Poradca pápeža na čele konferencie namierenej proti oficiálnemu učeniu Cirkvi

742
Kultúra smrti

Nemecký katolícky autor Mathias von Gersdorff zverejnil 5. augusta na svojej webovej stránke dôležité informácie o blížiacej sa udalosti v Ríme: „Liberálna skupina pripravuje ďalšiu konferenciu v Ríme. Bude sa konať v dňoch 10. až 12. septembra 2015 a zameria sa na otázky, ktoré bude túto jeseň riešiť Synoda o rodine.“ Gersdorff dodal:

Teraz ju však neorganizujú Nemci, Švajčiari a Francúzi, ktorí zvolali podobnú konferenciu koncom mája tohto roku a vyvolali ňou značné pobúrenie. Ktosi ju dokonca nazval „Tieňovou synodou,“ či „Tajným zhromaždením,“ ktoré pripravuje liberálnu agendu pre blížiacu sa synodu v Ríme. Na májovej konferencii prehovoril jeden z najostrejších kritikov katolíckeho učenia o manželstve a o rodine.

Von Gersdorff prirovnáva blížiacu sa konferenciu k známemu „Tieňovému koncilu“ z 25. mája a pokračuje:

Najdôležitejším človekom pre Cirkev bude na septembrovej konferencii 2015 kardinál Óscar Rodríguez Maradiaga z Tegucigalpy, hlavného mesta Hondurasu. Kardinál presadzuje aj napriek svojmu latinsko-americkému pôvodu veľmi liberálny postoj. Mnohí rečníci, ako napríklad nemecký teológ Eberhard Schockenhoff, zastávajú nepochopiteľný názor kardinála Waltera Kaspera. Konferenciu bude organizovať Medzinárodná akadémia pre manželskú spiritualitu (INTAMS), jednoznačne liberálna inštitúcia. Zámerom týchto nových [strategických a taktických] hnutí a vyjadrení je pravdepodobne zabrániť kritike Nemcov [teda ich liberálnych biskupov a laikov]. Doterajšími útokmi proti katolíckemu učeniu a čiastočne arogantnými vyjadreniami vyprovokovali Nemci medzinárodný odpor a dostali sa tak vlastným zapríčinením do izolácie.

Nasledujúce informácie pochádzajú z brožúrky organizácie INTAMS, ktorá organizuje septembrovú konferenciu. Po citovaní pápežových slov o tom, že Cirkev musí napredovať v chápaní apoštolskej viery a v uvedomení si súčasnej situácie, brožúrka uvádza:

To sa však nedá splniť bez toho, aby boli vypočuté hlasy všetkých veriacich, najmä v rodinách a civilných zväzkoch, ktoré každý deň hodnoverne prejavujú svoju vieru a nádej. Pozornosť treba upriamiť aj na „uváženie a záujem veriacich, ktorí tieto záležitosti prechovávajú v srdci.“ Touto frázou opisuje Druhý vatikánsky koncil prácu akademických teológov (Dei verbum, 6). […] Medzinárodné sympózium, ktoré je otvorené pre všetkých, poskytne nový pohľad a moderný postoj k mnohým otázkam, na ktoré treba nájsť odpoveď – napr. na vzťah medzi doktrínou a pastoračnou praxou, na zmysel viery, na význam milosrdenstva a na nerozlučiteľnosť v kontexte súčasnej náuky o manželstve.

Pri čítaní zoznamu rečníkov septembrovej konferencie si môžete všimnúť tri významné mená: kardinála Maradiagu, blízkeho poradcu pápeža a dvoch nemeckých teológov, známych pre svoje pokrokové názory voči morálnemu učeniu Cirkvi. Prvým z nich je prof. Eberhard Schockenhoff, jeden z dôležitých účastníkov vyššie spomínaného „Tieňového koncilu.“ Už na tomto koncile spomenul nemecký teológ „skutočnosti súčasnej doby,“ ktoré by vraj mala Cirkev vziať do úvahy. Na konferencii by mal hovoriť o „nerozlučnosti a teológii manželstva.“ Druhý nemecký teológ, prof. Jochen Sautermeister bude na tohtoročnej septembrovej konferencii hovoriť o „Význame milosrdenstva.“

