme boli svedkami úplného pohŕdania komunistickej vlády Číny Katolíckou cirkvou pri jej jednostrannom vymenovaní biskupa Šanghaja, stolice, o ktorú sa kedysi staral svätý biskup kardinál Ignác Kung, bez akéhokoľvek rešpektu k úradu nástupcu svätého Petra.”

Takýto “spôsob menovania je do očí bijúcim príkladom pokračujúceho prenasledovania veriacich katolíkov v Číne, ktorí sú verní Petrovmu stolcu, a preto odmietajú kontrolu Cirkvi vládou, ktorá otvorene a bezostyšne odmieta akúkoľvek formu náboženstva,” dodal. V posledných týždňoch pápež František následne potvrdil vymenovanie biskupa Shena do Šanghaja, čo sa javilo ako pokus zachovať si tvár po tom, čo čínske úrady tak účinne zbavili Vatikán výkonu jeho moci.

Ak zástancovia tajnej dohody Vatikánu’s Pekingom obhajovali dohodu ako spôsob, ako pokročiť v budovaní vzťahov s Čínou, emeritný hongkonský biskup kardinál Joseph Zen ju opakovane ostro kritizoval. Dohodu označil za “neuveriteľnú zradu” čínskych”katolíkov a obvinil Vatikán z “zapredania” čínskych katolíkov.

Burke zopakoval tento názor a vyhlásil, že “vyjadrujeme solidaritu s veriacimi katolíkmi v Číne, ktorí sú kvôli neúprosnému prenasledovaniu zo strany vlády’podzemnou cirkvou.”

V tejto súvislosti Burke vyzdvihol “hrdinské svedectvo” kardinála Kunga, bývalého šanghajského biskupa, ktorý bol 30 rokov väznený ČKS kvôli tomu, že odmietol viesť schizmatickú “Vlasteneckú” cirkev riadenú štátom. Zomrel vo veku 98 rokov v Stamforde v štáte Connecticut a jeho pohreb sa konal v tej istej bazilike, v ktorej kardinál Burke slúžil svätú omšu.

Nadácia Cardinal Kung Foundation, pomenovaná na jeho počesť, sa v súčasnosti rôznymi spôsobmi snaží pomáhať podzemným katolíkom v komunistickej Číne a zasadzuje sa aj za kanonizáciu kardinála Kunga.

Život zosnulého kardinála’je dnes viac ako presvedčivý, keď je toľko verných katolíkov v Číne denne vystavených prenasledovaniu a smrti pre svoju vernosť Kristovi a jeho vikárovi na zemi, rímskemu pápežovi,” povedal Burke. 

Kungov’život a smrť, povedal Burke, “nás inšpirujú a posilňujú, aby sme zostali pevní proti dnešným pokusom, ako sa to stalo v minulosti, poprieť Krista Kráľa ako jedinú pravú hlavu a pastiera Cirkvi a urobiť z Cirkvi národný subjekt, podriadiť ju istým spôsobom správe národa alebo národného orgánu, dokonca národnej skupiny biskupov.”

Kým čínske úrady v mene “vlastenectva” vykonávali nad Katolíckou cirkvou svoju kampaň kontroly a “sinifikácie”, Burke takúto predstavu odsúdil. 

Cirkvi vládne jedine Kristus, ktorý je jej Ženíchom, jej Hlavou a Pastierom, podľa ústavy, ktorú jej božsky dal počas svojho verejného pôsobenia a prostredníctvom svojho spasiteľného umučenia, smrti, zmŕtvychvstania a nanebovstúpenia, zveriac ju do pastierskej starostlivosti apoštolov a ich nástupcov, biskupov, pod ich hlavou, svätým Petrom, kniežaťom apoštolov, a jeho nástupcom, rímskym pápežom.

Dalej obhajoval Cirkev ako už “vlasteneckú podľa božského zákona vpísaného do každého srdca, pretože učí svojich členov uctievať jedine Boha a uvádzať božský kult do praxe poslušnosťou mravnému zákonu, vrátane prikázania ctiť si’rodičov a svoju’vlasť.”

 Cirkev je vlastenecká, ale neexistuje niečo také ako vlastenecká Cirkev v tom zmysle, že by sa Cirkev stala štátnym subjektom a podriadila sa správe štátu. Keď bol vtedajší biskup Kung niekoľko mesiacov po svojom zatknutí 8. septembra 1955 predvedený pred dav v Šanghaji, aby sa verejne priznal k svojim tzv. zločinom, jednoducho vyhlásil: “Nech žije Kristus!”

Kardinál Burke tiež vyzdvihol príklad kardinála Zena ako “neúnavného pastiera dnešných katolíkov v Číne, ktorí zostávajúc verní Kristovi a jeho Cirkvi, trpia prenasledovaním zo strany ateistickej komunistickej vlády.”

Zatiaľ čo Zen verejne odsúdil dohodu medzi Vatikánom a Čínou, pápež František a kardinál štátny sekretár Pietro Parolin túto dohodu dôsledne obhajovali. V prvej obhajobe dohody zašiel pápež František tak ďaleko, že ju označil za vytvorenie “novej kapitoly Katolíckej cirkvi v Číne.” 

Dohoda však viedla k zvýšenému nárastu náboženského prenasledovania, čo komisia amerického Kongresu pre Čínu označila za priamy dôsledok dohody. Vo svojej správe za rok 2020 komisia napísala, že prenasledovanie, ktorého sme svedkami, je “intenzity, akú sme nevideli od kultúrnej revolúcie.”