Vatikánsky dokumnet priznáva. Liaici ani klérus nepoznajú Cirkevné učenie o sexe, živote a rodine. Treba zlepšiť formácu.

2,037
Kultúra smrti

RÍM - Vatikánsky prípravný dokument na nadchádzajúcu Synodu o rodine bude vydaný už čoskoro. Hlavnou témou jeho obsahu je skutočnosť, že na mnohých miestach bežní katolíci, duchovenstvo i laici, buď nepoznajú, alebo nechcú prijať učenie svojej Cirkvi o sexe, manželstve, živote a rodine. Dokument hovorí, že situácia všeobecnej nevedomosti vznikla preto, že zlyhalo jasné prezentovanie učenia Cirkvi katolíkom.

Na niektorých miestach „sú mnohí kresťania, ktorí z rôznych dôvodov nevedia ani len o samotnej existencii tohto učenia [o manželstve a rodine],“ uvádza dokument známy ako „Instrumentum laboris“ alebo pracovný text.

„Poznanie koncilových a pokoncilových dokumentov Magistéria ohľadom rodiny sa zdá byť u Božieho ľudu pomerne nedostatočné,“ poznamenáva dokument. „Nezdá sa, že by sa dokumenty stali oporou myslenia veriacich.“

„Keď je učenie Cirkvi jasne sprostredkované vo svojej autentickej, ľudskej a kresťanskej kráse, je i veľkou časťou veriacich nadšene prijímané.“

Táto poznámka sa bude väčšine katolíkov, ktorí boli zapojení do pro-life a pro-rodinných aktivít či bojov, zdať ako zdržanlivé vyjadrenie. Celé pro-life hnutie desiatky rokov zdôrazňovalo, že jednou z ich najväčších prekážok je to, že väčšina katolíkov len zriedka, ak vôbec, počula kázeň alebo iné inštrukcie Cirkvi o sexuálnej morálke, plodení, potrate, manželstve, homosexualite, antikoncepcií, rozvode, znovuzosobášení a nemanželskom spolužití.

Vatikánsky dokument s názvom Pastoračné výzvy rodiny v kontexte evanjelizácie bol vytvorený po úradnom skúmaní výsledkov dotazníka rozoslaného nielen biskupom a teológom, ale aj laikom vo farnostiach po celom svete. Bez ohľadu na výsledok tejto synody, ktorej prvé zasadnutie je určené na október, tento dokument sa môže použiť ako všeobecný súhrn súčasnej situácie Cirkvi, ktorú niektorí členovia hierarchie označili za biednu.

Veľké množstvo odpovedí v dokumente poukazuje na to, že všeobecnou neznalosťou katolíckeho učenia netrpia len laici. „Niektoré pripomienky pripisujú zodpovednosť za tento nedostatok znalostí klerikom, ktorí podľa úsudku niektorých veriacich nie sú dostatočne oboznámení s dokumentami o manželstve a rodine a zdá sa, že ani nemajú zdroje na to, aby sa v týchto oblastiach zlepšili,“ uvádza.

„Z niektorých pozorovaní [veriaci] vyvodili, že klerici majú občas pocit, že sú tak nedostatočne fundovaný a zle pripravený na pojednávanie o otázkach týkajúcich sa sexuality, plodnosti a plodenia, že sa často rozhodnú zostať radšej ticho,“ pokračuje. „Niektoré odpovede tiež vyjadrovali určitú nespokojnosť s istými členmi kléru, ktorí sa zdajú ľahostajní k určitým morálnym otázkam.“

„Ich odklon od náuky Cirkvi vedie k zmätku medzi Božím ľudom,“ dodáva. „V dôsledku toho niektoré odpovede požadujú, aby bolo duchovenstvo lepšie pripravené a aby boli pri vysvetľovaní Božieho Slova a predkladaní dokumentov Cirkvi o manželstve a rodine zodpovední.“

V mesiacoch, ktoré nasledovali po distribúcií dotazníka, ohlásili rôzne biskupské konferencie katastrofálny nedostatok vedomostí medzi veriacimi ohľadom učenia Cirkvi o manželstve a rodine. Nemeckí a švajčiarski biskupi dokonca tvrdia, že takmer úplná neznalosť katolíckeho učenia u laikov je náznakom, že by [toto učenie] malo byť zmenené alebo by sme ho dokonca [mali celkom] zanechať.

Túto otrepanú frázu prebrali aj iní, vrátane samotnej hlavy Vatikánskej synody - kardinál Lorenzo Baldisseri, ktorý navrhol, že nadišiel čas na „aktualizáciu“ učenia Cirkvi. (Kardinál neskôr objasnil, že aktualizáciou, ku ktorej vyzýval, myslel skôr výzvu Druhého Vatikánskeho koncilu v duchu svätého pápeža Jána XXIII. než požiadavku, aby Cirkev opustila svoje učenie.)

Dokument však ponúka jasné a oveľa zrejmejšie riešenie: pustiť sa do práce a vyučovať dané doktríny.

„V miestach so živou kresťanskou tradíciou a dobre organizovaným pastoračným programom, ľudia na kresťanskú náuku o manželstve a rodine reagujú,“ hovorí. „Keď je učenie Cirkvi jasne sprostredkované vo svojej autentickej, ľudskej a kresťanskej kráse, veľká časť veriacich ho nadšene prijíma.“