RÍM, 11. mája 2012 (LifeSiteNews.com) – Na pozadi inštitucionalizovanej opozície voči katolíckemu učeniu na väčšine amerických katolíckych univerzít pápež, Benedikt XVI. na návšteve amerických biskupov povedal, že katolícke univerzity sa potrebujú vrátiť k tomu, aby boli baštami pravej viery proti čoraz nepriateľskejšiemu a agresívnemu sekulárnemu svetu.
Hoci sa už vykonali nápravy, pápež Benedikt XVI. povedal, že „je potrebné spraviť ešte mnoho“, zvlášť „v takých podstatných oblastiach, ako je súlad s kanónom 812 Kódexu kánonického práva." Ten nariaďuje, že profesori teológie na katolíckych univerzitách majú byť verní učeniu cirkvi.
V kanóne 218 sa píše: „Tí, ktorí sa venujú posvätným disciplínam, požívajú oprávnenú slobodu bádania, ako aj rozvážneho prejavovania svojej mienky v tých veciach, v ktorých sú znalcami, pri zachovaní náležitej poslušnosti voči magistériu Cirkvi.“
„Nedostatočný pokrok,“ povedal pápež, „bol vytvorený zmätkom prípadov zjavného nesúhlasu medzi akademikmi a biskupmi. Takýto nesúlad škodí svedectvu cirkvi a ako skúsenosť ukázala, môže byť ľahko zneužitý na ohrozenie jej právomoci a slobody.“
V tejto chvíli, uprostred boja amerických biskupov s pokusom Obamovej vlády prikázať preplácanie umelej antikoncepie katolíckym inštitúciam, je otázka náboženskej slobody najdôležitejším problémom. Dokonca keď americkí biskupi bojovali proti Obamovmu príkazu, významné katolícke organizácie mu vyjadrili svoju podporu, čím podkopali snahy biskupov. Najnovšie univerzita v Georgetowne, katolícka jezuitská univerzita, pozvala Kathleen Sebelius, ministerku zdravotníctva a sociálnych vecí a autorku príkazu na kontrolu pôrodnosti ako slávnostného prednášajúceho pri udeľovaní diplomov.
Pápež nazval potrebu reformovať katolícke univerzity „najnaliehavejšou výzvou, ktorej čelí katolícka komunita“ v USA.
„Katolícka identita, a to nielen na univerzitnej úrovni, znamená oveľa viac ako vyučovanie náboženstva alebo len kaplanstvo v univerzitnom campuse.“
„Až príliš často sa zdá, že katolícke školy a univerzity zlyhali v úsilí priblížiť študentom ich vieru,“ pokračoval Benedikt XVI.
Po celé desaťročia od 60.-tych rokov väčšina katolíckych univerzít v USA a po celom svete menila svoje zameranie z bášt katolíckej viery proti sekularizmu vonkajšieho sveta, aby ladila s duchom času, zvlášť v oblastiach sexuálnej morálky. Väčšina kritikov súhlasí, že táto zmena na katolíckych univerzitách bola zdrojom a motorom všeobecnejšej zmeny v rovnakom smere v cirkevných inštitúciách a medzi laikmi po celom svete.
V posledných rokoch sa táto zmena smerom k sekularistickej orientácii ukázala hlavne v tichu katolíckych univerzít alebo dokonca ako otvorená podpora najprv používania antikoncepcie, potom legálneho potratu, homosexuálneho správania a najnovšie eutanázie.
Pohyb amerických katolíckych univerzít smerom od učenia cirkvi o sexuálnych otázkach začal byť vo verejnosti viditeľný v roku 1967, keď Fr. Charlesa Currana, bývalého teologického poradcu alebo „perita“ na druhom Vatikánskom koncile, opäť uviedli do funkcie profesora na Americkej katolíckej univerzite potom ako ho vyhodili za oponovanie katolíckemu učeniu o umelej antikoncepcii.
Curran, ktorému Vatikán odmietol vyučovanie katolíckej teológie a teraz učí na metodistickej univerzite, sa stal nositeľom novej, aktualizovanej a veľmi sekularizovanej verzie katolicizmu, keď bol v roku 1968 spolu s 600 ďalšími teológmi autorom otvoreného listu formálne nesúhlasiaceho s encyklikou o antikoncepcii pápeža Pavlom VI. Humanae Vitae.
Táto nová a čoraz populárnejšia verzia katolicizmu sa stala veľmi módnou, najprv na vzdelávacej inštitúcii, Americkej katolíckej univerzite, vlajkovej lodi americkej katolíckej cirkvi, potom na väčšine cirkevných najvýznamnejších univerzít, seminárov a konventov. Odtiaľ sa myšlienka „lojálneho nesúhlasu“ s katolíckym intelektuálnym zriadením rozšírila do politického sveta vedúc nakoniec k príchodu katolíckych politikov hlásajúcich „právo voľby“, ktorí teraz prezentujú väčšinu katolíkov vo verejnom živote.
V momentálnom veľmi spolitizovanom prostredí od reakcie amerických biskupov proti antikoncepčnému rozkazu Obamovej vlády začali niektoré americké univerzity ustupovať od plnej podpory sekularistického programu.
Na adresu katolíckych akademických lojalistov na františkánskej univerzite v Steubenville prezident Cardinal Newman Society (Spoločnosti kardinála Newmana) J. Reilly povedal, že návrat ku katolíckej viere je ďaleko od toho, aby bol obnovou pre „katolícke ghetto“, ale by mohol vytvoriť silnú líniu obrany náboženskej slobody v USA.
„Je pochybné, či očividná pretvárka katolíckych univerzít, charít, škôl a iných inštitúcií – ktoré môžu nesúhlasiť s učením cirkvi alebo mohli stlmiť svoju náboženskú identitu pri hľadaní postavenia a federálnych fondov – zníži verejnú sympatiu pre skupiny, ktorých práva sú ohrozené,“ povedal Reilly.
„Niet pochýb o tom, že hrozby voči katolíckej náboženskej slobode sú mylné. Ale je zlyhaním cirkvi odpovedať adekvátne na nesúhlas, jasne rozlíšiť katolícku od sekulárnej identity, ktorá ohrozuje dokonca najvernejšie katolícke apoštoláty živením podozrenia voči kultúre už podozrievavej voči cirkvi,“ pokračoval.
Reillyho postrehy sú v súlade s predošlým odkazom pápeža Benedikta XVI. počas tohtoročnej návštevy amerických biskupov. Keď sa v januári prihovoril biskupom z Baltimoru a Washingtonu, povedal: „Legitímne odlúčenie cirkvi a štátu nemôže znamenať, že cirkev bude o niektorých veciach mlčať, ani že sa štát môže rozhodnúť, že sa nebude angažovať alebo, že sa v ňom nebudú angažovať a rozhodovať aktívni veriaci o hodnotách, ktoré budú formovať budúcnosť národa.“
Poznamenal, že financovanie amerického politického „konsenzu“ politickej, spoločenskej a náboženskej slobody „erodovalo značne tvárou v tvár silných nových kultúrnych prúdov“, ktoré sú „priamo proti základnému morálnemu učeniu židovsko – kresťanskej tradície“ a „čoraz nepriateľskejšie kresťanstvu ako takému.“