Františková homília proti KULTÚRE SMRTI z roku 2005

2,494
Kultúra života

Predtým, než sa kardinál Bergolio stal pápežom, neuveriteľne otvorene varoval kresťanov pred prenasledovateľmi. Dokonca ich presviedčal, aby bojovali za život a proti kultúre smrti. Takúto homíliu predniesol predtým, ako sa stal pápežom. Jej nahrávku vyhotovil rád mercedariánskych rytierov a spája sa v nej homília, ktorú číta hosťujúci rečník so vzrušujúcim pozadím Svetových dní mládeže 2013 v Rio de Janeiro v Brazílii. Homíliu predniesol 31. augusta 2005, na sviatok svätého Raymonda Nonnatusa.

Celý článok s názvom Musíme čeliť kultúre smrti, povedal pápež František si môžete prečítať tu.

Text homílie:

Keď počúvame Ježišove slová: „ Posielam ťa, posielam ťa ako baránka medzi vlkov,“ občas máme chuť opýtať sa: „Pane, žartuješ alebo nás nemáš kam inam poslať?“ Pretože to, čo Ježiš hovorí, nás trochu mrazí: „Ak budete ohlasovať zvesť o mne, budú vás prenasledovať, ohovárať, nastražia vám pasce, aby vás potom priviedli na súd a zabili. Ale vy v tom musíte pokračovať. Práve preto by ste mali byť opatrní a múdri, obozretní ako had no mierni ako holubice, hovorí Ježiš,“  a spája tak dohromady dve veci.

Kresťania si nemôžu dovoliť luxus byť hlúpymi, to je jasné. Nemôžeme si dovoliť ten luxus byť bláznami, pretože máme prekrásnu zvesť o živote, ktorá nám nedovoľuje byť bláznami. Preto Ježiš hovorí: „Buďte prezieraví, buďte opatrní.“  V čom spočíva prezieravosť kresťana? V schopnosti rozoznať vlka a ovcu.

Keď sa počas osláv života prezlečie vlk za ovcu, kresťania ho vedia vyňuchať. „Pozri,  vyzeráš síce ako ovca, ale páchneš ako vlk.“  Príkaz, ktorý nám Ježiš dáva, je pre nás veľmi dôležitý. Slúži na niečo veľkolepé. Keď sa ho niekto opýta: „Povedz, prečo si prišiel na tento svet?“ Ježišova odpoveď upúta našu pozornosť :„Prišiel som, aby ste mali život a aby ste ho mali v hojnosti. Posielam vás, aby ste obohatili svoj život  a dosiahli hojnosť.“

Ježiš neprišiel, aby priniesol smrť, ale aby porazil nenávisť, rozbroje, ohováranie, teda zabíjanie jazykom. Ježiš neprišiel, aby priniesol smrť, zomrel, aby ochránil život. Ježiš prišiel, aby priniesol život, život v hojnosti a posiela nás, aby sme žili tento život, no hovorí nám: „Starajte sa oň!“  V dnešnej dobe existujú ľudia, ktorí sa nezúčastňujú na ohlasovaní božieho slova, kultúra smrti. To znamená, že ich život zaujíma do tej miery, dokedy je pre nich užitočný, dokiaľ ho môžeme nejako využiť. Ak nie, nezaujíma ich. Toto semienko kultúry smrti sa rozsialo do celého sveta.

Prednedávnom som čítal knihu, kde som našiel znepokojujúcu vetu: „V dnešnom svete je život tou najlacnejšou vecou, život nestojí takmer nič.“  Je to jedna z najnepotrebnejších, najzanedbateľnejších vecí.

Tento postarší muž či žena sú úplne zbytoční, odložme ich, hoďme ich do sanatória podobne ako cez leto odkladáme pršiplášť s tromi naftalínovými guľôčkami vo vrecku. Odhoďme ich do sanatória, pretože teraz sa už nedajú využiť, sú zbytoční.

Dieťa je rodine len na ťarchu. „Och nie, prečo? Neviem. Odhoďme ho a vráťme ho späť stvoriteľovi.“

O to nás žiada kultúra smrti.

Nemám čas vychovávať dieťa, ktoré mám doma. Nechajme ho vyrásť ako burinu na poli. A ďalšie dieťa, ktoré nemá čo jesť, nemá si čo obuť keď ide do školy, nuž, je mi ľúto ale ja nie som spasiteľ sveta.

To hlása kultúra smrti. Nezaujíma ju život. Tak čo teda? Egoizmus. Človek sa zaujíma iba o to, ako prežiť a nie o to, ako darovať život, starať sa o život, ponúknuť život.

Dnes, v tejto svätyni života, v deň sviatku patróna života nám Ježiš hovorí: „Starajte sa oň! Prišiel som, aby ste mali život a aby ste ho mali v hojnosti, ale starajte sa oň! Obkolesí vás svorka vlkov. Vy ste tí, ktorí máte ochrániť život, starajte sa oň.“

Starajte sa o život! Viem, že ľudia môžu zažiť úžasné veci. Ku starým rodičom, ktorí už možno ani nevedia hovoriť a sú pripútaní na lôžko príde vnúča alebo vlastné dieťa, vezme ich za ruku a potichu sa postará, nič viac. To je starostlivosť o život. Keď vidíme ľudí, ktorí sa starajú, aby deti mohli ísť do školy, aby iným nechýbalo jedlo, to je starostlivosť o život.

