06-810x500.jpg

Nemecké laičky nesú monštranciu na procesii Božieho tela, čím zjavne porušujú kánonické právo

80
Kultúra smrti

LÜDENSCHEID, Nemecko (LifeSiteNews) –– Dve laičky niesli monštranciu s Najsvätejšou sviatosťou, pričom mali na sebe humerálny závoj počas verejnej procesie Božieho tela, čím zjavne porušili kánonické právo a liturgické rubriky.

Počas procesie Božieho Tela 8. júna vo farnosti svätého Medarda v nemeckom Lüdenscheide “monštranciu dočasne niesli [laické] pastoračné asistentky Marita Franzen und Sandra Ostermann,” podľa správy na webovej stránke farnosti.

Z fotografií poskytnutých farnosťou vyplýva, že obe laičky počas verejnej procesie na chvíľu niesli zlatú monštranciu s Eucharistiou, pričom mali na sebe humerálny závoj, liturgický odev, ktorý zvyčajne nosia len vysvätení služobníci.

Žena nesúca monštranciu v procesii v roku 2023 vo farnosti svätého Medarda v nemeckom Lüdenscheide

Farská správa označila skutočnosť, že dve laičky niesli Najsvätejšiu sviatosť, za “nový úspech.”

Na podujatí boli prítomní aj dvaja kňazi vrátane farára o. Clausa Optenhöfela, ktorý celebroval svätú omšu, ktorá procesii predchádzala.

Činy laikov, ktorí niesli Najsvätejšiu sviatosť, sú však v rozpore s vatikánskou inštrukciou Redemptionis Sacramentum z roku 2004, ktorú vydala Kongregácia pre Boží kult a disciplínu sviatostí.

Inštrukcia uvádza, že “[n]eexistuje žiadna náhrada za služobné kňazstvo.” (Redemptionis Sacramentum 146)

Jedine v situácii, keď “chýbajú posvätní služobníci, môžu laickí členovia Kristových’veriacich podľa normy práva zaopatrovať niektoré liturgické úrady.” (Redemptionis Sacramentum 147)

Naďalej Redemptionis Sacramentum upozorňuje, že laickí “pastorační asistenti” nesmú “na seba brať to, čo prináleží službe posvätných služobníkov,” a teda “byť príliš pripodobnení k forme pastoračnej služby, ktorá prináleží klerikom.” (Redemptionis Sacramentum 149)

“Nikdy sa teda nesmie stať, aby sa vo farnostiach kňazi bez rozdielu striedali v zmenách pastoračnej služby s diakonmi alebo laikmi, a tak zamieňali to, čo je vlastné každému z nich,” Redemptionis Sacramentum (152) znie.

RS tiež výslovne zakazuje laikom obliekať sa ako kňaz alebo diakon, keďže “nikdy nie je dovolené, aby laici na seba brali úlohu alebo odev kňaza či diakona alebo iný odev podobný takémuto odevu.” (Redemptionis Sacramentum 153)

Odpoveď farára

Páter Optenhöfel, farár zo Svätého Medarda, pre LifeSiteNews povedal, že biskup Franz-Josef Overbeck z diecézy Essen nebol vopred informovaný o plánoch umožniť laikom nosiť Najsvätejšiu sviatosť.

Tvrdil, že dôvodom striedania sa v nesení Eucharistie “je vlastne dĺžka cesty a hmotnosť monštrancie.”

Optenhöfel ďalej uviedol, že nevidí “žiadny rozpor medzi Redemptionis Sacramentum a našou procesiou Božieho Tela,” keďže “zúčastnení farníci nemali na sebe kňazské rúcho a môj výskum týkajúci sa nosenia humerálneho závoja neodhalil žiadny problém.”

“Podľa mojich vedomostí a chápania je humerálny závoj znakom osobitnej úcty a rešpektu k Najsvätejšej sviatosti, ktorá sa práve nemá nosiť v monštrancii ako ‘akýkoľvek predmet’. Preto sa mi zdá, že má zmysel niesť humerálny závoj v slávnostnom sprievode bez ohľadu na to, kto nesie monštranciu.’

Ak boli počas sprievodu prítomní dvaja katolícki kňazi, zdá sa, že nechýbali vysvätení služobníci, kvôli ktorým by bolo potrebné, aby monštranciu niesli laici. Okrem toho, humerálne závoje sú tradične vyhradené pre klerikov a v liturgických knihách nedošlo k žiadnej výslovnej zmene, ktorá by povoľovala ich nosenie laikom.

Dôležitejšie je, že manipulácia s Eucharistiou je vyhradená vysväteným služobníkom, s výnimkou mimoriadnych okolností. Kánon 943 Katolíckej cirkvi’Kódexu kánonického práva uvádza, že “[p]ríslušníkom vyloženia Najsvätejšej sviatosti a eucharistického požehnania je kňaz alebo diakon; za mimoriadnych okolností je prisluhovateľom vyloženia a samotného uloženia bez požehnania akolyta, mimoriadny vysluhovateľ svätého prijímania alebo niekto iný, koho určí miestny ordinár; majú sa dodržiavať predpisy diecézneho biskupa.”

Obecne sa otázkou eucharistického sprievodu zaoberá inštrukcia Posvätnej kongregácie pre Boží kult z roku 1973. V odseku číslo 76 dokumentu sa uvádza, že “[k]ňaz, ktorý nesie požehnanú sviatosť, môže mať na sebe rúcho používané pri slávení omše, ak sa procesia koná bezprostredne po nej, alebo sa môže obliecť do bieleho plášťa.”

Inštrukcia výslovne hovorí o kňazovi (a nikom inom), ktorý nesie Eucharistiu, čo znamená, že monštranciu s Najsvätejšou sviatosťou môžu počas procesií niesť len kňazi.

Biskup Overbeck’história heterodoxie

Svätý Medardus patrí pod jurisdikciu diecézy Essen a biskupa Franza-Josefa Overbecka.

Hovorca biskupa Overbecka potvrdil, že essenský biskup nebol farnosťou informovaný o pláne nechať laikov niesť Najsvätejšiu sviatosť počas procesie Božieho tela a že je teraz “v kontakte so zodpovedným farárom.”

Overbeck je známy svojou heterodoxnosťou a pro-LGBT a protitradičnými rodinnými postojmi. V rozhovore v decembri 2022 Overbeck povedal, že Cirkev musí “rozšíriť svoje chápanie rodiny,” aby zahŕňala každú formu “kde žijú ľudia s deťmi.”

Biskup Essenu tiež povolil laikom udeľovať sviatosť krstu vo svojej diecéze, údajne kvôli “nedostatku kňazov.”

Overbeck je horlivým zástancom heretickej nemeckej Synodálnej cesty, ktorá okrem iných heterodoxných návrhov odporujúcich večnému učeniu Cirkvi opakovane vyzývala k sväteniu žien’.