Symbolika v Loganovi - Výstup na horu
(0:00:00) Film Logan má veľmi dôkladne konštruovanú, a prekvapivo kompletnú symbolickú štruktúru.
(0:00:07) Je napísaný formou elementárneho výstupu na horu,
(0:00:11) takého výstupu, aký sa celkom bežne objavuje v náboženských príbehoch.
(0:00:15) Štruktúra filmu je natoľko hutná, že sa ani nebudem pokúšať rozvádzať
(0:00:19) všetky jej implikácie, ale dúfam, že sa mi aspoň podarí poskytnúť vám
(0:00:24) všetky základné dejové línie, na ktoré je potrebné upriamiť pozornosť,
(0:00:27) a pokúsim sa vysvetliť detaily.
(0:00:42) Som Jonathan Pageau a vítam vás v Symbolickom svete.
(0:00:55) V úvode filmu je vyobrazený akýsi padlý svet,
(0:00:58) mohli by sme ho nazvať svetom na hrane.
(0:01:01) Film sa veľmi reálnym spôsobom začína na spodku sveta,
(0:01:05) ktorý je symbolizovaný južnou hranicou.
(0:01:08) Vo svojom videu o Strážcoch galaxie som hrdinu vykresľoval ako niekoho,
(0:01:14) kto stojí na hranici, a v mnohých ohľadoch vystupuje ako akýsi strážca,
(0:01:19) ktorý ju bráni, ale paradoxné na tom je to, že samotný hrdina je zároveň hybridom,
(0:01:26) ktorý sa pohybuje na oboch stranách hranice.
(0:01:29) Teda ak ste to video o Strážcoch galaxie ešte nevideli,
(0:01:32) pozrite si ho, lebo vám pomôže lepšie pochopiť to, o čom tu hovorím.
(0:01:39) Takže samotný Logan je pendler,
(0:01:41) každé ráno a potom každý večer prekračuje hranicu,
(0:01:47) pretože pracuje v Spojených štátoch, a potom sa vracia do Mexika, kde sa ukrýva,
(0:01:53) a tak príbeh lemujú všetky tieto obrazy ako púšť, plot na hranici, chudoba,
(0:02:02) ale vidíme tu aj dekadentných boháčov, a hlavne nás sprevádza obraz smrti,
(0:02:08) Logan umiera, jeho telo sa rozpadá, už sa nehojí ako zvyčajne
(0:02:16) vďaka jeho mutantským schopnostiam,
(0:02:19) a jeho neschopnosť uzdraviť svoje telo je vyobrazená
(0:02:24) vo forme hýrenia, bezmocnosti,
(0:02:27) taktiež podľahnutia svojim vášniam, ako aj určitého druhu egocentrizmu.
(0:02:35) To všetko vidíme na samom začiatku filmu,
(0:02:39) kde sa preberá z opitosti a snaží sa brániť svoju prenajatú limuzínu
(0:02:45) pred bandou zločincov.
(0:02:47) A teraz auto predstavuje telo, alebo dom, je to kontajner,
(0:02:53) chcem povedať, že je jedno, ako ho vnímate, to podstatné je,
(0:02:58) že nedokáže zabrániť jeho poškodeniu,
(0:03:02) viete, jeho pazúry sa pomaly vynárajú, aby ukázali jeho bezmocnosť,
(0:03:06) ale následne celkom príde o rozum a strašným spôsobom zmasakruje všetkých zločincov.
(0:03:13) To všetko dokopy vykresľuje strhujúcim spôsobom stratu súdržnosti,
(0:03:18) je to tá strata kontroly, ktorá sa deje na hrane.
(0:03:21) Ďalším obrazom tejto snahy pozbierať sa, zachrániť,
(0:03:26) alebo udržať si život je fakt, že to jediné, o čo sa Logan usiluje,
(0:03:32) je zadovážiť si dostatok peňazí na to,
(0:03:36) aby si zohnal archu ako Noe, kúpil loď, ktorou by mohol uniknúť pred chaosom,
(0:03:41) a tieto rozličné hraničné aspekty nás vedú k pohrebu v daždi,
(0:03:46) takže smrť, ako som povedal, lemuje túto stratu súdržnosti,
(0:03:51) a nachádzanie sa na pokraji smrti, pričom vieme, lebo nám bolo povedané,
(0:03:56) že je vo Phoenixe...\N- Počul som, že si vo Phoenixe.
