Benedikt XVI.: Očisťuje nás Božia pravda, láska a dobrota

1,429
Kultúra života

Benedikt XVI. svoju nedeľnú homíliu predniesol počas svätej omšu pre svojich bývalých študentov, ktorí sa zišli na stretávke. Zameral sa v nej na to, ako nás Božie slovo oslobodzuje od zábudlivosti sveta, ktorý už na Boha ani nemyslí.

„Pravda, láska a dobrota, ktoré pochádzajú od Boha, robia človeka čistým. A pravda, láska a dobrota sa nachádzajú v Slove, ktoré nás oslobodzuje od „zábudlivosti“, ktorá je vo svete - vo svete, ktorý už na Boha ani nemyslí,“ povedal 30. augusta emeritný pápež počas svätej omše pre Ratzinger Schuelerkreis (v preklade„Ratzingerov kruh študentov“) v kaplnke Germánskeho cintorína vo Vatikáne.

Ratzinger Schuelerkreis sa začal každoročne stretávať a diskutovať o témach z oblasti teológie a života Cirkvi v roku 1978, teda krátko potom, čo bol ich učiteľ vytlačený z akademickej pôdy, aby sa stal biskupom.

Stretnutí krúžku sa Ratzinger až do svojej abdikácie z postu rímskeho biskupa zúčastňoval. Od tej doby prichádza len v posledný deň stretnutia, aby pre skupinu celebroval svätú omšu.

Vo svojej homílii, ktorú mal v nemčine Benedikt pripomenul, že pred tromi rokmi skupina na svätej omši počula rovnakú pasáž z Markovho evanjelia a že kardinál Christoph Schönborn sa spýtal: „Nemali by sme byť očistení aj z vonkajšej strany, nielen zvnútra? Prichádza zlo iba zvnútra alebo aj zvonka?“

Benedikt to nazval veľmi zaujímavou otázkou a vo svojej homílii na ňu odpovedal. Povedal, že na to, aby ju zodpovedal, musí čerpať z celého evanjelia.

Spýtal sa, či zlo, ktoré útočí na Cirkev, pochádza zo sveta a povedal: „Mohli by sme povedať, že na mnohé dnešné neduhy a občas i epidémie, ktoré nás ohrozujú, by sme mali reagovať vonkajšou hygienou.“

Povedal, že takýto postoj je nutný, aby smrť nezískala prevahu.Tiež potvrdil, že to nestačí, pretože „epidémia srdca“ sa odohráva vo vnútri; je to vnútorné ochorenie, ktoré „vedie ku skazenosti a iným špinavým veciam, ktoré zasa vedú človeka k tomu, aby myslel len na seba, a nie na dobro“.

„Čo robí človeka čistým?“ spýtal sa Benedikt. „Čo je skutočnou silou na očistenie? Ako môžeme dosiahnuť čistotu srdca?“

Potom vysvetlil, že Kristus svojim nasledovníkom povedal, že sú čistí kvôli slovám, ktoré im oznámil - a tak to, čo robí človeka čistým, je pravda, láska a dobrota Boha.

„Toto Slovo je niečím oveľa väčším než sú len slová, pretože prostredníctvom slov sa stretáme so samotným Slovom,“ vysvetlil Benedikt. „Tým Slovom je Ježiš Kristus a my toto Slovo stretávame v tých, ktorí ho odzrkadľujú, ktorí ukazujú Božiu tvár, v tých, ktorí odrážajú jeho jemnosť, jeho pokoru srdca, jeho jednoduchosť, jeho náklonnosť, jeho úprimnosť.“

„Nech nám Pán dá túto ,čistotu srdca‘ skrze pravdu, ktorá prichádza od Boha: to je sila očistenia,“ uzavrel Benedikt.

Emeritný pápež hovoril k skupinke asi sedemdesiatich osôb [zloženej z dvoch skupín]: jednou bol pôvodný krúžok „Schuelerkreis“ jeho bývalých študentov, druhou bola mladšia skupina akademikov, ktorí študovali jeho práce potom, čo bol vysvätený za biskupa.

Tohtoročná téma diskusie Krúžku bola: „Hovoriť o Bohu v súčasnom svete“.

Aj keď Benedikt nebol prítomný na diskusiách, v istom zmysle je medzi nami „vždy prítomný, pretože kráčame v jeho stopách a ako vždy - vyberal tému diskusie nášho každoročného stretnutia“, povedal pre CNA o. Stephan Horn, ktorý tieto každoročné stretnutia organizuje. Dodal, že bývalý rímsky biskup „mal veľmi jasnú hlavu a chvíľku sa s každým z nás rozprával“.

Schuelerkreis sa tento rok stretol 28. – 29. augusta v Castel Gandolfo. Prednášky mal mons. Tomáš Halík, český kňaz a filozof, ktorý prispel k dialógu s neveriacimi. Skupina sa 30. augusta na svätú omšu s Benediktom presunula do Vatikánu.

Mons. Halík pre CNA povedal, že ho „zaujali najmä členovia Mladého krúžku - v nich som videl ducha mladého Ratzingera“.

Vo svojich prednáškach mons. Halík povedal, že „mnohí hovoria, že kresťanstvo zažíva úpadok, zatiaľ čo iní hovoria, že je úplne mŕtve... podľa môjho názoru žijeme popoludnie kresťanstva - to znamená, že kresťanstvo má teraz siestu, krátky odpočinok“.

Mons. Halík je presvedčený, že po tomto popoludní nastane nový deň. Rozprával o tradičnom chápaní dňa - ako takého, ktorý sa začína už večer - a povedal, že o hviezdach, ktoré sa objavujú počas vešpier sa hovorí ako o „začiatku nového dňa; tak isto nastane nový deň aj pre kresťanstvo“.

Dodal, že mnohí neveriaci „v skutočnosti hľadajú a úlohou Cirkvi teraz je, aby sprevádzala tých, ktorí hľadajú“.

Presvedčenie tohto kňaza zdieľal aj Schuelerkreis. O. Horn rozprával, že skupina je presvedčená o tom, že súčasná spoločnosť je v kríze, ale myslí si, že – aj v takejto kríze – existujú dôvody na optimizmus.

Po svätej omši s Benediktom nasledovalo slávnostné otvorenie Siene pápeža Benedikta. Oznámili tiež, že vďaka Ratzingerovej nadácií (Ratzinger Foundation) nemecké kolégium v novembri otvorí knižnicu venovanú bývalému pápežovi.