Bp-Schneider-LSN-810x500.jpg

Biskup Schneider: Pius X. odsúdil modernizmus, ktorý sa "naplnil vo všetkých svojich ničivých dôsledkoch

0
Kultúra smrti

Biskup Athanasius Schneider, pomocný biskup kazašskej Astany, láskavo poskytol portálu LifeSite rozhovor o svojej novej knihe Útek pred kacírstvom:

V tomto novom rozhovore (celý text nájdete nižšie) prelát hovorí o atmosfére herézy a relativizmu v našej dnešnej Cirkvi. “Vládne tu bezohľadný relativizmus,” hovorí a ďalej vysvetľuje, že “filozofický a teologický modernizmus,” ako ho odsúdil pápež Pius X. na začiatku 20. storočia, “sa v živote dnešnej Cirkvi realizoval vo všetkých svojich ničivých dôsledkoch.”Biskup Schneider ďalej hovorí: “Ba čo viac, dokonca aj vysokopostavené cirkevné autority v našich dňoch podporujú tento modernizmus rôznymi vyhláseniami a oficiálnymi aktmi.”Ako “najlepší príklad” tohto modernizmu uvádza vatikánsky dokument Fiducia supplicans z roku 2023, “ktorý povoľuje požehnanie cudzoložných a sodomitských párov, ktoré spolu žijú vo verejnom a objektívne hriešnom zväzku.”

Na otázku, čo je koreňom dnešných’heréz, Schneider odpovedá: “Koreňovou herézou našej doby je relativizmus v jeho hegeliánskych charakteristikách. To znamená, že [tvrdí], že nemôže existovať pravda, ktorá by bola objektívne vždy a všade sama osebe pravdivá. Pravda je v konečnom dôsledku vytvorená človekom a prostredníctvom historického vývoja."”

LifeSite sa biskupa Schneidera opýtal aj na vzťah medzi skazou v osobnom živote niekoho’a rozvojom herézy, ako sa to ukázalo v prípade kráľa Henricha VIII. Henrich bol kedysi silným obhajcom katolíckej viery, ale bral si milenky a rozišiel sa s Cirkvou, keď nemohol dosiahnuť anulovanie svojho manželstva s Katarínou Aragónskou. Po jeho legálnom manželstve s Annou Boleynovou nasledovali ďalšie štyri. Biskup Schneider, ktorý je nemeckého pôvodu, si na adresu protestantských hnutí v Európe v tom čase poznamenal: “Protestantskú revolúciu v Európe v 16. storočí uskutočnili takmer výlučne mravne skazení duchovní.” Toto tvrdenie vysvetľuje tým, že vo väčšine prípadov v tom čase došlo k “mravnej skazenosti, t. j. skrytý alebo verejný necudný život, bola príčinou, ktorá viedla týchto duchovných k intelektuálnej skazenosti, pretože v nových heretických teóriách videli ospravedlnenie svojej nevery voči sľubu celibátu (ako kňazi) alebo slávnostnému sľubu čistoty (ako rehoľníci).”

Boh nepochybne dopúšťa existenciu heréz, aby priniesol väčšie dobro. Medzi tieto dobrá patrí aj viditeľná vernosť niektorých katolíkov – duchovných i veriacich. Tak ako niekoľkí, ktorí stáli pri kríži a dodnes sú chválení za vernosť Kristovi, aj tí, ktorí zostávajú verní Kristovmu učeniu’sú dnes majákom svetla. Slovami biskupa Schneidera: “Bojovať proti heréze je skutočne vznešený a nezištný čin, výraz autentickej lásky k blížnemu”

LifeSite ďakuje biskupovi Schneiderovi za jeho vlastnú vernosť, jasnosť a lásku v našich ťažkých časoch. Zároveň mu ďakujeme za poskytnutie tohto rozhovoru.

Prosíme, pozrite si tu celý rozhovor:

LifeSite: Čo bolo motívom na vydanie knihy Útek z herézy?

Biskup Atanáz Schneider (AS): Vydanie knihy Útek z herézy bolo motívom na vydanie tejto knihy: V dnešnej dobe prechádzame krízou Cirkvi, v ktorej každý intelektuálne poctivý človek môže konštatovať, že v nej panuje takmer úplná doktrinálna, morálna a liturgická anarchia, situácia, ktorú možno opísať ako zásobáreň heréz, protirečení, sofizmov a myšlienkových akrobatík. Keď sa niekto v dnešnej Cirkvi postaví za tradičnú pravdu viery a jej trvalú platnosť, povie sa mu: “Máš pravdu!” A keď niekto iný v Cirkvi popiera tú istú pravdu alebo ju relativizuje, povie sa mu: “Aj ty máš pravdu!” A keď potom niekto tretí vysloví logicky správnu poznámku: “Tomu nerozumiem”ako je možné, že Cirkev vyznáva pravdu a zároveň dovoľuje ľuďom túto pravdu beztrestne popierať?” Tento človek potom dostane túto cynickú odpoveď: “Aj ty máš pravdu!" ” Vládne tu bezohľadný relativizmus.