(0:03:59) A podobne ako vták, ktorý povstáva z popola stojaci tvárou v tvár smrti,
(0:04:05) počuje svoju prvú výzvu po premene.\N- Wolverine.
(0:04:10) Výzvu po vzostupe.
(0:04:12) Vedela som, že si to ty.
(0:04:13) Hoci to ešte nevie, viete, nevie, že sa to deje,
(0:04:16) pretože je príliš zaujatý sebou samým, aby reagoval na volanie o pomoc.
(0:04:21) Takže máme tu Gabrielu, tohto anjela, ktorý ho volá,
(0:04:25) ženská verzia mena Gabriel, ktorý chce, aby jej pomohol zachrániť to,
(0:04:33) z čoho sa vykľuje jeho vlastný klon, ženská detská verzia jeho samého,
(0:04:37) ktorej hrozí, že ju zabijú, a tak tým, že pomôže Gabriele,
(0:04:41) a tomuto dieťaťu, že pomôže druhému, pomáha tým sám sebe.
(0:04:47) Takže symbolicky tu máme týchto dvoch Loganov,
(0:04:50) starého, zomierajúceho Logana, a mladého budúceho Logana,
(0:04:53) ktorý sa volá Laura, ktorej meno z hľadiska výslovnosti je veľmi podobné menu Logan.
(0:04:59) A teraz, aby sme pochopili premenu, ktorá tu prebieha,
(0:05:01) tak samotná postava Wolverina pri nej hrá dôležitú úlohu,
(0:05:05) pretože je mu pre jeho meno, výzor a postavu neustále prisudzovaný
(0:05:11) akýsi druh zvieracej náruživosti, akýsi druh besnej zúrivosti,
(0:05:16) takže základný motív výstupu na horu, a celý film, je možné ponímať
(0:05:22) ako náročnosť a možnosť skrotenia čohosi,
(0:05:26) oslobodenia sa od čohosi, čo sa vám vymklo z pod kontroly,
(0:05:31) niečomu egocentrickému, mŕtvemu, divokému, cudziemu, alkoholu,
(0:05:35) všetkým týmto obrazom chaosu, ktoré lemujú
(0:05:38) túto ideu pomenovať niečo a potom to skrotiť,
(0:05:42) prinútiť chaos participovať, aby sa stal telom, alebo nositeľom Loga sveta,
(0:05:50) takže svojim spôsobom je to príbeh vykúpenia, zrodu, obnovy a vykúpenia.
(0:05:56) A teraz pri dvoch Loganoch máme nádherný model,
(0:05:59) lebo súčasne môžeme vidieť surového, chaotického, mladého Logana v mladom dievčati,
(0:06:04) divokého, bez manierov, neovládajúceho sa, ale zo začiatku tiež tichého, bez Loga,
(0:06:12) obraz chaosu aký sme kedy videli, a súčasne vidíme aj konečný výsledok tohto stavu,
(0:06:19) starého, zomierajúceho Logana, opitého, cynického, sebeckého,
(0:06:24) nahnevaného, chorého a prepadajúceho smrti,
(0:06:27) dokonca zvažujúceho samovraždu.
(0:06:30) Všetky tieto obrazy sú celkom tradičné,
(0:06:32) ak by vás to viac zaujímalo, môžete si vypočuť moju prednášku
(0:06:36) Turíce zombie apokalypsy, v ktorej vysvetľujem vzťah
(0:06:40) medzi živočíšnosťou a smrťou v biblickej symbolike.
(0:06:49) Takže Logan musí dostať toto dieťa, ktoré je zároveň jeho budúcim ja,
(0:06:54) von zo spodku sveta, z väzenia, otroctva,
(0:07:00) pretože rovnako, ako boli otrokmi Hebreji v Egypte,
(0:07:03) je otrokom aj toto mladé dievča pre tých, ktorí ju urobili.
(0:07:08) Musí uniknúť pred týmto kyborgom, na pol človeku a na pol stroju,
(0:07:12) viete z tohto vyprahnutého, technologizovaného, medikovaného atď., atď. sveta,
(0:07:17) a priviesť ju kam? Do Edenu.
(0:07:21) Eden samozrejme symbolizuje stred,
(0:07:24) symbolizuje výšinu, výstup od hrany, zo spodku sveta,
(0:07:30) od hrany alebo spodku jeho osoby k útočisku,
(0:07:37) takže preto je tam kladený taký dôraz na to, že Eden je na severe,
(0:07:41) v Severnej Dakote, v protiklade k južnej hranici.
