medjugorje-810x500.jpg

Vatikán rozhodol, že Duch Svätý v Medžugorí koná "pre dobro", ale nechce povedať, či sú udalosti "autentické

8
Kultúra života

Vatikán vydal o údajných videniach v Medžugorí posudok “Nihil Obstat”, v ktorom zdôraznil “problematické” aspekty fenoménu a zároveň nerozhodol, či udalosti majú nevyhnutne “priamy nadprirodzený pôvod.”

Dikastérium pre náuku viery v nóte, ktorú dnes ráno vydal kardinál Victor Manuel Fernández, vyslovilo prelomové rozhodnutie Vatikánu o toľko diskutovaných údajných videniach z Medžugoria, ktoré trvajú už viac ako 40 rokov.

Rozhodnutie “Nihil Obstat” o údajných víziách je najvyššou formou schválenia, ktorú Svätá stolica udelí akejkoľvek údajnej nadprirodzenej udalosti vďaka zvláštnym novým normám vydaným Fernándezom na jar tohto roku, ktoré už neobsahujú vyjadrenie, či má udalosť nadprirodzený pôvod.

ČÍTAJTE: Vatikán vydal nové normy o údajných videniach, v ktorých sa odmieta vyjadrovať k nadprirodzenému pôvodu udalostí

Fernández podmienil, že jeho nóta – schválená pápežom Františkom 28. augusta – neznamená “úsudok o morálnom živote údajných vizionárov,” ani rozhodnutie, že údajné vízie “majú priamy nadprirodzený pôvod.”

Fernández vo svojom rozsudku upozornil na tento rozdiel:

Vyhodnotenie hojných a rozšírených plodov, ktoré sú také krásne a pozitívne, neznamená, že údajné nadprirodzené udalosti sú vyhlásené za autentické. Naopak, len zdôrazňuje, že Duch Svätý pôsobí plodne pre dobro veriacich “uprostred” tohto duchovného fenoménu Medžugoria.

Vatikán preto stanovil, že “keď sa hovorí o ‘posolstvách’ od Panny Márie, treba mať vždy na pamäti, že ide o ‘údajné posolstvá’

Keď sa kardinál pri analýze niektorých údajných posolstiev zmienil o pozitívnych plodoch, poukázal aj na “problematické” aspekty v nich.

“Hoci pri posudzovaní celkového súboru posolstiev viažucich sa k tejto duchovnej skúsenosti nachádzame mnohé pozitívne prvky, ktoré pomáhajú načúvať výzve evanjelia, niektorí ľudia sa domnievajú, že niektoré posolstvá obsahujú rozpory alebo sú spojené s túžbami či záujmami údajných vizionárov alebo iných osôb,” napísal na začiatku textu. “Nemožno vylúčiť, že sa tak mohlo stať v prípade niekoľkých posolstiev.”

Ty posolstvá, ktoré Panne Márii pripisujú výrazy ‘môj plán’ alebo ‘môj projekt’, tiež vykazujú istý problematický aspekt,” dodal a ďalej spomenul “ešte problematickejší” aspekt, keď sa údajné posolstvá “týkajú požiadaviek, ktoré pravdepodobne nemajú nadprirodzený pôvod, napríklad keď Panna Mária dáva príkazy týkajúce sa konkrétnych dátumov, miest a praktických záležitostí a keď rozhoduje o bežných veciach.”

“Hoci posolstvá tohto typu nie sú v Medžugorí časté, môžeme nájsť niektoré z nich, ktoré sa vysvetľujú výlučne z osobných túžob údajných vizionárov,” komentuje Fernández.

Napokon, Nihil Obstat súd – ako uvádza Fernández – sa týka výlučne vnímaného pôsobenia Ducha Svätého uprostred “duchovného fenoménu” Medžugorie.

“Uprostred tohto fenoménu Duch Svätý uskutočňuje mnoho krásnych a pozitívnych vecí,” napísal.

Ako v máji informoval LifeSiteNews, nové normy na posudzovanie takýchto udalostí sú veľmi mätúce, keďže Vatikán sa už nevyjadruje k tomu, či je udalosť pozitívne nadprirodzená. Keďže najvyššou formou schválenia je vyhlásenie Nihil Obstat, široká verejnosť by mohla mylne pochopiť, že Vatikán údajné zjavenie plne schválil, a pravdepodobne by postupovala tak, akoby udalosť bola božská. Vatikán sa však výslovne odmietol vyjadriť k tomu, či má udalosť nadprirodzený pôvod, a jednoducho uviedol, že pôsobenie Ducha Svätého je “pre dobro veriacich.”

Dnešné’rozhodnutie teraz povoľuje “verejné akty zbožnosti” súvisiace s Medžugorím, aj keď sa ešte uvidí, ako sa takéto verejné akty zbožnosti budú konať, keď sa nebude predpokladať pravosť údajných videní – čo Vatikán nepotvrdzuje –.

Údajné videnia

V júni 1981 šesť detí z Medžugoria v Bosne a Hercegovine potvrdilo, že na neďalekom kopci videli videnia Panny Márie. Deti – štyri dievčatá a dvaja chlapci – boli: Ivan Dragičević, Ivanka Ivanković, Jakov Čolo, Marija Pavlović, Mirjana Dragičević a Vicka Ivanković.

Miestni františkáni ich rýchlo podporili, pretože sa to roznieslo a do Medžugoria sa začali schádzať pútnici.

Vidiaci označovali údajné videnie ako “Gospa,” používajúc chorvátsky výraz pre “dámu.