Filozofický a teologický modernizmus, ktorý pápež Pius X. odsúdil pred viac ako sto rokmi, sa v živote Cirkvi našich dní realizoval vo všetkých svojich ničivých dôsledkoch. Ba čo viac, dokonca aj vysokopostavené cirkevné autority v našich dňoch tento modernizmus rôznymi vyhláseniami a oficiálnymi aktmi podporujú. Najlepším príkladom je dokument Fiducia supplicans, ktorý povoľuje požehnanie cudzoložných a sodomitských párov, ktoré spolu žijú vo verejnom a objektívne hriešnom zväzku. A pri tom všetkom sa zodpovedné osoby Svätej stolice snažia, aby ľudia uverili, že napriek výrazu “požehnanie páru,” sa nepožehnáva vzťah, ale dve osoby, ktoré tento pár tvoria, čím sa vzpierajú logike, poburujú rozum a klamú celú Cirkev a svet.

Najmä aktuálne sú nasledujúce slová, ktorými pápež Pius X. charakterizoval modernizmus: “Mali by sme ho definovať ako syntézu všetkých heréz. Keby sa niekto pokúsil o úlohu zhromaždiť všetky bludy, ktoré sa vynorili proti viere, a sústrediť šťavu a podstatu všetkých do jedného, nemohol by uspieť lepšie, ako sa to podarilo modernistom. Nie, dokázali viac, pretože, ako sme už naznačili, ich systém znamená zničenie nielen katolíckeho náboženstva, ale celého náboženstva. S dobrým dôvodom im racionalisti tlieskajú, pretože tí najúprimnejší a najúprimnejší medzi racionalistami modernistov vrelo vítajú ako svojich najcennejších spojencov” (encyklika Pascendi z 8. septembra 1907).

LSN: Prečo Boh občas dovolí, aby v Cirkvi prekvitala heréza?"

AS: Svätý Pavol napísal tieto záhadné slová: “Musia byť aj herézy, aby sa aj tie, ktoré sú schválené, ukázali medzi vami” (1 Kor 11, 19). Svätý Augustín hovorí, že Boh je taký dobrý, že by v žiadnom prípade nedopustil zlo, ak by nebol natoľko mocný, aby z každého zla mohol vyťažiť nejaké dobro (pozri Enchiridion, 11). Prostredníctvom heréz sa prejavujú aj tí, ktorí sú dobrými a pevnými kresťanmi, a ich viera ešte viac vyniká. Svätý Tomáš Akvinský hovorí, že “heretik je ten, kto pohŕda disciplínou viery, ktorú mu odovzdal Boh, a tvrdohlavo nasleduje svoj vlastný omyl. Tvrdohlavosť, s akou niekto odmieta úsudok Cirkvi vo veciach týkajúcich sa viery priamo alebo nepriamo, robí z človeka heretika. Takáto tvrdohlavosť vychádza z pýchy, ktorou človek uprednostňuje vlastné pocity pred celou Cirkvou” (Komentár 1 Kor., č. 627). A svätý Augustín ďalej vysvetľuje: “Kým horúci nepokoj heretikov vyvoláva otázky o mnohých článkoch katolíckej viery, nutnosť ich obhajoby nás núti aj k ich presnejšiemu skúmaniu, aj k ich jasnejšiemu pochopeniu, aj k ich horlivejšiemu ohlasovaniu; a otázka, ktorú nastoľuje protivník, sa stáva príležitosťou na poučenie”  (Mesto Božie, 16, 2). Zlé existujú v Cirkvi, hovorí svätý Augustín, buď preto, aby sa veriaci cvičili v trpezlivosti, alebo aby napredovali v múdrosti (pozri tamže).

LSN: Aké sú dnes hlavné herézy v Katolíckej cirkvi? Môžete poukázať na koreňovú herézu našich čias?

AS: Koreňovou herézou našich čias je relativizmus v jeho hegeliánskej charakteristike. To znamená, že [zastáva názor, že] nemôže existovať pravda, ktorá by bola objektívne vždy a všade sama osebe pravdivá. Pravda je v konečnom dôsledku vytvorená človekom a prostredníctvom historického vývoja. Pravda sa neustále vyvíja a následne môže existovať koexistencia pravdy a jej protikladu a z protikladu sa nakoniec stáva nová syntéza. V konečnom dôsledku je takýto myšlienkový postoj vzburou proti skutočnosti a Bohu Stvoriteľovi, ktorý je Pravda.

