Prosby poľskej skupiny laikov k Synode

811
Kultúra života

Prvého októbra prominentné nemecké katolícke noviny Die Tagespost informovali o poľskej laickej iniciatíve nazvanej „Fórum katolíckych prostredí - medzi synodami“. V ňom požadujú, aby sa nadchádzajúca biskupská Synoda o rodine nevzdala obrany tradičného morálneho učenia Katolíckej cirkvi.

Podľa vyjadrenia Listu generálnemu zhromaždeniu biskupskej Synody o rodine“, ktorý vyšiel z laickej iniciatívy, sa Cirkev zoči-voči mnohým vážnym problémom v spoločnosti, „nemôže vzdať svojej sudcovskej a vzdelávacej funkcii. A to dokonca ani vtedy, keď je podrobená kritike za to, že si stojí za svojimi postojmi.“

Cirkev nemá zodpovednosť len za vierouku katolíkov, ale aj za „jej prezentáciu tým, ktorí žijú mimo Katolíckej cirkvi“. Veriaci niekedy považujú „mlčanie Cirkvi“ za „útek pastierov od ich oviec“. Vyhlásenie uvádza: „Ak by Cirkev mlčala zoči-voči súčasným snahám o zmenu samotnej inštitúcie rodiny, jej odmietnutie urobiť vyhlásenie, by sa mohlo vnímať ako snaha o útek pastierov od ich oviec“.

Autori vyhlásenia trvajú na tom, že je dôležité, aby synodálni otcovia starostlivo skúmali „ideológiu a inštitucionálne mechanizmy“, ktoré v súčasnosti ohrozujú rodiny. Podľa slov pápeža Františka by sa mali pomenovať tie inštitúcie a idey, ktoré prispievajú k „ideologickej kolonizácii“ a malo by sa na ne poukázať. Vyhlásenie pokračuje:

Vzdelávacie programy, ktoré zbavujú manželstvo jeho duchovného a etického rozmeru, rovnako ako kultúrne a vzdelávacie mechanizmy sexualizujúce a demoralizujúce deti a dospievajúcich vyžadujú jasný popis a starostlivé posúdenie. Zvlášť znepokojujúcimi sú politické zásahy v oblasti antropológie a medicíny zamerané na destabilizáciu samotného pohlavia a na redefiníciu rodiny.

Autori tiež pripomínajú skutočnosť, že „v diskusii o podstate rodiny ako zväzku muža a ženy spolu so svojimi potomkami potrebujú veriaci silný hlas Cirkvi“. Poľskí laici tiež hovoria o významnej úlohe rodiny pre spásu duší detí:

Cirkev nemôže prestať povzbudzovať členov rodiny k tomu, aby sebe navzájom i svetu prinášali svedectvo. Tiež [im nemôže prestať] pripomínať, že hlavnou úlohou rodičov je pomáhať deťom na ich ceste k spáse. Rodina je cestou k spáse a mala by sa stať spoločenstvom, v ktorom možno nájsť spásu.

V tejto súvislosti sa tiež dôrazne odporúča, aby „Cirkev podporovala rodiny, ktoré svoje deti vyučujú  doma“. Autori tiež zdôrazňujú význam „povinnosti Cirkvi podporovať kultúru života. Pripravenosť prijať dar života, najmä odvaha prijať veľký počet detí, by mali byť vo veľkej úcte.“

Poľskí autori poukazujú na nebezpečenstvo „kultúry smrti“ v súčasnej kultúre slovami:

V mnohých častiach sveta žijeme uprostred civilizácie, ktorá je otvorene nepriateľská voči princípu prirodzenej ľudskej dôstojnosti a ľudského práva na život od počatia po prirodzenú smrť. Príkladom takéhoto nepriateľstva je napríklad legalizácia používania antikoncepcie, oplodnenia in vitro, potratov - vrátane tých eugenických - a eutanázie.

Napokon, vyhlásenie požaduje aj to, aby sa Katolícka cirkev stavala proti negatívnym stránkam modernej spoločnosti, ktoré sú v rozpore s Kristovým učením:

Cirkev nemôže prestať kritizoval negatívne aspekty modernej kultúry. Je povinnosťou Cirkvi postaviť sa dôrazne proti poníženiu ľudskej osoby a rodiny, proti invázii pornografie, proti rôznym formám fyzického a duchovného otroctva. Jej povinnosťou však je predovšetkým ukázať krásu kresťanskej pravdy o rodine.

Podľa Die Tagespost je tento list Generálnemu zhromaždeniu výsledkom niekoľkých rokovaní tejto laickej iniciatívy. Medzi jej účastníkmi boli aj niektorí známi poľskí kňazi a profesori ako napríklad Piotr Mazurkiewicz a Francisek Longchamps de Berier.