Pápež František dnes mladým ľuďom rôznych vierovyznaní povedal, že “každé náboženstvo je cestou k Bohu.”
Pri príhovore na medzináboženskom stretnutí mladých ľudí v Singapure tesne pred odletom na spiatočný let do Ríma sa pápež František venoval jednej z ústredných tém svojho pontifikátu - medzináboženskému dialógu.
“Jedna z vecí, ktorá ma na vás všetkých zaujala, je vaša schopnosť viesť medzináboženský dialóg, a to je veľmi dôležité,” povedal davu, ktorý sa zišiel v singapurskej Katolíckej juniorskej škole.
Nezávisle od akýchkoľvek opačných komentárov Katolícka cirkev dôsledne a jasne učí, že je jedinou pravou Cirkvou, Kristovým telom (Ef 1, 22), a vykonáva Kristom zverené poslanie šíriť evanjelium všetkým národom a privádzať duše do Cirkvi (Mk 16).
‘Každé náboženstvo’ sa dostáva k Bohu
Odhliadnuc od pripraveného prejavu a reči bez scenára {transkript následne uverejnený tu}, František namiesto toho hovoril najmä o dialógu medzi náboženstvami, pričom práve odpovedal na otázky katolíka, sikha a hinduistu.
NEW: #PápežFrantišek o dialógu medzi náboženstvami:
“Každé náboženstvo je cestou k Bohu. Existujú rôzne jazyky, ako dospieť k Bohu, ale Boh je Bohom pre všetkých.
Ale môj Boh je dôležitejší ako tvoj Boh, je to pravda?
Existuje len 1 Boh & každý má svoj jazyk, ktorým sa dá dospieť… pic.twitter.com/TMHRDjEuJ9— Michael Haynes 🇻🇦 (@MLJHaynes) 13. septembra 2024
Zdravotné stretnutie’s veľmi pestrou zmesou vierovyznaní predstavuje postavenie Singapuru’ako jedného z najrozmanitejších náboženských národov na svete. So zameraním na túto skutočnosť František vyzval, aby sa neuprednostňovalo žiadne náboženstvo, ale aby sa jednotlivci namiesto toho zamerali na paritu medzi vierovyznaniami:
Ak začneme medzi sebou bojovať a hovoriť “moje náboženstvo je dôležitejšie ako tvoje, moje náboženstvo je pravé, tvoje nie,” kam nás to dovedie? Kam?
Je v poriadku diskutovať [medzi náboženstvami].
Pápež ďalej vyhlásil, že každé náboženstvo je prostriedkom na dosiahnutie Boha, a uviedol:
Každé náboženstvo je spôsob, ako dospieť k Bohu. Existujú rôzne jazyky, ako dospieť k Bohu, ale Boh je Bohom pre všetkých. A ako je Boh Bohom pre všetkých? Všetci sme Božími synmi a dcérami. Ale môj boh je dôležitejší ako tvoj boh, je to pravda?
?Boh je len jeden a každý z nás má svoj jazyk, ktorým môže dospieť k Bohu. Sikh, moslim, hinduista, kresťan, sú to rôzne cesty.
Pápežove’slová vrelo privítali prítomní v sále, medzi ktorými boli vedúci a zástupcovia mnohých singapurských’náboženských organizácií a početná pápežská družina.
Odvaha usilovať sa o náboženskú harmóniu
František venoval čas aj varovaniu pred nebezpečenstvom “šikanovania” a vyzval mladých ľudí, aby mali “odvahu” napredovať v medzináboženskom dialógu.
Na to, aby sme mohli viesť medzináboženský dialóg medzi mladými, je potrebná odvaha, pretože mladosť je naozaj čas, keď je v našom živote odvaha. Túto odvahu však môžete mať aj vy a použiť ju na veci, ktoré vám naozaj nepomôžu, alebo môžete túto odvahu využiť na to, aby ste sa pohli vpred a zapojili sa do dialógu.
Pri diskusii s vybranými mladými ľuďmi na pódiu o zle šikanovania František vyzval, že “preniesť sa cez”rozdiely“pomáha medzináboženský dialóg.”
“Medzináboženský dialóg môžete budovať a napredovať, keď sa navzájom rešpektujete, a to je veľmi dôležité.”
Podporil ich, aby budovali “bezpečný priestor”, kde by mohli diskutovať o svojich rozdieloch bez strachu zo šikanovania. “Pretože dialóg je niečo, čo vytvára cestu, spôsob,” povedal František.
V závere stretnutia vyzval všetkých prítomných, aby sa “v tichosti modlili jeden za druhého”. Pápež neudelil formálne požehnanie – zopakoval svoje pôsobenie v Indonézii – ale namiesto toho hlasno vyzval prítomných k Božiemu’požehnaniu:
Modlime sa’jeden za druhého … Nech Boh požehná nás všetkých. A ako čas plynie a vy starnete, najmä keď sa stanete starými rodičmi, odovzdajte to deťom a vnúčatám.