Prejdime však najskôr k prof. Schockenhoffovi. Po ukončení prvej Synody biskupov o manželstve a o rodine verejne obhájil oficiálne liberálne stanovisko nielen voči rozvedeným ľudom, ktorí sa znovu zosobášia, ale aj voči homosexuálnym párom. V rozhovore pre nemecké katolícke rádio Domradio.de 29. mája 2015 povedal:

Ako teológ neočakávam, že [na októbrovej Synode o rodine] bude všetko vyjadrené úplne odlišným a novým spôsobom. Želám si, aby mala Synoda pozitívny prínos, pretože by tak ukázala, že katolícka Cirkev je schopná reformy a nasledujúci princíp je pre ňu dôležitý: a teda, že hľadanie adekvátnejších foriem prejavovania viery bude pokračovať. Pre mňa ako pre teológa majú však najväčší význam značné dôvody, pre ktoré dané stanovisko zastávam. Vezmite si napríklad otázku, ako sa postaviť k ľudom, ktorí sa po rozvode znovu zosobášia a zamyslite sa aj nad dôvodmi úctivého a prijímajúceho zaobchádzania s ľuďmi, ktorí žijú v homosexuálnych zväzkoch. Poteší ma, ak Synoda toto stanovisko oficiálne schváli. Ak sa tak však nestane, dôvody nestratia svoju hodnotu. Tie sa samozrejme, nemenia. Práve toto je príčina, prečo sa na Synodu s istou dávkou nezaujatosti teším.

Druhý nemecký teológ, Jochen Sautermeister z Mníchova publikoval minulý rok v katolíckom mesačníku Herder Korrespondenz článok, v ktorom dáva najavo, že je zástancom „kasperovskej myšlienky.“ Článok má názov„Postavme sa k skutočnostiam súčasnej doby správne: Výzva o pastoračnú starostlivosť pre manželov a rodiny podľa evanjelia,“ a v špeciálnom vydaní mesačníka Herder Korrespondenz sa objavil vo februári 2014. Sautermeister nielen opakovane cituje slová kardinála Waltera Kaspera z jeho príhovoru na Stretnutí kardinálov vo februári minulého roku, dáva aj jasne najavo, že zastáva „ohľaduplnejší“ postoj voči katolíkom, ktorí žijú v hriechu. Sautermeister zachádza ešte ďalej. Tvrdí, že predstavitelia Cirkvi sa musia naučiť spytovať si vlastné svedomie a spochybňovať vlastné názory a porozumenie niektorých javov:

Spochybňovanie seba samého, spochybňovanie vlastného názoru a vlastného výkladu daných javov je dôležitou podmienkou pre lepšie pochopenie skutočnosti a ľudí a pre ich lepšie spoznanie. Toto pravidlo treba použiť v prípade, že konzervatívne názory na svet, na život a na činy sa už nedajú uplatniť. Zjednodušene: treba nájsť prostriedok nato, aby sme mohli rozpoznať a ovládať vlastné formy predsudkov v medziľudskom kontakte.

V kontexte morálneho učenia Cirkvi o manželstve a o rodine vedú tieto vyjadrenia k liberálnejšiemu, laxnejšiemu prístupu k hriechu a teda k spochybňovaniu vlastného presvedčenia, (ktoré pramení z Kristových slov) namiesto upozornenia hriešnika na jeho hriešne konanie s cieľom pomôcť mu vymaniť sa z hriechu.

Článok prof. Sautermeistera sa nesie v duchu „Tieňového koncilu.“ Oba totiž vytrvalo poukazujú na subjektívnosť a osobné svedomité rozhodnutie. Cirkev teda čelí požiadavke zabudnúť na svoje morálne učenie a rolu zástupkyne morálky na tomto svete. Sautermeister zdôrazňuje nezávislosť svedomia „moderného muža“ od učenia Cirkvi, keď hovorí, že spomínané témy Synody sú kontroverzné.

