tmp_9f319666-048d-42a2-be1f-2f0bf9c2c9f8-810x500.jpeg

Fatima je dôkazom, že Boh a Panna Mária sa stále starajú o Rusko tvárou v tvár "strašnej vojne

94
Neutral

(LifeSiteNews) — História je často vnímaná ako jednoduchý sled udalostí riadených množstvom postáv, ktoré vedú až do našich dní. Katolícky pohľad na dejiny ich však vníma ako Boží zásah do času, ktorý všetkých vedie späť k nemu.

Mojím hosťom v dnešnej’epizóde The John-Henry Westen Show je Timothy Flanders, konvertita na vieru z východného pravoslávia, podcaster, a šéfredaktor OnePeterFive. Diskutujeme o jeho knihe Mesto Boha vs. Mesto človeka: Boj cirkvi od staroveku po súčasnosť, ktorá sa snaží “ponúknuť rámec na pochopenie kresťanskej kultúry,” jeho konverzii ku katolicizmu z pravoslávia a protestantizmu a o Panne Márii Fatimskej.

Flanders konvertoval na katolícku vieru krátko po nástupe pápeža Františka na pápežský stolec. Podľa Flandersa napriek krízam súčasného pontifikátu katolicizmus “stále prevyšuje východné pravoslávie” z viacerých dôvodov, najmä preto, že katolicizmus umožňuje riešenie dogmatických sporov.

Podľa Flandersa rozdiel medzi pravoslávím a katolicizmom z hľadiska takýchto riešení vyplýva z pravoslávneho pohľadu na autoritu. “V skutočnosti ide o to, že vo východnom pravosláví je toľko pápežov, koľko je kňazov, pretože každý jeden kňaz, ku ktorému vo východnej pravoslávnej cirkvi chodíte, je vaším duchovným otcom,” hovorí.

Flanders dáva odpovede aj na potenciálne protestantské námietky voči Františkovmu pontifikátu a vysvetľuje, že Písmo môže vyriešiť každú ťažkosť, ak sa číta očami viery. Na príklade Matúš 16 Flanders vysvetľuje, že keď Peter vyznáva Krista ako Mesiáša, koná v súlade s Bohom. Keď však o niekoľko veršov neskôr Kristus nazve Petra satanom, Kristus je stále na čele, ale je to Peter, kto zdôrazňuje svoje ľudské schopnosti a moc.

Pri rozoberaní svojej knihy Mesto Boha verzus mesto človeka Flanders, odvolávajúc sa na katolíckeho historika Christophera Dawsona, vysvetľuje, že náboženstvo je “osou dejín,” pretože práve náboženstvo poháňa kultúru. Podľa Flandersa existujú štyri prvky kultúry: kultus, ktorým je liturgická bohoslužba alebo “vizuálne a zvukové zobrazenie božských tajomstiev”; tradícia, ktorá vysvetľuje význam kultusu;starší, ktorí bránia tradíciu; a zbožnosť, ktorá je úctou vzdávanou starším.

Na otázku o rôznych kultúrnych problémoch, ktorým dnes čelíme, Flanders vyslovuje názor, že žijeme v “antikultúre,” ktorá pôsobí ako inverzia kultúry, čo podľa neho pochádza z liberálnej ideológie.

“S liberalizmom, s americkou revolúciou, francúzskou revolúciou, so všetkými týmito rôznymi liberálnymi revolúciami máme najprv to, že kultúra je odstránená z verejnej spoločnosti a to, čo sa cení, je vzbura proti tradícii a starším bez zbožnosti,” vysvetľuje Flanders. “Takže je to“úplné zavrhnutie samotnej podstaty toho, čo je základná kultúra.”

Flanders dal do kontrastu antikultúru so starovekými kultúrami minulosti a povedal mi, že pohania mali prvky kultúry, ktoré spomenul. Vysvetlil tiež, že vždy, keď katolícki misionári konvertovali niektorú z týchto kultúr, “pokrstili” ju a postavili kostol nad starými svätými miestami v snahe “[očistiť kultúru] od všetkého jej démonického obsahu.”

Tieto nové [antikultúry] sa ani … nesnažia obnoviť ani pohanskú verziu [kultúry],” tvrdí Flanders. “Dietrich von Hildebrand, ten … poznamenáva, že to, čo máme teraz, nie je ani … také dobré ako pohanstvo. Je to ’oveľa horšie ako pohanstvo, pretože aj pohania mali zmysel pre údiv. Mali zmysel pre úctu k božskému.”

Na konci epizódy sa s Flandersom rozprávame o ikone Panny Márie Fatimskej, ktorá mu počas celého rozhovoru visela cez plece.

Flanders mi hovorí, že icon napísal ruský pravoslávny kresťan, ktorý pracuje v tandeme s ruským katolíckym kňazom otcom Alexandrom Burgosom, ktorý sa snaží zriadiť jej svätyňu v Petrohrade.

Podľa Flandersa ikona “stelesňuje celé fatimské posolstvo, pretože je to ruská ikona Fatimy.”

A tak je to niečo, čo propagujeme kvôli Fatime, ale aj kvôli našim bratom ukrajinským katolíkom, ako aj našim ruským katolíckym bratom v čase tejto je strašnej vojny [na Ukrajine],” hovorí Flanders. 

“A tak je to aj snaha … o podporu mieru proti tomuto strašnému konfliktu, ktorému naši bratia čelia, a o podporu evanjelia na zjednotenie nekatolíkov, najmä ruských pravoslávnych, so Svätou stolicou.

Takisto vysvetľuje, že zjavenie Panny Márie’vo Fatime je dôkazom, že Bohu a Panne Márii stále záležalo na Rusku v čase, keď sa krajina “spúšťala do najväčšieho zla, aké svet možno kedy poznal, pokiaľ ide o šírenie totalitného zla a prenasledovanie Cirkvi.”

Show Johna-Henryho Westena je dostupná vo forme videa na stránke relácie’s YouTube kanál a priamo tu na mojom blogu LifeSite.

K dispozícii je aj v audio formáte na platformách, ako sú SpotifySoundcloud, a Acast. Čakáme na schválenie aj pre iTunes a Google Play. Ak sa chcete prihlásiť na odber audio verzie na rôznych kanáloch, navštívte Stránku vysielania tu.

Vytvorili sme’pre túto reláciu špeciálny e-mailový zoznam, aby sme vás mohli každý týždeň upozorniť na zverejnenie novej epizódy. Prosím, prihláste sa teraz kliknutím sem. Môžete sa tiež prihlásiť na Kanál YouTube a YouTube vás’upozorní na nový obsah.

Môžete mi posielať spätnú väzbu alebo nápady na témy relácií prostredníctvom e-mailu [email protected].