(0:07:45) Ale prinajmenšom Wolverine sa tiež snaží o to,
(0:07:50) alebo aspoň povedzme, sa snaží riadiť radou Jordana Petersona,
(0:07:56) a zachrániť svojho otca pred podsvetím,
(0:07:59) a profesor X žije v prázdnej vyvrátenej cisterne na vodu,
(0:08:04) ktorá samozrejme veľmi silno symbolizuje hrob,
(0:08:07) akejsi jaskyne, pancieri, ale vyprahnutom, navrácajúcom sa do prachu.
(0:08:14) V Biblii vidíme tento obraz, keď Jozefa spúšťajú do prázdnej cisterny,
(0:08:19) aby v nej zomrel, na svojej ceste do Egypta.
(0:08:22) A film je celkom úžasný, pretože profesor X je presne ako v minulosti,
(0:08:26) je štyrmi osobami zároveň, je akýmsi rozorvaným, zmäteným rezíduom minulého ja...
(0:08:33) Nová Quesalupa z Taco Bell, dajte si s kuracinou alebo so steakom...
(0:08:39) Tiež ho ťaží veľký hriech z minulosti,
(0:08:42) že je vinný za zabitie všetkých mutantov,
(0:08:46) zároveň je aj mocnou silou imobilizácie, dokáže ľudí znehybniť a spraviť z nich sochy,
(0:08:52) takže sa nemôžu pohnúť, ale zároveň je to aj múdry otec,
(0:08:59) ktorý povzbudzuje Logana, a v Laure vidí lepšiu verziu Wolverina,
(0:09:06) ktorý potrebuje povzbudenie a záchranu,
(0:09:08) takže povzbudzuje Logana, aby pomohol Laure, pomohol tej rodine vyriešiť problémy,
(0:09:14) a všetko je to dosť úžasné.
(0:09:16) Spočiatku chce Logan zachrániť Xaviera,
(0:09:19) ale vidí len negatívne vlastnosti svojho otca,
(0:09:23) ktorý ho chce zachrániť, lenže Logan nedokáže počúvať jeho múdre rady,
(0:09:27) čo sa postupne mení.
(0:09:30) Dobre, takže putujú do Edenu, ale Logan potom zistí,
(0:09:34) že Eden pochádza z komiksu.
(0:09:37) Eden existuje na úrovni príbehu reality,
(0:09:41) a tak Logan očividne v Eden neverí,
(0:09:44) je niečo ako nový ateista so všetkým tým opileckým cynizmom Hitchensa,
(0:09:50) ale neprestáva putovať, presviedčajú ho vonkajšie udalosti,
(0:09:55) a pomaličky sa začína otvárať múdrosti svojho otca,
(0:09:59) ale počas putovania k jadru, do stredu, vždy bude odporovať,
(0:10:05) a najväčší odpor pramení z nášho vnútra, vlastnej žiadostivosti,
(0:10:12) a tak sa na scéne objavuje tretí Logan, tieňový Logan, dvojník,
(0:10:17) a tento Logan je zúrivosť sama, čisté zviera bez Loga,
(0:10:23) ktorý len chrčí a vraždí, a tak títo dvaja Loganovia začnú medzi sebou bojovať,
(0:10:28) aby rozhodli, ktorý Logan zostane, ktorou cestou sa vyberie,
(0:10:33) a tak nám v podstate nastala podobná situácia ako je táto.
(0:10:38) Pôjdeš hore do Edenu, alebo sa vrátš k chaosu?
(0:10:44) A vo filme je veľmi strhujúca scéna, v ktorej sa Xavier priznáva Loganovi
(0:10:49) so svojim veľkým hriechom, lebo si uvedomí,
(0:10:52) že Logan vie, že je príčinou strašnej veci, ktorú držal v tajnosti,
(0:10:58) a v skutočnosti je to tieňový Logan, ktorý ho potom zabije,
(0:11:05) takže Logan sa súčasne snaží zabiť otca tyrana,
(0:11:10) a zachrániť múdreho otca, čo je dosť úžasná scénka,
(0:11:15) ale úžasné je aj to, že Xavierova smrť je východiskovým bodom
(0:11:20) skutočného výstupu na horu.
