Na svojej týždennej generálnej audiencii sa pápež František znovu ujal témy hodnoty prirodzeného manželstva ako sviatosti posvätenej Bohom. Hovoril o „materstve žien a otcovstve mužov v prospech detí“ ako základe ľudského šťastia, civilizácie a sociálnej stability.
Odkazujúc na zázrak s vodou a vínom na svadbe v Káne, pápež povedal: „Ježiš nás učí, že rodina je veľdielom spoločnosti.“
„Najpresvedčivejším svedectvom požehnania kresťanského manželstva je dobrý život kresťanských manželov a rodín. Neexistuje lepší spôsob ako hovoriť o kráse tejto sviatosti!“ povedal František.
„V skutočnosti by takmer všetci muži a ženy chceli určitú stabilnú citovú istotu, pevné manželstvo a šťastnú rodinu. Rodina je na vrchole všetkých ukazovateľov preferencií medzi mladými; no zo strachu, že zlyhajú, nechcú o nej mnohí ani len uvažovať,“ povedal.
Na to „majstrovské dielo“ sa však zabúda - a to aj medzi kresťanmi, varoval pápež. Namiesto toho dávajú prednosť tomu, aby rôzne dlhý čas žili spolu bez sobáša, „pretože mnohí - a to aj medzi pokrstenými - majú malú dôveru v manželstvo a rodinu“.
Povedal, že dokonca aj angažovaní kresťania „nepovažujú sviatostné manželstvo za jedinečné a neopakovateľné znamenie zmluvy, ktoré sa stane svedectvom viery. Možno, že tento strach z neúspechu je tou najväčšou prekážkou pre prijatie Kristovho slova, ktoré sľubuje milosť manželskému zväzku a rodine“.
Pápež znova vyjadril žiaľ nad frekvenciou a právnou jednoduchosťou rozvodu a celkovým poklesom počtu sobášov; poznamenal, že dôvodom nemusí byť nevyhnutne to, že sa nachádzame v ekonomickej kríze. „V mnohých krajinách sa počet odlúčení dokonca zvýšil,“ povedal František, „zatiaľ čo počet detí sa znižuje“.
„Ťažkosť zostať spolu – či ako manželský pár alebo ako rodina – vedie k čoraz častejšiemu a rýchlejšiemu rozpadu zväzkov, a sú to práve deti, ktoré ako prvé znášajú následky. Uvedomme si, že prvé obete, tie najzávažnejšie obete, tie obete, ktoré trpia najviac následkom rozvodu, sú deti.“
Povedal, že deti z tejto skúsenosti nevedomky absorbujú myšlienku, že manželstvo nie je nič viac než zmuvou „na určitý čas“. „Vskutku, mnohí mladí sú vedení k tomu, aby odmietali samotný plán nezrušiteľného spojenia a trvalej rodiny.“
Vyjadril tiež žiaľ nad skutočnosťou, že stále menej mladých ľudí sa chce vziať. Počas posledných 4 rokov miera manželstiev v Taliansku v skutočnosti dramaticky poklesla. Hrubá miera manželstiev v Taliansku (počet sobášov na 1000 jedincov v populácii) klesla v rokoch 1970 až 2007 zo 7,35 na 4,21.
„Manželstvo požehnané Bohom chráni toto spojivo medzi mužom a ženou, ktoré Boh požehnal už od stvorenia sveta; a je prameňom pokoja a dobra pre celý manželský a rodinný život,“ pokračoval Svätý Otec.
Celková miera pôrodnosti v roku 2014 bola oficiálne 1,42 narodeného dieťaťa na jednu ženu. V roku 2012 bolo Taliansko blízko ku spodnej časti zoznamu národov zoradených podľa počtu narodených detí na 1000 obyvateľov. Bolo na 204. mieste z 224 krajín. To však znamená výrazný nárast od chvíle, keď táto krajina v roku 1995 dosiahla svoje úplné historické minimum vďaka miere 1,18. Demografi toto zvýšenie pripisujú masívnemu vzrastu prisťahovalectva.
Pápež František v odpovedi na námietku, že mať jedno alebo dve deti v Taliansku je bežné, odmietol myšlienku, že by hlavnou príčinou bola ekonomika. Talianske spravodajské články, ktoré - keď sa zaoberajú touto problematikou - takmer vždy robia rozhovory so ženami a rodičmi, ktorí hovoria o tom, že nemôžu mať viac ako jedno dieťa kvôli trvalému poklesu ekonomiky a z dôvodu nepredvídateľnej istoty pracovných miest.
Toto odôvodnenie však sotva odrážka skutočnú realitu. Severné oblasti Talianska majú aj najvyššiu mieru zamestnanosti, aj najvyššie priemerné ročné platy, no zároveň aj jednu z najnižších mier pôrodnosti. V roku 2014 The Local ohlásil, že najvyššie miery manželstiev v krajine boli v južných oblastiach Kalábrie, Kampánie a Sicílie, zatiaľ čo v severo-centrálnom regióne Emilia Romagna, ktorý je jedným z najbohatších [regiónov] v Európe, bola miera manželstiev najnižšia.
Správa ISTAT uviedla, že pôrodnosť v regióne Emilia Romagna významne poklesla: „V roku 2011 bolo registrovaných 546 607 pôrodov, čo je asi o 15 000 menej než v roku 2010. Tento údaj potvrdzuje klesajúci trend, ktorý sa začal v roku 2009. Za tri roky počet narodených detí klesol o 30 000.“
„Nedávny pokles pôrodnosti možno predovšetkým pripísať poklesu počtu detí narodených rodičom, ktorí sú obaja Taliani: je to takmer o 40 000 pôrodov menej než ich bolo v roku 2008. Počet detí narodených aspoň jednému cudziemu rodičovi aj naďalej stúpal približne o 5000 ročne až do roku 2010,“ uvádza správa. Taliansko patrí medzi najstaršie národy v Európe, pričom asi tretina populácie má nad 55 rokov a stredný vek žien je asi 45,6 roka.
Vo februári tohto roku František odsúdil „chamtivých“ a „sebeckých“ ľudí, ktorí odmietli mať deti. „Spoločnosť s chamtivou generáciou, ktorá sa nechce obklopovať deťmi, ktorá ich považuje predovšetkým za niečo znepokojujúce, za záťaž, je deprimovanou spoločnosťou,“ povedal. „Voľba nemať deti je sebecká. Život sa omladzuje a získava energiu, keď sa násobí: je obohatený, nie ochudobnený.“
František počas audiencie zdôraznil, že to kresťanstvo zaviedlo koncept absolútnej rovnosti oboch pohlaví v manželstve. „V prvých dňoch kresťanstva,“ povedal František, „táto veľká dôstojnosť spojenia medzi mužom a ženou trpela zneužívaním, potom považovala za úplne normálne právo manželov rozviesť sa so svojimi manželkami – a to aj kvôli najklamlivejším a najponižujucejším dôvodom.“
„Kresťanský zárodok radikálnej rovnosti medzi manželmi musí dnes priniesť nové ovocie. Svedectvo o spoločenskej dôstojnosti manželstva sa stáva presvedčivým práve touto cestou, cestou svedectva, ktoré priťahuje, cestou ich vzájomnosti a dopĺňania sa,“ povedal pápež.