Príhovor Svätého Otca v Kongrese: Spomenul trest smrti, potrat nie

697
Kultúra života

Vo svojom prejave v americkom Kongrese sa Svätý Otec František zameral na imigráciu, ľudskú dôstojnosť, chudobou a životné prostredie. V prítomnosti všetkých senátorov, ktorí budú o niekoľko hodín hlasovať o pozastavení financovania Plánovaného rodičovstva, sa však vôbec menovite nezmienil o potratoch.

Kongresu hovoril o „peniazoch, ktoré sú premočené krvou a často nevinnou krvou“, ale narážal pritom len na predaj zbraní. „Tvárou v tvár tomuto hanebnému a trestuhodnému mlčaniu, je našou povinnosťou tomuto problému čeliť a obchod so zbraňami zastaviť,“ povedal.

Hmatateľnú radosť konzervatívcov prítomných v miestnosti pápež podnietil svojimi slovami o ľudskej dôstojnosti, ba povedal i to, že „ľudský život“ treba chrániť a brániť „v každej fáze jeho vývoja“.

No keď utíchol počiatočný potlesk, ktorý podnietilo načrtnutie tejto témy, Svätý Otec nijako výslovne nepoukázal na potrat a namiesto toho sa hneď obrátil k svojej kampani proti trestu smrti.

„Zlaté pravidlo nám tiež pripomína našu zodpovednosť chrániť a obraňovať ľudský život v každom štádiu jeho vývinu,“ povedal.

A pokračoval:

„Toto presvedčenie ma viedlo od začiatku mojej služby k tomu, aby som sa na rôznych úrovniach zasadzoval za zrušenie trestu smrti na celom svete. Som presvedčený, že táto cesta je najlepšia, pretože každý život je posvätný, každá ľudská bytosť je obdarená neodcudziteľnou dôstojnosťou, a spoločnosť môže mať prínos len z nápravy tých, čo boli odsúdení za zločiny. V súčasnosti moji bratia biskupi, tu v Spojených štátoch, obnovili svoju výzvu na zrušenie trestu smrti. Nielenže ich v tom podporujem, ale ponúkam svoje povzbudenie všetkým tým, ktorí sú presvedčení, že spravodlivé a nevyhnutné potrestanie nikdy nemôže vylučovať dimenziu nádeje a cieľ nápravy.“

Neočakávanú zmenu smerovania príhovoru Svätého Otca si všimol dokonca aj New York Times, ktorý to popísal takto: „Namiesto toho, aby pokračoval slovami o potrebe ukončiť potraty, obrátil sa k trestu smrti.“

Pápež tiež tvrdo udrel na obľúbené otázky demokratov, akými je umožnenie imigrácie a prijímanie utečencov, riešenie chudoby a ochrana životného prostredia pred „skazou spôsobenou ľudskou činnosťou“.

Mnohí pro-life zástancovia sa stavajú proti trestu smrti a sú dôraznými zástancami chudobných, prisťahovalcov a životného prostredia. Pritom však zastávajú celé spektrum názorov na to, ako tieto problémy riešiť z politického hľadiska.

Tento príhovor bol však nakoniec veľkým víťazstvom pre demokratov a pre takzvaných katolíkov zasadzujúcich sa za sociálnu spravodlivosť, ktorí o sebe naďalej tvrdia, že sú pro-life, napriek tomu, že podporujú potraty. Odvolávajú sa pritom na svoj odpor voči trestu smrti a na ďalšie otázky.

Jediná vec, ktorá sa v pápežovom príhovore v Kongrese mohla demokratov dotknúť, boli slová o rodine. „Nemôžem skryť svoju starosť o rodiny,“ povedal, „ktoré sú v ohrození ako azda nikdy predtým, zvnútra i zvonku.“

„Základné vzťahy sú spochybňované, ako skutočný základ manželstva a rodiny.“

Americkí pro-life aktivisti do pápežovho príhovoru v Kongrese vkladali veľké nádeje. V otvorenom liste pápežovi, ktorý bol nedávno zverejnený, Lila Rose poukázala na hlasovanie o pozastavení financovania Plánovaného rodičovstva. Upozornila na to, že táto organizácia „zabíja v USA viac než 327 000 detí ročne a zanecháva za sebou hlboko ranené matky a otcov“. Spomína tiež nedávno odhalené „zbieranie častí tiel potratených detí a vyjednávanie o ich predaji kvôli zisku“.

Veľavravný je i tvít konzervatívneho spisovateľa Damiana Thompsona z Veľkej Británie. „Dúfal som, že budem od Svätého Otca Františka počuť v USA dve slová: Plánované rodičovstvo,“ napísal.