(0:11:22) Logan pochová svojho otca, a na pohrebe nedokáže nič povedať,
(0:11:26) jeho Logos tam nie je, dokáže vydať zo seba len chaos,
(0:11:31) jediné, čo dokáže povedať je, že je to pri vode.
(0:11:36) Je to pri vode.
(0:11:38) Je to pri vode.
(0:11:40) Čo na prvý pohľad nedáva žiaden zmysel,
(0:11:41) ale pochopíte, prečo to dáva zmysel,
(0:11:43) a v tom momente si Logan vezme od Xaviera to potrebné,
(0:11:47) ale nachádza sa na samom dne, a potom podobne,
(0:11:50) ako sme to videli v scéne s limuzínou na začiatku,
(0:11:53) stráca kontrolu nad svojim autom, a následne omdlie.
(0:11:57) Tu toto omdletie symbolizuje akýsi druh smrti, alebo by sa dalo povedať krstu,
(0:12:02) symbolicky sa preberie pod vodou,
(0:12:06) vidíme ho dívať sa na plávajúce ryby, a od tej chvíle začína výstup.
(0:12:14) Tento výstup začína doslovne ako výstup Loga,
(0:12:19) pretože doposiaľ tiché dieťa prehovorí.
(0:12:26) Pusť ma za volant.
(0:12:28) Najprv v cudzom jazyku, a potom v angličtine,
(0:12:31) čo mocne symbolizuje skrotenie toho, čo je cudzie.
(0:12:35) Vidíme výstup.
(0:12:36) Viete, opäť vidíme Logana v bezvedomí, ako je vynášaný k slnku na nosidlách,
(0:12:45) a potom sa priznáva svojmu budúcemu ja k túžbe zomrieť,
(0:12:51) ťažkosti spojenej s vykúpením, ale pokračuje vo výstupe,
(0:12:55) podstupuje tonzúru, ostrihajú mu bradu, aby sa podobal viac na seba,
(0:13:00) aby vyzeral viac ako Wolverine, ktorého všetci poznáme,
(0:13:04) a začína sa uzdravovať, ale stále váha, potkýna sa, ešte raz zaváha,
(0:13:10) a potom sa konečne odhodlá a ponáhľa sa vystúpiť na horu,
(0:13:15) ale počas výstupu sa naraz objaví toľko vecí,
(0:13:18) ktoré film ukazuje dosť strhujúco v tom,
(0:13:22) že výstup na horu je boj, ale je to aj zomieranie,
(0:13:26) nie však na spôsob choroby a straty súdržnosti,
(0:13:30) čo je smrť na úpätí hory, ale je to smrť sebaobetovania,
(0:13:35) je to kríž na Golgote, a to sa tam odohráva,
(0:13:39) Logan prijíma svoju smrť, aby bol zavesený na strom,
(0:13:46) aby zachránil ostatných, ale nakoniec, aby zachránil sám seba.
(0:13:50) Viete, nedávno vyšlo veľa filmov o superhrdinoch,
(0:13:53) ktoré ukazujú hrdinu s roztiahnutými rukami v podobe kríža,
(0:13:57) ale v tomto filme je symbolika hlbšia, ako len jednoduchý vizuálny odkaz na ukrižovanie.
(0:14:03) Je to zavesenie na strom, a obetovanie seba samého,
(0:14:08) čím Logan dosiahne najvyšší bod Loga,
(0:14:12) kde zároveň zomiera aj jeho tieň,
(0:14:17) a my zisťujeme, že Laura pri jeho pohrebe,
(0:14:20) keď Logan pri pohrebe svojho otca nemohol hovoriť,
(0:14:25) tak Laura zreteľne hovorí, a hovorí o identite, o príležitosti a následku identity.
(0:14:34) Hovorí, že človek je taký, aký je.
(0:14:38) Človek je taký, aký je, Joey, a nejde ho zmeniť.
(0:14:44) A je to celkom dobré, dosť účinné, a teraz vieme, že Laura prekročí severnú hranicu,
(0:14:49) čím urobí bodku za celou tou kompozíciou južnej hranice smrti,
(0:14:53) a severnej nebeskej brány, slobody skrze Eden a potom vyššie,
(0:15:00) skrze Eden a kríž zároveň, takže je to celkom úžasné,
(0:15:04) samozrejme, že viac postranne sa symbol putovania na sever
(0:15:08) pohráva s odkazmi na podzemnú železnicu, ktorá privážala otrokov do Kanady,
(0:15:13) aby ich oslobodila, ale úžasné na tom je aj to,
(0:15:16) že cestou na sever do Kanady uzatvárame túto základnú symboliku sprievodu a návratu,
(0:15:24) tohto vzorca, napokon je to návrat k pôvodu,
(0:15:27) Laura sa narodila v Mexiku, Logan sa narodil v Kanade,
(0:15:33) takže celkovo ide o veľmi efektívny film.