LSN: Aké sú praktické dôsledky herézy v Cirkvi?

AS: Heréza je ako anestetický jed, ktorý v malých dávkach zatemňuje nadprirodzené svetlo viery, značne oslabuje morálnu silu v odolávaní hriechu a nerestiam, [a] zvyšuje egocentrizmus a duchovnú pýchu, t. j.t. j. ničí pravú pokoru a svätosť.

PREČÍTAJTE SI: Biskup Schneider: ‘LGBTQ loby,’ svetské mocnosti stoja za dokumentom pápeža Františka’ o homosexuálnom ‘požehnaní’

LSN: Je ťažšie vyliečiť intelektuálnu skazu v duši človeka’ako morálnu skazu? Alebo sa často môže stať, že pri koreni herézy je počiatočná morálna skazenosť/hriech (ako napríklad možno u kráľa Henricha VIII.)?

AS: Intelektuálna skazenosť má svoj pôvod nakoniec v pýche, ktorá väčšinou zaslepuje intelekt človeka’a zatvrdzuje jeho vôľu v tvrdohlavosti a vzbure. Intelekt radí a pohýna vôľu, aby konala konkrétny čin. Preto intelektuálna a morálna korupcia spolu súvisia a sú navzájom usporiadané. Kacírstvo je bezprostrednejšie spojené s pýchou, zatiaľ čo nemorálnosť často pramení zo slabosti vôle a ilúzie zdanlivých dobier.

Kráľ Henrich VIII. bol známym historickým príkladom prevahy neresti nad pravdou. Hoci prenasledoval protestantskú herézu, jeho morálna skazenosť ho viedla k tomu, že v praxi popieral božskú pravdu o pápežskom prvenstve. Protestantskú revolúciu v Európe v 16. storočí takmer celú uskutočnili morálne skazení duchovní. Vo väčšine prípadov bola morálna skazenosť, t. j. skrytý alebo verejný necudný život, príčinou, ktorá viedla týchto duchovných k intelektuálnej skazenosti, pretože v nových heretických teóriách videli ospravedlnenie svojej nevery voči sľubu celibátu (ako kňazi) alebo slávnostnému sľubu čistoty (ako rehoľníci).

V antickej Cirkvi sa heréza vnímala ako porušenie panenstva Cirkvi. Svätý Hegesipp, kresťanský autor z 2. storočia, povedal, že až do príchodu herézy zostala Cirkev čistou a neporušenou pannou. A svätý Vincent z Lerins (5. storočie) uviedol, že keď sa raz pripustí intelektuálna skazenosť herézy “tam, kde predtým bola svätyňa čistej a nepoškvrnenej pravdy, bude odteraz bordel bezbožných a nízkych bludov” (Commonitorium, kap. 23). Aké poučné a aktuálne sú tieto slová!

LSN: Ako sa dá najúčinnejšie bojovať proti heréze?

AS: Človek môže bojovať proti heréze nepriamo a nepriamo, tým, že ukáže krásu pravdy, pretože krása je príťažlivá sama osebe. Avšak vzhľadom na zranenosť ľudskej prirodzenosti, ktorá je náchylná na zlo, a na neprestajný vplyv diabla, klamára a otca lži, ako aj jeho ľudských spojencov, treba proti heréze bojovať aj výslovne a priamo. Jedna z hlavných úloh Cirkvi teda spočíva v ochrane ľudí pred jedom herézy, pretože heréza má ničivý účinok ako epidémia. Bojovať proti heréze je skutočne vznešený a nezištný čin, výraz autentickej lásky k blížnemu. Keď sú pápeži a biskupi v boji proti herézam nedbalí a ľahostajní, podobajú sa nezáujmu a nečinnosti lekára tvárou v tvár šíriacej sa epidémii.

LSN: Čo sa pokazilo, keď sa pápež Pius X. snažil bojovať proti heréze modernizmu? Nežil dosť dlho na to, aby ju úplne vyhubil, alebo, ako hovoria niektorí kritici, postupoval nesprávnym spôsobom?

AS: Pápež Pius X. odkázal Cirkvi jeden z najdôležitejších dokumentov v dejinách Cirkvi, t. j. encykliku Pascendi Dominici Gregis, ktorá obsahuje majstrovské vyloženie a vyvrátenie modernizmu, rezervoára a syntézy všetkých heréz. Počas pontifikátu Pia X. zostali modernisti skrytí vo svojich dierach a potom začali pomaly vychádzať von prostredníctvom cirkevnej osobnej politiky.