Miestny biskup – biskup Pavao Zanič – hoci bol spočiatku otvorený možnosti videnia, rýchlo začal byť podozrievavý a pochybovať o tejto záležitosti.

Popularita Medžugoria  rástla, ale rástli aj väzby údajných vidiečanov  na františkánov, ktorých neposlušnosť voči miestnemu biskupovi je kľúčovým faktorom  a pozoruhodným prvkom, na ktorý upozorňujú mnohí z početných kritikov Medžugoria, keďže údajné videnie nabádalo k neposlušnosti voči miestnym cirkevným autoritám.

Viaceré posolstvá od “Gospy” boli zdrojom mnohých sporov, pretože sa zdajú byť v rozpore s prvkami katolíckej viery. V odpovedi na otázku na 1. októbra 1981, či sú všetky náboženstvá dobré, “Gospa” odpovedala:

Všetky náboženstvá sú si pred Bohom podobné. Boh nad nimi vládne rovnako ako panovník nad svojím kráľovstvom. Na svete nie sú všetky náboženstvá&nbspjednotné, pretože ľudia nedodržiavajú&nbspBožie prikázania. Odmietajú ich a znevažujú.

Sám kardinál Fernández na svojej tlačovej konferencii vyzdvihol túto otázku, pričom si všimol jej pravosť, hoci ju vysvetlil tým, že neznamená to, čo sa zdá, že znamená.

Čítajte: Pápež František sa zdvojnásobil, povedal, že ‘rozmanitosť náboženských identít je Božím darom’

Církevná odpoveď

Niektorí uznávaní mariológovia tiež tvrdia, že údajné zjavenia – takmer denne už viac ako 40 rokov – sa nepodobajú na spôsob predtým schválených mariánskych zjavení.

Rovnako s tým narastali škandály týkajúce sa údajných vizionárov, pokiaľ ide o ich životný štýl a rozhodujúcu podporu, ktorú dostávali od klerikov neposlušných cirkevnej hierarchii.

Zástancovia Medžugoria však často poukazujú na veľký počet pútnikov, sväté omše a hlásené obrátenia na tomto mieste, čo svedčí o tom, že tieto aspekty sú pozitívnym znakom pravdivosti údajných videní.

Profesor William Thomas – bývalý poradca pápeža Jána Pavla II. a člen Pápežskej medzinárodnej mariánskej akadémie – napísal predslov ku knihe Donal Foley’Medžugorie kompletné. Chváliac Foleyho’hĺbkovú analýzu, výskum a vyvrátenie údajných videní, Tomáš uviedol, že autor “naznačuje, že v Medžugorí sa rodí takmer paralelná cirkev, ktorá je priaznivo naklonená charizmatikom a tým, ktorí sa na vlne medžugorského emocionalizmu snažia uprednostniť emócie pred zbožnosťou.”

Církevné rozhodnutia o Medžugorí neboli doteraz ústretové pri schvaľovaní údajných videní, pričom prvé rozhodnutia miestnych biskupov boli pochybné o ich pravdivosti. Dve miestne diecézne komisie v 80. rokoch 20. storočia rozhodli, že udalosti sú “non constat de supernaturalitate,” teda že nedokážu určiť, či majú nadprirodzený pôvod.

Biskup Zanič v roku 1986 vyjadril vo Vatikáne svoje súkromné stanovisko, v ktorom tvrdil, že udalosti v skutočnosti definitívne nemajú nadprirodzený pôvod; pre tento postoj však nedostal od Svätej stolice žiadnu verejnú podporu, čo bolo považované za čisto osobný postoj.

Národná konferencia biskupov Juhoslávie neskôr v roku 1991 rozhodla, že “nemožno potvrdiť, že ide o nadprirodzené zjavenia a zjavenia.”

Aj keď boli teda púte do Medžugoria zakázané, ak predpokladali pravosť udalostí, toto rozhodnutie nakoniec v roku 2019 zrušil pápež František. František sa pritom odvolával na veľký počet uskutočňovaných pútí a na “väčšie uľahčenie”, ktoré by takéto opatrenie poskytlo kňazom, aby mohli sprevádzať pútnikov a riadne spolupracovať s miestnou hierarchiou. Poznamenal, že nejde o schválenie údajných videní.

Pred týmto Františkovým rozhodnutím z roku 2019 pápež Benedikt XVI. zriadil komisiu na posúdenie udalostí. Skupina pod vedením kardinála Camilla Ruiniho pracovala od roku 2010 a svoju činnosť ukončila v januári 2014.

Závery Ruiniho správy neboli nikdy oficiálne zverejnené, hoci niektoré údajné detaily prenikli do tlače. Ukázalo sa, že komisia bola priaznivo naklonená prvým siedmim údajným videniam – od 24. júna do 3. júla 1981 – ale medzi jej členmi sa rozhodne rozchádzala v názoroch na všetko, čo nasledovalo potom.

Pri rozhovore s novinármi v pápežskom lietadle v máji 2017 František dodal, že správa je “veľmi dobrá”, ale ďalej uviedol, že má “pochybnosti” o videniach po 3. júli 1981. “Dávam prednosť tomu, aby Panna Mária bola Matkou, našou Matkou, a nie telegrafistkou, ktorá každý deň v určitom čase … posiela správu; to nie je Ježišova matka,” dodal na osobnú margo.

Od roku 2017 pôsobí v Medžugorí na výslovné želanie pápeža apoštolský delegát, ktorý má za úlohu “pastoračné” poslanie, a nie doktrinálnu alebo rozhodovaciu úlohu.