Česko sa nachádza v predvolebnej kampani, počas ktorej odznela aj výzva vicepremiéra Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) na boj proti technologickým gigantom Googlu a Facebooku. Michal Půr na portáli Info.cz uvádza, že v Českej republike je táto téma prehliadaná, ale na západe ide o jeden z najpálčivejších problémov súčasnosti.
Půr pripomína, že Facebook a Google majú na trhu výrazný majoritný podiel hneď v niekoľkých segmentoch trhu. Podľa denníka New York Times nás podobná situácia vracia o zhruba 100 rokov späť. Vláda vtedajšieho amerického prezidenta Woodrowa Wilsona totiž ostro vystúpila proti monopolom, ktoré podľa nej ohrozovali podstatu demokratickej spoločnosti. Ich rozpad bol významným impulzom pre ekonomiku.
Súčasný úspech Googlu komentátor považuje za výsledok amerických a európskych regulačných orgánov voči spoločnosti Microsoft. Avšak moment, kedy budú musieť úrady zasiahnuť aj proti Googlu sa nezadržateľne blíži. A dôvodov je viac než dosť.
Za dôležitý problém Půr považuje približne 40 000 videí Islamského štátu na YouTube, ktorého majiteľom je Google. Pri niektorých z nich je tiež umiestnená reklama, na ktorej zarába nielen samotná firma, ale aj teroristi a ich sympatizanti.
Konanie Googlu a Facebooku je tiež zničujúce aj pre médiá, pretože z každého investovaného dolára do digitálnej reklamy získava v USA Facebook a Google 77 centov. Pričom technologický giganti netvoria žiaden obsah a nemajú žiadne výdaje. Stačí len zobraziť reklamu a finančné perpetuum mobile funguje. Ak sa médiá rozhodnú bojovať proti takýmto praktikám, tak sú pre výstrahu odstránené z ich služieb. A tak môžu gigantické firmy pritlačiť k stene kohokoľvek chcú.
Půr tiež vysvetľuje, že pritlačiť k stene môžu aj konkurenciu, ktorá odmietne ich veľkorysú ponuku na kúpu. Ako príklad uvádza sociálnu sieť Snapchat. Kompetentní totiž odmietli trojmiliardovú ponuku od Facebooku. Firma podľa Půra nelenila a ich službu v podstate skopírovala. Snapchat sa teraz borí v problémoch a nebolo by prekvapením, keby nakoniec skončil v rukách Facebooku za oveľa nižšiu cenu.
Ďalším problémom technologických gigantov je tzv. „holandský sendvič”. „Nejde o žiadnu lahôdku, ale o daňový trik, pomocou ktorého sa Google vyhýba plateniu daní najmä v Európe. Konzorcium Alphabet, pod ktorého Google spadá, zisky z celého sveta posiela cez svojou holandskú pobočku, ktorá nemá žiadnych zamestnancov, a odtiaľ ich potom smeruje do daňového raja na Bermudách. V roku 2015 firma takto presunula približne 15 miliárd eur a ušetrila na daniach takmer štyri miliardy eur. Niet teda divu, že sa stále častejšie ozývajú hlasy po dodatočnom zdanení menovaných spoločností,“ vysvetľuje Půr.
V závere svojho komentára vyzýva politikov, firmy či médiá, aby neskočili na lacný marketing technologických gigantov, pretože za falošnou maskou inovácie sa skrýva skutočne nebezpečný súper, ktorému žiadny faul nie je cudzí.