Ako sa Facebook učí?
Veci a udalosti, ktoré na sociálnej sieti Facebook vidíte, sa vám nezobrazujú len tak náhodou. Sofistikovaný algoritmus ich vybral, pretože by sa vám mohli páčiť. Avšak český portál iDNES.cz varuje, že práve tento postup môže viesť k obmedzenému nazeraniu na realitu.
Najväčšiu sociálnu sieť využíva vo svete viac ako 1,5 miliardy ľudí. Vďaka smartfonom väčšina ľudí sa na Facebook pripojí aspoň raz denne. A keďže displej mobilu je oveľa menší ako obrazovka notebooku či počítača, sociálna sieť nemôže zobraziť všetky príspevky od ľudí a stránok, ktoré sledujete. Facebook preto musí vybrať tie najzaujímavejšie, aby zaujal netrpezlivých užívateľov. Jedine vďaka tomu si opäť otvoríte sociálnu sieť a zároveň sa naučíte túto aplikáciu spustiť niekoľkokrát denne, čím si vytvoríte návyk.
Aby sociálna sieť dokázala svojim užívateľom ponúknuť to, čo chcú vidieť, musí ich veľmi dobre poznať. K tomu slúži sofistikovaný algoritmus, ktorý do detailov analyzuje všetko.
Základ celého postupu tvoria ľudia, ktorých máte vo svojom zozname priateľov, a tiež stránky, ktoré ste označili “Páči sa mi to”. Tým to ale nekončí, upozorňuje portál iDNES.cz. Analýza pokračuje ďalej. Facebook vie, ktoré veci ste lajkovali, pod akými príspevkami diskutujete, i to, aké máte záľuby. Vie tiež, aké obrázky sa vám páčia, s ktorými priateľmi najčastejšie komunikujete, ale i to, kde sa práve nachádzate. To všetko sa prejaví v tom, čo na Facebooku uvidíte a čo pred vami zostane skryté.
To však ešte nie je všetko. Facebook dokáže zájsť ešte ďalej. Sleduje aj to, ako dlho sa pozeráte na určitú fotografiu, aké máte vzdelanie, čo sa vám páči a mnoho ďalších vecí, ktoré si podľa menovaného portálu ani neuvedomujete.
Facebook teda ponúka svojim užívateľom vysoko personalizovaný obsah. Zvyšuje tým svoju obľúbenosť a tiež príjmy z reklamy. Avšak výsledkom sledovania sociálnej siete je určitým spôsobom prispôsobená a nevyvážená reprezentácia reality.
Vyberať si informácie, s ktorými súhlasíme, je prirodzená ľudská tendencia. Ale na sociálnej sieti je tento trend akcentovaný a pritom skrytý, čo často vedie k polarizácii názorov alebo šíreniu nepravdivých informácií, prízvukuje portál iDNES.cz.
Takže Facebook síce reprezentuje realitu, ale realitu šitú na mieru, s cieľom dosiahnuť, aby sme na sociálnej sieti strávili čo najviac času.