Existujú určité náznaky, že pápež Pius X. nebol vždy dostatočne ostražitý pri výbere kandidátov na kardinálov. Nominácia arcibiskupa Giacoma della Chiesa len tri mesiace pred smrťou Pia X. sa ukázala ako osudová, pretože ako žiak známeho liberálneho kardinála Rampollu sa stal ako pápež Benedikt XV. nástupcom Pia X. Nebolo tajomstvom, že arcibiskup Giacomo della Chiesa nesúhlasil s nekompromisnou politikou Pia X. Za pontifikátu Benedikta XV’sa začala znižovať potrebná starostlivosť a ostražitosť pri výbere kandidátov na biskupský a kardinálsky stolec a počas nasledujúcich pontifikátov pomaly pripravovala pôdu pre situáciu na začiatku Druhého vatikánskeho koncilu, keď už bola veľká väčšina episkopátu nakazená nekritickými sympatiami k teologickému liberalizmu.

LSN: Mohli by ste nám povedať o niektorých príkladných postavách v dejinách Cirkvi, ktoré úspešne bojovali proti heréze?

AS: Prvý nekompromisný bojovník proti heréze bol sám náš Pán Ježiš Kristus, ktorý povedal: “Kto poruší jedno z týchto najmenších prikázaní a bude tak učiť ľudí, bude sa nazývať najmenším v nebeskom kráľovstve” (Mt 5, 19). Svätý Pavol bol príkladnou postavou v boji proti kacírstvu, napríklad: “Človek, ktorý je kacír, po prvom a druhom napomenutí, vyhni sa: Vediac, že ten, kto je taký, je zvrhlý a hreší, odsúdený vlastným úsudkom” (Tít 3, 10-11), a: “Napomínajte ich ostro, aby boli zdraví vo viere” (Tít 1, 13). Apoštol svätý Ján, milovaný učeník, bol neúprosný voči heréze, napríklad: “Ak k vám niekto príde a neprinesie toto učenie, neprijímajte ho do domu ani ho nezdravte. Lebo kto ho pozdravuje, obcuje s jeho zlými skutkami” (2 Jn 10-11).

Učeníci apoštola Jána, svätý Polykarp zo Smyrny a svätý Irenej Lyonský, zdedili po ňom odvážny odpor voči heréze a heretikom. Svätý Polykarp absolútne netoleroval heretikov. Raz sa v Ríme stretol s heretikom Markionom, ktorý sa Polykarpa opýtal, či vie, kto je. Svätý Polykarp mu odpovedal: “Áno, viem, že si prvorodený satan” (pozri Eus. H.e. 4, 14). Svätý Irenej Lyonský svojím nesmrteľným dielom “Proti všetkým herézam” (Adversus haereses) preukázal veľkú službu Cirkvi, keď v 2. storočí bil na poplach v súvislosti s prenikaním heretikov do života Cirkvi. Svätý Ignác Antiochijský, apoštolov žiak, ktorý bol biskupom v 1. storočí, často varoval veriacich týmito slovami: “Utekajte od týchto bezbožných heréz, lebo sú to diablove výmysly” (Ad Trall., 10). Tieto slová som prevzal ako názov svojej knihy.

Všetci veľkí svätci boli rozhodnými bojovníkmi proti herézam. Jedným z najznámejších a najzaslúžilejších z nich bol svätý Atanáz, o ktorom sa hovorí, že keď mu oznámili, že celý svet je proti nemu, pokiaľ ide o jeho názor na Kristovo’plné božstvo, odpovedal: “Potom som proti svetu”; Z toho vznikol výraz “Atanáz contra mundum”. Celý kňazský a biskupský život svätého Augustína’bol naplnený neúnavným bojom proti schizme (donatizmu) a heréze (manicheizmu, pelagianizmu). Svätý František Saleský, ktorý je známy ako svätec miernosti, “svätý džentlmen”, bol vynikajúcim bojovníkom proti herézam. Pápež Pius XI. o svätom Františkovi napísal: “Zdá sa, že ho Boh poslal osobitne bojovať proti herézam, ktoré splodila reformácia. Práve v týchto herézach objavujeme počiatky toho odpadnutia ľudstva od Cirkvi, ktorého smutné a katastrofálne následky až do dnešnej hodiny odsudzuje každý spravodlivý rozum” (encyklika Rerum omnium perturbationem, 26. januára 1923).

PREČÍTAJTE SI: Apelácia kňazom: Odolajte ‘požehnaniam’ pre homosexuálne ‘páry,’ až po preliatie krvi