Boh vám žehnaj a modlite sa za mňa, ale modlite sa v prospech, nie proti [mne].
Po skončení Františkových’ poznámok zhromaždení mladí ľudia zložili medzináboženský sľub, v ktorom sa zaviazali podporovať náboženský dialóg a harmóniu:
My, budúca generácia, sľubujeme, že budeme majákom jednoty a nádeje tým, že budeme podporovať spoluprácu a priateľstvá, ktoré podporujú harmonické spolužitie ľudí rôznych vierovyznaní.
PREHLIADNITE SI: Pápež František vynechal znamenie kríža, aby udelil požehnanie ‘platné pre všetky náboženstvá’
Práve na podobnom medzináboženskom stretnutí mladých v Indonézii, ktoré sa konalo len minulý týždeň, František povedal “Tu ste z rôznych náboženstiev, ale máme len jedného Boha, on je len jeden.”
Katolicizmus a spása
Pápež František urobil množstvo medzináboženských vyhlásení a spolupracoval na oficiálnych dokumentoch v tejto oblasti – najmä na kontroverznom dokumente z Abú Zabí z roku 2019 a na Istiqalskej deklarácii, podpísanej len pred niekoľkými dňami v Indonézii. Text z Abú Zabí bol opísaný ako dokument, ktorý sa snaží “zvrátiť učenie evanjelia” kvôli podpore rovnosti náboženstiev vo forme “bratstva.”
Veľmi obľúbený a všeobecne uznávaný schválený katechizmus Baltimorský katechizmus však čitateľom jednoducho pripomína, že “jediná pravá Cirkev ustanovená Kristom je Katolícka cirkev.” {Q. 152}
Katolícka náuka učí, že túto skutočnosť možno poznať, pretože iba Katolícka cirkev má štyri znaky pravej Cirkvi: jednu, svätú, katolícku a apoštolskú.
V dôsledku toho Cirkev učí, že všetky duše musia “patriť” do Cirkvi, aby boli spasené: “Všetci sú povinní patriť do Katolíckej cirkvi, aby boli spasení.” {Baltimorský katechizmus Q 166.}
Toto učenie “Extra Ecclesiam nulla salus” (mimo Cirkvi niet spásy), je v posledných rokoch čoraz viac odmietané modernizačnými aktivistami, napriek tomu zostáva v učení Cirkvi platné a nemenné.
Pápež Lev XII. ju jasne vyslovil vo svojom encyklickom liste Ubi Primum z roku 1824:
Nie je možné, aby najpravdivejší Boh, ktorý je Pravda sama, najlepší, najmúdrejší Poskytovateľ a Odmeňovateľ dobrých ľudí, schvaľoval všetky sekty, ktoré vyznávajú falošné učenia, často navzájom nesúrodé a protirečivé, a udeľoval ich členom večné odmeny. Lebo máme istejšie slovo proroka a v písme vám hovoríme múdrosť medzi dokonalými; nie múdrosť tohto sveta, ale múdrosť Božiu v tajomstve.
Podľa nej sa učíme a božskou vierou sa držíme jedného Pána, jednej viery, jedného krstu a toho, že žiadne iné meno pod nebom nie je dané ľuďom okrem mena Ježiša Krista Nazaretského, v ktorom musíme byť spasení. Preto vyznávame, že mimo Cirkvi niet spásy.
Vatikán v roku 1949 dekrétom Svätého ofícia inštruoval biskupov poverených presadzovaním pravého ekumenizmu, aby priťahovali duše do Cirkvi, a že musia vždy učiť plnosť priorít Cirkvi’
V žiadnom prípade nie je dovolené mlčky prechádzať alebo dvojzmyselne zahalovať katolícku pravdu o podstate a spôsobe ospravedlnenia, o ústave Cirkvi, o prvenstve jurisdikcie rímskeho pápeža a o jedinom pravom zjednotení návratom odštiepencov do jedinej pravej Kristovej Cirkvi.
Katolícka cirkev poznamenáva, že je možné, aby tí, ktorí zostávajú mimo Cirkvi “bez vlastnej vážnej viny” a ktorí si nejako neuvedomujú, že Cirkev je pravá Cirkev, boli ešte spasení “využitím milostí, ktoré im Boh dáva.” Spásu v týchto prípadoch “nepremožiteľnej nevedomosti” však nemožno nájsť prostredníctvom iných cirkví, ale prostredníctvom Katolíckej cirkvi ako kanála milosti, ako o tom učí svätý Tomáš Akvinský.