(0:15:37) A teraz musím sa priznať, že film má niekoľko zvláštnych aspektov,
(0:15:42) a jedným z nich nepochybne je ten, že sa podieľa na tomto novom sklone
(0:15:47) nahrádzania mužského ženským.
(0:15:51) Určitým spôsobom sme v tomto prípade mohli vidieť,
(0:15:53) že dievča, viete, je potenciálom budúcnosti, a smeruje k tomu potenciálu,
(0:15:58) ale odohráva sa tu čosi iné, keď sa na to pozrieme zo širšieho spoločenského modelu,
(0:16:03) tak si všimneme, že momentálne k tomu dochádza v mnohých médiách,
(0:16:07) nový Krotitelia duchov, nový Dr. Who, z mnohých komiksových hrdinov Marvelu
(0:16:12) sa stávajú ženy, a veľmi jasne to môžeme vidieť v disneyovke Moana,
(0:16:17) ktorá nahrádza líniu mužských náčelníkov,
(0:16:20) a pridáva svoju ružovú, a dosť dvojzmyselnú mušličku,
(0:16:25) na vrchol mužského stĺpa.
(0:16:27) Myslím si, že by sme si mali držať odstup od následkov tohto vzmáhajúceho sa modelu,
(0:16:32) ale okrem toho by som povedal, že symbolizmus v Loganovi nám ukazuje,
(0:16:38) ako hlboko preniká kresťanská obrazotvornosť a symbolika do našej kultúry,
(0:16:43) a to aj napriek hroznému násiliu, ktoré v tomto filme vidíme.
(0:16:48) V mnohých ohľadoch nám pripomína boj, ktorý mi všetci zvádzame vo svojom vnútri,
(0:16:54) a pokiaľ ide o symboliku hory, tak pre tých z vás, ktorých to zaujíma, a chcete sa dozvedieť
(0:17:01) o priamej paralele so štruktúrami v Biblii, najmä s príbehom Mojžiša,
(0:17:04) navrhujem vám pozrieť si moje video o Božských vzorcoch vo sv. Gregorovi Nysskom: Život Mojžiša.
(0:17:11) Takže to je všetko, dúfam, ste mali z toho úžitok.
(0:17:14) Dúfam sa vám moja interpretácia filmu Logan páčila.
(0:17:17) Už je to tretí raz, čo toto video nahrávam,
(0:17:20) mali sme problémy s autorskými právami,
(0:17:23) pretože klipy boli príliš dlhé, takže sme ho trikrát upravovali,
(0:17:27) aby sme si boli istí, že už s nim nebudú problémy.
(0:17:30) Dúfame, že už to tentoraz bude v poriadku,
(0:17:31) a je to aj vhodná príležitosť verejne sa poďakovať človeku s ktorým spolupracujem,
(0:17:35) a ktorý strihá moje videá, predovšetkým videá o filmoch,
(0:17:38) a volá sa James Covenant, v popise videa uvediem odkaz na jeho kanál,
(0:17:44) a uvidíte, že odvádza skvelú prácu.
(0:17:46) Pripravujeme aj facebookovu stránku, kde budeme tieto videá uverejňovať,
(0:17:51) takže uvediem tam aj odkaz na ňu,
(0:17:53) čo je dobrý spôsob, ako nás sledovať a zapájať sa do diskusie,
(0:17:56) takže sa určite prihláste na odber.
(0:17:57) A napokon vám chcem povedať, že sa mi konečne podarilo získať audiozáznam,
(0:18:03) a dúfam aj nejaké to videjko z podujatia na ktorom som bol s Jordanom Petersonom
(0:18:07) v novembri v Seattli, a tak sa neviem dočkať toho, až ich zverejním,
(0:18:11) sú to dve prednášky, ktoré som mal a tiež otázky a odpovede,
(0:18:16) na ktoré sme Jordan a ja, a ďalší ľudia odpovedali ľuďom z publika,
(0:18:20) takže stále sa niečo deje, a do skorého videnia.
(0:18:23) Lifenews.sk