Povolenie podávať sväté prijímanie rozvedeným a civilne zosobášeným ľuďom by sa nemalo nechávať na rozhodnutí biskupských konferencií. Tak uvádza synodálna správa malého kruhu anglickej diskusnej skupiny A, ktorú viedol pápežský poradca George kardinál Pell. Ich správa, ktorá bola zverejnená pred pár dňami, uvádza: „Takýmto konaním by sa riskovalo narušenie jednoty Katolíckej cirkvi, chápania jej sviatostného poriadku a viditeľného svedectva života veriacich.“
To potvrdzuje aj vyhlásenie kardinála Pella, ktoré urobil počas rozhovoru pre Catholic News Agency. Povedal: „Nie je možné, aby boli dvaja ľudia v rovnakej situácii a s rovnakými dispozíciami, pričom jeden by pristupoval k svätému prijímaniu a konal by tak svätokrádež, zatiaľ čo vo vedľajšej krajine by takéto konanie spôsobovalo rozmnožovanie milosti. [...] Katolícka znamená ,univerzálna‘, nie ,kontinentálna‘.“
V tom istom rozhovore sa kardinál Pell, člen Spoločenstva deviatich (poradná rada pápežov tvorená kardinálmi) odvolal na kardinála Francisa Arinzeho, bývalého prefekta Kongregácie pre Boží kult a vyhlásil: „Kardinál Arinze povedal, že nemožno niečo vyhlasovať za zlé alebo dobré na národnej úrovni.“ Odvážne vyhlásenie kardinála Arinzeho, ktoré mal Pell na mysli, možno nájsť v nedávnom rozhovore Arinzeho s periodikom Crux a tiež v jeho nedávnom rozhovore s LifesiteNews.
Kardinál Pell sa tiež oficiálne vyjadril: „Neriadi nás synoda. Vedú nás jednotliví biskupi a Svätý Otec.“
Problematiku delegovania týchto otázok na národné biskupské konferencie otvoril počas prvého týždňa synody Charles Chaput z Philadelphie. Arcibiskup Chaput vo svojom vstupe synodálnych otcov varoval:
„Bratia, musíme byť veľmi opatrní pri prenášaní významných disciplinárnych a vieroučných otázok na národné a regionálne biskupské konferencie. Najmä, keď sa v tomto smere vyvíja tlak, sprevádzaný skrytým duchom presadenia vlastných názorov a odporu.“
Niektorí sa domnievajú, že Pellovu skupinu k takému výslovnému vyjadreniu podnietilo to, že sa tento návrh preberal na synode viac než raz.
Synodálni otcovia prerokovali tretiu časť pracovného dokumentu Instrumentum laboris. Ten sa zaoberá takými témami ako: rodinné situácie, ktoré sú v rozpore so zákonom, povolenie prijímania Eucharistie rozvedeným a znovu zosobášeným, pastorácii homosexuálov a zodpovednému rodičovstvu. Na dosiahnutie tohto cieľa sa preláti podľa jazyka rozdelili na tzv. Circula Minori - čiže malé pracovné skupiny. Na tomto mieste boli neskôr v rôznych jazykoch zverejnené výsledky ich diskusií.
Správa Pellovej skupiny prerokovala pastoračné inštrukcie v nasledujúcich oblastiach:
o Prijímanie rozvedeným a znovu zosobášeným ľuďom
o Homosexualita
o Antikoncepcia
Pellova anglická skupina A nechce žiadnu zmenu súčasnej cirkevnej praxe, pokiaľ ide o prijímanie pre rozvedené a civilne zosobášené osoby. To znamená, že týmto ľuďom by sa nemalo dovoliť prijímanie Eucharistie. Ako bolo uvedené vyššie, je tiež zrejmé, že toto rozhodnutie by sa nemalo ani delegovať na národné biskupské konferencie. Je jasné, že chcú, aby Rím nastavil jedinú disciplinárnu normu, ktorú budú nasledovať všetci biskupi.
Pokiaľ ide o „pastoračnú starostlivosť o osoby s homosexuálnymi sklonmi“, anglická skupina A napísala: „Vyzývame synodu, aby potvrdila a opätovne predložila celistvosť učenia Cirkvi o láske a cudnosti.“
Vo veci antikoncepcie anglická skupina A navrhuje:
„Nakoniec sme sa zamerali na plodenie a výchovu detí. Potvrdili sme bohaté učenie Humanae Vitae, najmä jeho čestné prehlásenie, že zjednocujúci a plodivý rozmer manželského aktu sú neoddeliteľné. Autentické pastoračné vedenie párov hlása túto pravdu a pomáha tiež párom vidieť, že dobre formované svedomia zahŕňa mravný zákon - nie ako obmedzenie dané zvonka, ale ako milosť, ako cestu slobody. Je nevyhnutné, aby sa pastoračný prístup snažil manželom pomôcť prijať plnú pravdu o manželskej láske spôsobmi, ktoré sú zrozumiteľné a príťažlivé.“
Pokiaľ ide o ich vyhlásenie týkajúce sa formovaniu svedomia, závery diskusnej skupiny kardinála Pella sú v rozpore s postojmi niektorých prelátov, napríklad Blasea Cupicha zo Chicaga. Počas synodálnej tlačovej konferencie Cupich verejne vyhlásil, že svedomie je „nedotknuteľné“ a že rozvedeným a znovu zosobášeným párom by mohlo byť dovolené prijímať sviatosti, ak „k takémuto rozhodnutiu dospejú v dobrom svedomí“.
Cupichovo vyhlásenie však odporuje učeniu Cirkvi, ktoré sa nachádza v Katechizme Katolíckej cirkvi. Ten učí: „Morálne svedomie môže zostať v nevedomosti alebo vynášať mylné úsudky. Táto nevedomosť a tieto omyly nie sú vždy bez viny“ (KKC 1801).