Otvorte srdcia životu! Pretože egoizmus smrti, egoistická kultúra smrti je ako burina na poli. Ako taká burina, tráva alebo tabak alebo bolehlav ktorý rastie, napáda a zabíja stromy, zabíja plody, zabíja kvety, zabíja život. Burina. Veď aj Ježiš o tom hovoril, pamätáte si? Povedal: „Keď semeno života padne doprostred buriny, udusia ho tŕne,“ tŕne egoizmu, vášne, túžby mať všetko len pre seba. Život je vždy o rozdávaní, dávaní seba, stojí za to starať sa o život. Och, ako veľmi! Stojí to za všetky slzy.

Aké úžasné je starať sa o život, dovoliť mu rásť, dávať život ako to robil Ježiš, dávať ho v hojnosti a nedovoliť, aby sa stratil čo i ten najmenší. To Ježiš žiada od Boha: „aby nezahynul nik z tých, ktorých si mi dal, aby som sa mohol starať o každý život, ktorý si mi dal a aby nepadol do zatratenia.“ A my sa staráme o život, pretože On sa už od počatia stará o náš život. Hovorí o tom aj heslo na tento rok: „Bol si naším ochrancom už od počatia.“  Stará sa o nás a učí nás o tom.

Nás (modernú spoločnosť) nezaujíma život.  Existuje isté etické nariadenie starostlivosti o život, preto sa oň staráme. Ježiš nás učí starať sa oň, pretože náš život má byť obrazom Boha, ktorý sám je večný život. Nemôžeme ohlasovať nič iné iba život a to od začiatku až do konca. Všetci sa musíme starať o život, nežne a s láskou ho opatrovať.

No na ceste číha veľa vlkov a preto je možné, že nás dovedú až na súd, pravdepodobne kvôli tomu, kvôli ochrane života nás nakoniec môžu aj zabiť. Pozrime sa na kresťanských mučeníkov. Zabili ich, lebo šírili evanjelium o živote, radostnú zvesť, ktorú priniesol Ježiš. No Ježiš nám dal silu. Poďme! Nebuďme hlúpi, pamätajme, že kresťania si nemôžu dovoliť ten luxus byť bláznami. Nebudem sa opakovať, že my si nemôžeme dovoliť ten luxus ako iní idioti a hlupáci. Musíme byť rozumní, obozretní, aby sme mohli uskutočniť toto dielo.

Keď sa hovorí o kultúre života ku ktorej sme pozvaní, v srdci občas cítime smútok, že už od detstva sa nám natíska kultúra smrti spojená s egoizmom: „Veď čo ma po tom, čo sa deje ostatným okolo mňa.“ Prečo by som sa mal starať o ostatných? Pamätáte si, kto to povedal ako prvý? Kain. „Mám sa azda ja starať o svojho brata?“ Je hanbou, že tento trestuhodný výrok, výrok smrti, sprevádza celé naše detstvo, až kým vyrastieme a živí v nás egoistické zmýšľanie, že takýmto spôsobom boli stvorení muž aj žena. Povedal som to raz a opakujem to znovu. Môžeme použiť akékoľvek slovo (ja, mne, moje, so mnou, pre mňa, všetko pre jedného, nedať ostatným nič). No dať život znamená otvoriť srdce. A starať sa o život znamená vystúpiť zo seba a s láskavosťou a nežnosťou sa starať o ľudí, mať v srdci úprimnú túžbu starať sa o ostatných.

Dnes požehnáme poslov života. Sú to ľudia, ktorí si odnesú obrazy sv. Raymonda Nonnatusa domov. Obraz bude putovať z domu do domu a zakaždým, keď obraz príde do nového domu ľudia nepovedia „Och, aký krásny! Nechám si ho.“  Namiesto toho im pripomenie, že musia bojovať za život, starať sa o život, že na svete nesmie byť ani jedno dieťa, ktorému sa odoprelo právo na život, na svete nesmie byť ani jedno dieťa, ktoré nebude mať dostatok jedla, na svete nesmie byť ani jedno dieťa, ktoré nemôže chodiť do školy.

Koľko detí pracuje v závode na recykláciu kartónov? Vídavam ich v centre Buenos Aires. Nechodia do školy. Rodičia ich zneužívajú. A čo núti rodičov, aby takto využívali deti? Kultúra smrti. Ani jedno dieťa by nemalo pracovať, deti by mali prežívať mladosť a otvoriť sa životu. Každý dospelý by sa mal zaujímať o to, čo ostatným ľuďom chýba, čo potrebujú pre lepší život, uistiť sa, že žiadny starší človek nie je niekde pohodený, odložený a sám.

Starať sa o život od začiatku až do konca. Aké jednoduché a krásne. Otče, tak preto je na svete tak veľa vlkov, ktorí nás chcú zožrať? Povedz mi, je to preto? Koho zabil Ježiš? Nikoho. On robil dobro. A ako skončil? Ak pôjdeme cestou života, môžu sa nám stať nepekné veci, ale to nevadí. Stojí to za to. Pretože on nám otvoril cestu.

Tak bojujme a nenechajme sa odradiť. Starajme sa o život. Stojí to za to! Tak poďme.

Text bol preložený do angličtiny zo španielskeho originálu, ktorý vydala argentínska katolícka informačná agentúra (AICA). Homíliu pre portál LifeSiteNews.com preložil do angličtiny Matthew Cullinam Hoffman.