Ich kontroverznosť vidí v tom, že podnecujú ľudí k prehodnoteniu ich vlastnej existencie a dotýkajú sa osôb, ktoré sa považujú za zrelé subjekty vlastného konania a nechcú, aby ich vlastné životy subjektivizovala morálna náboženská autorita zvonku. Sú to tí, ktorí sa považujú za kresťanov, no spoliehajú sa na vlastné svedomie.

Sautermeister verí, že „Božiu lásku a evanjelium nedokáže náš rozum dokonale pochopiť a nemá jediné vysvetlenie. Treba však veriť, že Božia láska môže preniknúť každý druh ľudskej slabosti, previnenia a pádu.“

Po týchto vyjadreniach každý ľahko pochopí, že blížiaca sa konferencia, propagovaná kardinálom Maradiagom bude ďalšia „kasperovská“ udalosť, alebo ešte horšie, že sa tiež bude zaoberať gýčovými témami „Tieňového koncilu.“ V tejto záležitosti je dôležitý aj fakt, že ďalšia organizácia, ktorá stojí za novou konferenciou, Medzinárodná akadémia pre manželskú spiritualitu (INTAMS), organizovala dávnejšie Deň výskumu. Jedným z rečníkov na tomto podujatí bol aj pokrokový nemecký teológ, otec Martin Lintner z Rehole služobníkov Panny Márie. INTAMS na svojej webovej stránke uvádza:

13. október, Centrum pre laickú verejnosť, Rím:
Rozhovor s Johnom L. Allenom, zástupcom šéfredaktora v denníku The Boston Globe a Crux                                                 

INTAMS umožnila rozhovor štyroch teológov s Johnom L. Allenom na tému „Manželstvo a rodina v súčasnosti: Pastoračné výzvy a požiadavky vo svetle Výnimočnej synody o rodine.“ Skupinu teológov tvoril Philippe Bordeyne, rektor Katolíckeho inštitútu v Paríži, Martin M. Lintner z Rehole služobníkov Panny Márie, Thomas Knieps, učiteľ etiky na Filozoficko-teologickej vysokej škole v Brixene a holandská teologička Aldegonde Brenninkmeijerová-Werhahnová. Menovaní teológovia uviedli niekoľko revolučných pohľadov na tému súčasné manželstvo a rodina.

Edward Pentin v júli tohto roku uviedol, že ten istý muž, Martin Lintner vyvolal celosvetový škandál po tom, čo nemecká verzia Vatikánskeho rozhlasu odvysielala jeho pokrokové vyjadrenia o manželstve a rodine spolu s obrázkom dvoch bozkávajúcich sa lesbičiek.

Vatikánsky rozhlas uviedol, že Lintner zastáva liberálnejší postoj Cirkvi voči homosexuálnym párom. Veď posúďte sami:

Nielen Výnimočná synoda biskupov, ktorá sa konala v jeseni minulého roku, ale aj oficiálny dokument pre októbrovú Synodu o rodine dáva podľa Lintnera najavo „zmenu v myslení“ v otázkach prístupu k homosexuálom. „Cirkev je čoraz viac citlivejšia voči utrpeniu daných ľudí a rodín, v ktorých homosexuáli žijú.“ Učiteľ etiky z Južného Tirolska a člen Rehole služobníkov Panny Márie pokladá takýto vývoj udalostí za „prelomový, aj keby Cirkev zdôraznila, že homosexuálne zväzky sa budú odlišovať od manželstva.“

Čo viac potrebujú veriaci katolíci vedieť o rozpoložení našej drahej Cirkvi, keď si vysokopostavení preláti, dokonca aj takí, ktorí majú blízko k pápežovi, dovolia presadzovať učenie, ktoré je v priamom rozpore s učením samotného Ježiša Krista? Kiežby túto konferenciu zrušili. Kiežby Magistérium Cirkvi rýchlo zatvorilo túto kapitolu a jednoznačne potvrdilo tradičné morálne učenie Cirkvi, ktoré je celé stáročia požehnaním pre mnohé šťastné a obohacujúce rodiny.